Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myrstack i vedhögen  (läst 5649 gånger)

Troy McClure

• Västmanland
Myrstack i vedhögen
« skrivet: 12 aug-08 kl 15:28 »
Tänkte flytta in veden som legat under en presenning till vedskjulet. Men under sommaren har en hel myrkoloni flyttat in. Det visades sig att mitt inne i högen av färsk ved låg det en gammal kubbe som nu var själva barnkammaren i myrstacken. Nu kryllar det av myror och jag fick avbryta arbetet.

Vad ska jag göra? Tror ni de flyttar nu när jag slängt kubben all världens väg? Man vill ju inte dränka in sin vinterved i gifter eller bensin heller. 

Filip Skräplund

SV: Myrstack i vedhögen
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 15:38 »
Har du slängt boet så lär dom inte stanna.
Vad är det för myror?
Är det stora hästmyror så bör dom utrotas, annars kan man gott ge dom en chans att bosätta sig på ett lämpligare ställe i närheten.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #2 skrivet: 12 aug-08 kl 15:48 »
Vanliga röda skogsmyror. Har länge sett en lång bred myrmotorväg längs med vägen och bort mot vedhögen, men inte har poletten trillat ned för det...

Det satt även myrägg mellan barken och kubben, och det har trillat ner massor av sådana i veden under. De borde inte kunna hitta någon ny plats att föda upp äggen tycker man, resten är ju färsk ved. Men det är ju massor av barr och sådant som de kanske kan bygga vidare med?

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 12 aug-08 kl 15:52 »
Låt dom hållas på lämplig plats i närheten, dom gör nytta med att hålla ormar och riktiga skadeinsekter på avstånd.

Rödmyror är lite som getingar, dom verkar känna igen bofasta och besvärar inte om man låter dom vara ifred.

Små gula pissmyror däremot blir man aldrig kompis med!
« Senast ändrad: 12 aug-08 kl 15:57 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 12 aug-08 kl 15:56 »
Jodå, int bråk ja med myror int. Bara 5 meter från vedhögen finns en "vanlig" myrstack exempelvis.

Jag hoppas att de flyttar per omgående, för annars måste jag ju lägga på presenningen igen för att veden inte ska blir regnblöt, och då kanske myrorna tycker det blev mysigt och flyttar in igen. Det blir väl som ett växthus där under presenningen kan jag tro.

Troy McClure

• Västmanland
« Svar #5 skrivet: 14 aug-08 kl 21:39 »
Jag har nu genom ett antal snabba attacker fått bort myrstacken någotsånär, och nu är aktiviteten minst sagt låg i det som är kvar. Jag tror inte det är något myrbo längre, bara ett tillhåll för vilsna skogsmyror. Om några dagar fortsätter jag fylla vedskjulet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

758 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser