Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Missionshus med renoveringsbehov - var börja?  (läst 6884 gånger)

Squashblomma

Missionshus med renoveringsbehov - var börja?
« skrivet: 11 aug-08 kl 23:28 »
Hej!

Det finns ett gammalt hus i min familj som ingen riktigt tar tag i att sköta om. Förutom att någon sned takpanna har petats på plats ibland så är det alls inte fixats med på mycket länge.

Jag skulle nu vilja ta reda på var man börjar! Vad kollar man på för att få en bild av husets skick och vad som är mest akut att fixa? Och jag undrar hur man gör, vad det kostar, vem man kontaktar... vad man kan och bör läsa på om, osv. Jag har ingen koll alls på byggnadsvård!

Det är alltså ett gammalt missionshus. Den ena delen är äldre (kanske sekelskifte eller tidigt 1900-tal?) med en stor sal, kyrkorummet, med många fönster och enorm takhöjd och en mindre lägenhet, kanske en vaktmästarbostad. Här finns många fina detaljer, handblåsta fönsterglas, pärlspont, kakelugn och gammal köks-spis (med murad kåpa eller vad det kan heta?). Åh, det är så fint, med min fantasi iaf så ser jag stor potential... Den andra delen är en tillbyggnad från kanske ca 40-eller 50-talet (?) som består av ett enkelt men enormt stort kök (avsett att fixa kyrkkaffe i åt ett stort sällskap!:-))

Dessa två delar ligger liksom i vinkel och det största problemet som jag själv kan se är att det tidigare har regnat in vid skarven och jag tycker jag ser murket bågnande trä uppe (nära taket) taket på en innervägg mellan husdelarna. En vägg vars bärande funktion jag inte alls känner till...

Vad göra åt det? Och vad kollar man upp i övrigt - vad är liksom grundkoll av hus? Och prioritet? Skrapa fönster? Hyra sotaren att kolla spis/kakelugn? Tak och grund och ytterväggar?

Nu används huset en del som sommar"stuga", men ibland funderar jag på om jag rentav kunde börja bo där en del framöver. (Jag är alltså såklart en av alla dessa som drömmer om att flytta ut.) I så fall tillkommer ju även funderingar kring värme och vatten och en viss nivå av funktion, både inne och ute...
Men framförallt vill jag ju inte att det stackars huset ska stå där och förfalla!

Mycket tacksam för all input!
mvh, Cucurbita - stadsjänta med squashodlardrömmar....

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Missionshus med renoveringsbehov - var börja?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 00:07 »
Det skall inte komma in vatten genom taket.

Det skall inte dras upp vatten från marken.

Allt däremellan är en transportsträcka.

Squashblomma

« Svar #2 skrivet: 12 aug-08 kl 00:20 »
Ja det låter ju som en bra grundprincip förstås.
Och för att kontrollera detta så kollar man efter fukt/fuktskada under taket och... vardå, typ inuti grunden?

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #3 skrivet: 12 aug-08 kl 00:30 »
Hej !

Hör först med närmaste byggnadsvård centrum. Är det drivet av muséet(landstinget) kan där finnas gratis-konsultation att tillgå.
Hör med svenska föreningen för byggnadsvård om de vet någon på din ort som utför konsultationer.
Skolan DaCapo eller Byggnadsvårdutbildningen på Gotland har kanske tips på kunnig person i din närhet som gått deras utbildning.
En (eller två)timmars konsultation är värt en hel del. Spela gärna in konsultationen för det är lätt att glömma.....
Låna "Så renoveras torp och gårdar" eller liknande bok på bibblan.
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 12 aug-08 kl 11:06 »
Håller med ovanstående, läs boken "Så Renoveras Torp och Gårdar"! Massor med bra info.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #5 skrivet: 12 aug-08 kl 15:48 »

Ryttmästarn

• Ryttmästaregården
« Svar #6 skrivet: 12 aug-08 kl 16:11 »
Som nämnt så är det viktigaste att se till att det inte kommer in mer fukt i huset. Sen har man god tid på sig att fixa med allt annat.

Jag rekomenderar verkligen att du hyr in en kunnig rådgivare för en grundkoll. Helst någon som har intresse av äldre byggnader och dess bevarande. Om huset är av historiskt värde kan du säkert lura dit en byggnadsantikvarie från ditt läns museum helt gratis. Annars (eller dessutom) så är det en VÄL värd investering att ta dit någon från ex. byggnadsvårdscentrumet närmast dig. (vi gjorde det i omvänd ordning).

När vi konsulterade Qvarnarp för Ryttmästaregården så var det viktigaste rådet (eller i alla fall det vi värdesatt mest så här två år senare) att just "bo in oss" i minst ett år innan vi gör något drastiskt. Det har givit en rejäl respekt för bygget och dessutom inser vi att vi inte gjort massa förhastade ingrepp som vi hade ångrat.

Det gäller verkligen att låta saker ta tid, så man hinner känna efter. Har man för bråttom så riskerar man bara att ta en massa snabba korkade beslut, som inte bara kostar skjortan utan även förstör husets ursprungliga charm.

Lycka till med din resa!

Maran

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 aug-08 kl 19:02 »
Vilket trevligt projekt!

Börja med att kontakta en byggnadsantikvarie på ditt länsmuseum. De ger gratis konsultation och finessen med dem är att de är oberoende och inte har något ekonomiskt intresse av att rekommendera särskilda produkter eller hantverkare. De kan ge dig allmän information om byggnaden samt hjälpa till med att hitta eventuella dokument rörande huset. Det bästa är att man brukar få bra tips på hantverkare som de har erfarenhet av, bla kan du säkert få tips om någon som kan genomföra en besiktning. Förhoppningsvis har de också koll på eventuella bidrag, även om det är länsstyrelsen som sitter på pengarna. Och nej, byggnaden behöver inte alls ha ett särskilt kulturhistorisk värde för att man ska kunna "lura dit" dem!

I vilket län ligger missionshuset?

Squashblomma

« Svar #8 skrivet: 13 aug-08 kl 21:16 »
Hej, och tack för era svar! :)

Boktipsen ledde även till fler böcker som jag fann i samma hylla, så nu läser jag på lite iaf om hur hus kan vara konstruerade. Att tak till exemplel har något som kallas läkt osv.

Jaha, ja, och att ta dit någon för en professionell koll låter ju som en mycket bra idé! Skulle ju säkert aldrig kunna göra en i närheten så bra bedömning själv. Byggnadsantikvarie, länsmuséet och byggnadsvårdscentrum, alltså, det ska jag kolla upp! Eller annars kanske (någon från) de där byggnadsvårdsskolorna. Och dokumentera konsultationen!

Det här är ju såna här råd som jag är så enormt tacksam för! Just detta i vilken ända man börjar. Jag hade ingen aning om att det till exempel fanns något sådant som en byggnadsantikvarie på ett länsmuseum om jag inte hade fått veta det här. :) Och era personliga erfarenheter från era egna resor! Tack!

Jag tror inte att risken i det här fallet vore att vi skulle gå för fort fram, snarare ser jag att åren bara går och inget händer alls. Det enda som kan vara bråttom, tänker jag, är just som ni säger att regn- och fukt-säkra. Och få koll på om det där ruttna träet har någon bärande funktion, så inte hela bygget rasar ihop en dag! Och kanske kolla upp elektroniken... och, ja, jag vet ju inte vad mer proffset skulle hitta förstås.

Det är klart att man drömmer om fungerande eldstäder och jordkällare och... Ja, för att kolla upp eldstäderna så vet jag i alla fall att man ringer sotaren för det har jag gjort förut! Tänk vad mycket mer jag kommer lära mig (eller vi) om jag tar tag i det här! :)

Huset ligger i Östergötland och jag har tyvärr inga bilder, men jag hittade denna på ett annat missionshus: http://www.skansen.se/pages/?ID=139 Utsidan är annorlunda, men jag tycker känslan på interiörbilden (nederst på sidan) påminner om den i salen i vårat missionshus. Fast så där mycket folk är det ju inte. ;) Tänk att det en gång har varit sådan aktivitet även i vårat hus! Ja det är verkligen värt ett bättre öde än skicket det står i nu.

Maran

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 aug-08 kl 22:05 »
Boktipsen ledde även till fler böcker som jag fann i samma hylla, så nu läser jag på lite iaf om hur hus kan vara konstruerade. Att tak till exemplel har något som kallas läkt osv.

Jag hoppas att du hittade Sören Thurells "Vård av trähus" i hyllan. Den är väldigt lättläst och pedagogisk, en bra introduktion.

