Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SOS! Hjälp med skadad åsna! GÄVLE!  (läst 3498 gånger)

Exotica

• Hejdeholms Gård
SOS! Hjälp med skadad åsna! GÄVLE!
« skrivet: 14 aug-08 kl 14:51 »
Hej alla goda själar!

Jag sitter i Skåne och kan inte hjälpa Inger i Järbo utanför Gävle som har en åsna som gick ner i ett kärr i måndags. Veterinären har varit hos Inger och hon har skaffat en vinsch, men hon fixar inte att hissa honom själv! Veterinären vill avliva, men ännu finns det hopp - om hon kan få upp honom i vinschen! Finns det någon här på Alternativ som bor i närheten och kan hjälpa henne - SNARAST!

Tack på förhand!!!
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
SV: SOS! Hjälp med skadad åsna! GÄVLE!
« Svar #1 skrivet: 14 aug-08 kl 15:00 »
ÅHNEJ.  :o
Kan inte brandkåren hjälpa till!
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 aug-08 kl 15:01 »
..MEN.. BRANDKÅREN..?

Har åsnan suttit i kärret sen i måndags?? Liknar inte detta djurplågeri?  :o
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #3 skrivet: 14 aug-08 kl 15:04 »
Kunde inte vet. hjälpa henne att vinscha. ???
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 14 aug-08 kl 15:10 »
Järbo..? Är det långt från den här djurparken där uppe..vad heten den..? Har en kompis som jobbar där..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #5 skrivet: 14 aug-08 kl 15:17 »
Åsnan är uppe ur kärret och inne på stall, men är försvagad! Det tar ju tid när man har blivit medtagen och jag tror att den bästa (enda?) rehabiliteringen är att få upp djuret på fötter!

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #6 skrivet: 14 aug-08 kl 15:18 »
Järbo..? Är det långt från den här djurparken där uppe..vad heten den..? Har en kompis som jobbar där..

Ca 7 mil!

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 14 aug-08 kl 15:21 »
Oja, magproblem som ett brev på posten.. Åtmintone vända på åsnan med jämna mellarum om den ligger..

Men hon har väl veterinär.. ::)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #8 skrivet: 14 aug-08 kl 15:30 »
Hon vänder och vänder ... men att få upp den i en lift hade varit flera gånger bättre. Blir det liggsår (vilket det lätt blir med så tunga djur, detta är en poitoukorsning) i dessa tider så är det inte roligt! Dessutom är nog detta det enda sättet att få honom att stå på benen eftersom han ligger ner och det tar tid att få kraft att orka stå! När han väl orkar stå så orkar man ju inte hålla honom längre - därför bör han vinschas och hänga ett tag för att samla kraft och balans! Det känns så frusterande att sitta här på så långt avstånd och inte kunna göra något! Ugh!

jasmine83

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 14 aug-08 kl 16:20 »
Det här e ju för jä.....t rent ut sagt. Vad är det för veterinär hon har. E inte den skyldig att hjälpa henne få upp åsnan i vinshen... Jag hoppas verkligen det går bra och att hon får den hjälp hon behöver. Även fast dom inte e jätte stor  är dom ju rätt tunga. Vet ju själv vad mina två väger.... Stackarn!!!
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #10 skrivet: 14 aug-08 kl 16:36 »
Det här e ju för jä.....t rent ut sagt. Vad är det för veterinär hon har. E inte den skyldig att hjälpa henne få upp åsnan i vinshen...

Är inte helt 100 på hur det ligger till där, men har förstått att hon och veterinären inte riktigt är överens. Ni vet hur det kan vara!  :-X

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #11 skrivet: 14 aug-08 kl 16:44 »
Skönt att höra att åsnan i alla fall är uppe ur kärret.
Nu får vi hoppas att både åsnan OCH Inger (jag känner henne) orkar resten också.

*stackars båda två  :'(*

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #12 skrivet: 14 aug-08 kl 16:46 »
Lite nyfiken OT.... :-[

Var inte åsnorna sålda?
Exotica, du behöver inte svara här om du inte vill. ;)
Du kan skicka mig ett PM.

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #13 skrivet: 14 aug-08 kl 16:49 »
Jo, de andra!  :)

Men detta är vallacken!  :'(

jasmine83

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 14 aug-08 kl 16:56 »
Ja jag håller verkligen tummarna för dom båda. Jo jag vet hur det kan vara med veterinärer då jag hade en som nästan tog död på min ena åsna i vintras. Han fick efter det ligga 10 dar på ulltuna.... vissa borde inte få vara veterinärer....

Om hon behöver råd så rekomenderar jag henne starkt att ringa till ulltuna, dom var toppen. Tänkte mest på hur ofta man behöver vända dom och så när dom inte vill stå själva. Och jobbar en veterinär vid namn Linda Wright så e det ännu bättre. Hon och de andra var klippor....... LYCKA TILL!!!!!!
Hos oss bor förotom 21 hönor med sina två tuppar, 15 myskankor, två hundar, fyra katter och två åsnor...

jasmine83

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 14 aug-08 kl 18:31 »
Något nytt om åsnan?????

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #16 skrivet: 14 aug-08 kl 18:55 »
 :'( :'( :'(

Leo har blivit en ängel!

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #17 skrivet: 14 aug-08 kl 19:18 »
Åh Nej!
Fy vad tragiskt.  :'(  :'(

Frances

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 14 aug-08 kl 20:30 »
Ja tragiskt är ju att åsnan fått sitta fast i ett kärr sen i måndags.. bedrövligt..

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #19 skrivet: 14 aug-08 kl 22:57 »
Ja tragiskt är ju att åsnan fått sitta fast i ett kärr sen i måndags.. bedrövligt..

Nej! Den kom upp redan i måndags!

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser