Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  bygga nytt på "nytt ställe"?  (läst 1811 gånger)

Heffaklump

• Ångermanland
bygga nytt på "nytt ställe"?
« skrivet: 16 aug-08 kl 13:26 »
Hur eller vart hittar man uppgifter om vad det kostar att bygga nytt på ett ställe där det inte finns någon gårdf.
Dvs allt behövs ju nytt och elledningar måste dras och så...

Vi funderar mest för skojs skull, eftersom vinintehittar något i det område vi vill till.
Men någon kunnig som vet vart man kan hitta info om sådant här?  ???

Filip Skräplund

SV: bygga nytt på "nytt ställe"?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-08 kl 13:43 »
Knepigt, det mesta avseende husbyggandet kan ju bli nästan hur billigt (nåja) eller dyrt som helst, beroende på hur stort man bygger, vilken standard och hur mycket man gör själv.
Och i viss mån beroende på var man bygger.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rödskägg

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-08 kl 10:14 »
Elledningar frågar du närmsta nätägare om o.s.v.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 12:56 »
Att dra in el, vatten, avlopp och att anlägga en väg hör väll till dom största utgifterna förutom själva husbygget. Det kan bli nästan hur dyrt som helst beroende på tomtens läge

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 13:08 »
Jättedyrt: Mitt i skogen långt från allfarvägar och elnät.
Mindre dyrt: Nära eller alldeles intill en allmän väg där el finns draget, kanske hyfsat nära nån annan bebyggelse. Men fortfarande dyrt...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 aug-08 kl 13:18 »
Det kan även bli problem att få stycka av tomtmark mitt i skogen om det inte går att lösa det med bilväg in, efter vad förstår

Digger

« Svar #6 skrivet: 17 aug-08 kl 18:55 »
Ok. Så här ser en normal vägg ut.

Stomme 170x45.  En regel var sida fönster, sen 60cc. Vindpapp eller gips(även kallad gnu), gles 28x70, 60cc sen panel. Invändigt plast 0,2mm, sen liggande 45x45, sen spån, och sen gips. Infälld 170x45 i långsidorna under hammarbandet, som stöd för takstol

Lite värre modell:195 stomme, 45x45 insida och en 50mm fasadskiva utanpå stomme, övrigt samma som ovan.

Liggande panel ger mindre spill, då man kan skarva löpande.

Takstol en fackverkare

Fönster går hitta begagnat, men ej lönt till nybygge.
1,5 plan med uppvärmd källare byggd -54. totalt ca 270 kvadrat. kalmar v33 panna och 1500 liter acktankar.

100% veduppvärmt(har inte ens elpatron) och håller 23grader konstant  ca 30-35 kubik ved/året

Heffaklump

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 18 aug-08 kl 16:11 »
Tackar för svaren!
Det var kanske främst det här med el, vatten och avlopp jag funderade på.
Men jag antar att det får vara en dröm, så långt torde vi aldrig komma som till att göra verklighet av det.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 18 aug-08 kl 18:15 »
Tackar för svaren!
Det var kanske främst det här med el, vatten och avlopp jag funderade på.
Men jag antar att det får vara en dröm, så långt torde vi aldrig komma som till att göra verklighet av det.

Ibland ser man inte skogen för alla träden.  ;)  Ni kanske skulle leta efter ett rivningsobjekt där det redan finns el och brunn på tomten, för att sedan bygga erat drömhus.

Men jag vet själv hur det är. Själv ger jag upp en gång i veckan, men så tänds gnistan igen och jakten börjar igen. Jag håller drömmen levande genom att sätta mig in i div saker som rör bygget. Kollar timmerhustillverkare, undersöker fastigheter, samlar fakt, lär mig mycket genom att läsa Bygga&Bo, här på alternativ.nu. Har några olika bygga-bo-projekt parallellt som jag drar i.

Idag var jag och pratade med en person på Skogsällskapet för att ställa en fråga. Efter en timma så hade han visat kartor över sina skogsfastigheter och gett mig en hel del information. Mycket mer än jag frågat. Vi hade till och med gemensamma bekanta visade det sig. Han tyckte att min dröm lät spännande…  :-[

Nästa vecka, när jag ger upp, så har jag planerat att åka och titta på en skogstomt. Iof bara en tomt, inget skogsskifte (som jag egentligen vill ha), men det kanske är just det rätta stället i alla fall. Vem vet?

Saker och ting blir inte alltid som man tror. Det kan rent utav bli ännu bättre.

Lycka till med ert sökande. Drömmar kan bli verklighet.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 18 aug-08 kl 18:29 »
Och medan man letar så rinner åren bort som saft i sanden. Var inte så kräsna, hitta charmen i något redan befintligt, lär er växelverka med bostaden, låt den påverka er lika mycket som ni påverkar den. Det är inte katastrof att inte hitta sitt drömhus. Man får kompromissa, annars har snart halva återstoden av ens liv gått. Och nästa halva är hälften så lång...

Dela detta:

* Inloggade just nu

854 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser