Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  såpa golv?  (läst 2355 gånger)

soleskog

såpa golv?
« skrivet: 15 aug-08 kl 23:03 »
Kan någon ge ett råd till den som inte fattar trots flera trådar i ämnet: vi har fixat till en drängstuga som ska bli "sommar-övernattningshus". Vill gärna ha en naturlig känsla på trägolvet (tall). Ska man alltså bara gnida in såpa? Vanlig såpa? Kalk först? Tacksam för klara besked!
mjölkbonde med robot. Även får och hästar samt en fin hop smådjur - myskanka, brahmahöns, kaniner, gris, hund och katt.

andreas_f

• Småland
SV: såpa golv?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-08 kl 23:53 »
Nej ingen kalk innan, bara såpa! Linoljesåpa fungerar bäst, den är fetast och ger med tiden golvet bäst skydd mot smuts. Blöt ett par brädor i taget med kallt vatten och skura sedan med såpa, antingen en klick på borsten, eller utspädd i skurvattnet. Torka sedan med kallt vatten efteråt. Använder du varmt vatten kommer golvet att bli grått och tråkigt.

Själv använder jag allbäcks linoljesåpa, men gysinge har också en variant.

Anso1971

• Dalarna
SV: såpa golv?
« Svar #2 skrivet: 16 aug-08 kl 00:15 »
Jag har gysinges och det doftar mycket gott av linoljesåpan måste jag säga. Annorlunda och fräschare än vanlig grumme-såpa. Men det är säkert samma doft på andra linoljesåpor också.

Rekommenderas!
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser