Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt bagglamm har tappat ena hornet.  (läst 1962 gånger)

Boden

  • Inlägg: 18
Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« skrivet: 15 aug-08 kl 22:41 »
Mitt bagglamm ca 4 mån. gammalt har tappat ena hornet. Det hade gått av ända intill huvudet och hängde kvar i en skinnbit. Jag klippte bort det och smöjde såret med "hästsalva" för att hålla bort flugor och knott.
 Det var mörkt så jag kunde inte göra mer då, men undrar nu om jag behöver göra något mer imorgon, mer än att ha koll på såret och på att baggen mår bra? Växer hornet ut igen? Baggen verkade inte ha ont, han var mest irriterad av hornet som hängde och slängde.
Tacksam för svar.  Mogge

Happier35f

  • Inlägg: 10
    • Meadow Wings
SV: Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« Svar #1 skrivet: 16 aug-08 kl 13:15 »
Hej! Det är inte farligt när de tappar hornen bara blodet inte pulserar ut. Försök håll det rent tills det bildats en rejäl sårskorpa. Hornen brukar växa ut igen, men kvaliteten på hornet brukar bli sämre.
Racing Homing Pigeons, Bouvier des Flandres, Pembroke Welsh Corgi, Ålandsfår, Hedemora, Dvärgvädur, Hermeliner

Boden

  • Inlägg: 18
SV: Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« Svar #2 skrivet: 16 aug-08 kl 22:10 »
Tack för svaret. Baggen såg helt okey ut idag och såret hade börjat läka. Får hålla extra koll på såret  eftersom det är rötmånad.  Mogge

agge

  • Inlägg: 231
SV: Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« Svar #3 skrivet: 17 aug-08 kl 20:22 »
Har du nåt bra tips på hur man håller flugor borta från sår.
Hästsalva vad är det ?

javill

  • Inlägg: 11425
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« Svar #4 skrivet: 17 aug-08 kl 21:23 »
Har du nåt bra tips på hur man håller flugor borta från sår.
Hästsalva vad är det ?

Tror det är Skillingarydssalva. Den innehåller tjära och håller flugor på avstånd.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Boden

  • Inlägg: 18
SV: Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« Svar #5 skrivet: 18 aug-08 kl 21:48 »
Ja, det var skillingarydssalva som jag använde.

agge

  • Inlägg: 231
SV: Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« Svar #6 skrivet: 19 aug-08 kl 18:54 »
Hur får man tag i sån salva ?

Boden

  • Inlägg: 18
SV: Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« Svar #7 skrivet: 19 aug-08 kl 19:32 »
På Granngården tror jag.

javill

  • Inlägg: 11425
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« Svar #8 skrivet: 19 aug-08 kl 19:33 »
Hur får man tag i sån salva ?

Den finns att köpa i de flesta hästsportaffärer eller över nätet.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Angelica

  • Inlägg: 263
  • Inter faeces et urinam nascimur
SV: Mitt bagglamm har tappat ena hornet.
« Svar #9 skrivet: 22 aug-08 kl 22:01 »
Jag har ett bagglamm som inte hade synliga hornanlag när han föddes. Han var en av tre... systern har inte horn och trillingbrodern utvecklade horn sent... det aktuella bagglammet utvecklade ännu senare. Han är född i april i år och två gånger har hornen "slagits" av, första gången med blodvite, andra gången utan någonting. Nu ser jag att hornen växer ut igen... men de kommer inte att ha spets... Han verkar inte lida... han växer bättre än de andra.

Naturligtvis hade jag daglig kontroll av utvecklingen (två gånger om dagen) men jag behövde inte gå in med några sjukvårdande uppgifter.

Jag har inte undersökt, men frågan är om inte ett svagt hornanlag har slagit igenom. Vad jag förstår av litteraturen så är hornlöshet genetiskt dominant. Troligtvis så har hans korsningsmor (mestadels finull) burit på klena anlag, därav klenheten på hans horn (å andra sidan förklarar det inte systerns hornlöshet eller broderns ståtliga horn!!!)

Är det någon som kan förklara vidare??

Älskar djur... människor också!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 2 användare
peterm, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser