Jag har en liten fundering över hur man känner igen såpnejlika, nån som kan hjälpa mig med det?
Jag tycker den är så lik flox (Phlox paniculata) nån som kan förklara skillnaden för mig? De kanske inte är särskilt lika egentligen, om man bara vet hur de ser ut....

Jag har upptäckt ett bestånd av vad jag tror är såpnejlika, från början trodde jag att det var nån typ av flox och tänkte inte mer på det. Men när jag såg en bild på såpnejlikan tänkte jag direkt att det är ju sånna!!! Men jag är ändå lite osäker....
Så jag gjorde ett test, tog en bit av den förmodade såpnejlikan både stjälk och rot bröt itu dem lite och la i en skål Så hällde jag kokande vatten över och hoppades på lite lödder. Inget särskilt hände...vattnet blev grumligt... Jag rörde om och joxade lite i det, sen silade jag bort växtresterna. "Vattnet" är fortfarande grummligt och jag har inte märkt av någon såp-effekt. (Jag kanske inte sköljt ren tillräckligt innan så det är därför det blev "smutsigt")
Så nu hoppas jag att nån här kan hjälpa mig att reda ut vad det är för växt jag hittat och hur jag ska göra om det verkligen är såpnejlika.
Tack på förhand!