(ditt länsmuseum: http://www.ostergotlandslansmuseum.se/byggvard.html)
« Senast ändrad: 13 aug-08 kl 22:09 av Maran »

Squashblomma

« Svar #10 skrivet: 13 aug-08 kl 22:44 »
Japp, "vård av trähus" är med i bokbunten, har just börjat kolla i den. :)
 Tack för länken! Jag ska kontakta dem!
« Senast ändrad: 16 aug-08 kl 01:19 av Cucurbita »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 13 aug-08 kl 22:46 »
Här i byn är det ett par som har renoverat och byggt om det gamla missionshuset till bostadshus. Väldigt originellt och annorlunda! De har bevarat de öppna ytorna och högt i tak!

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 13 aug-08 kl 22:53 »
Ja det är väl en önskedröm - att lägga vantarna på ett missionshus eller en gammal skola!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #13 skrivet: 14 aug-08 kl 08:04 »
Här i närmsta staden har Missionshuset blivit en restaurang. Med den gamla interiören bevarad och resten i samma stil. Mycket snyggt och smakfullt. God mat dessutom, ett besök rekomenderas!
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Maran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 14 aug-08 kl 18:06 »
Jag har gott om missionshus i närheten. Flera av dem har omvandlats till garage. På med en stor port på ena kortsidan och voilà - ett finfint garage! Men få inga idéer nu, snälla!

Jag morrar lite varje gång jag passerar något av missionsgaragen, men faktum är att de antagligen inte skulle finnas kvar, iaf inte i så fint skick exteriört om inte någon granne hade köpt för att omvandla till garage. Garageägarna är förvånansvärt måna om husen ska se fina ut, som det verkar.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 14 aug-08 kl 18:13 »
Garage låter lite fantasilöst tycker jag ;). Man kan ju bo idem, en del i alla fall, och ha utrymme för pyssel o slöjd. Eller butiker och cafeér. Finns hur mycket som helst man kan använda missionshus till.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 14 aug-08 kl 18:24 »
Ganska populärt bland konstnärer att bo i gamla skolor och missionshus, brukar vara bra ljus i de stora salarna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ylvak

• Allt kommer till den som vill.....eller?
    • Västergötland
    • Vita Creo
« Svar #17 skrivet: 14 aug-08 kl 23:33 »
Östergötland, där har jag bott en gång i tiden. Var då på Byggnadsvårdsläger på Ask-Ekebyborna prästgård nära Motala. Två veckors kurs fullproppad med kunskap, goa människor underbar mat och fantastisk miljö till ett hyfsat pris. Byggnadsvårdsläger rekommenderas alltså särskilt i början av sin "karriär" inom gamla hus. http://www.byggnadsvard.se/ arrangerar. Där blev jag "väckt" en gång i tiden, hu, faktiskt 14 år sen hjälp vad tiden går.....Det finns länsombud som kanske oxå vet hur du kan få hjälp och det kan finnas roliga föredrag eller utflykter
Här t.ex. (Kontaktpersonen Tom Granath är en fantastisk lärare och person, hälsa från Ylva om han minns mej !)

SÖNDAG 7 SEPTEMBER 13.00–16.00
Byggnadsvårdsdag i Medevi brunn
Östergötlands län

Medevi Brunn består av ca 70 byggnader som utgör byggnadsminne och där merparten är från 1700-talet. Medevi är ett tidigt exempel på ett sommarstugeområde där familjer lät uppföra egna byggnader samtidigt som det fanns gästbyggningar. Det livgivande vattnet har nyttjats från 1680-talet av såväl kungligheter, adel, borgare och bönder samt mindre bemedlade. Varje år genomförs renoveringsarbeten  på några av Medevi Brunns många byggnader.

Ur programmet: rödfärgskokning, traditionellt måleri, lerklining, taktäckning, visning av pågående renoveringsarbeten. Kaffeservering i Schweizeriet och restaurang i Värdshuset.

arr:  Östergötlands länsmuseum i samarbete med Medevi Brunn, Intresseföreningen Medevi Brunn, Hotell Högbrunnen, Länsstyrelsen, Byggnadsvårdsföreningen samt lokala hantverkare.

kontaktperson: Tom Granath, umbra@sverige.nu
0141-711 33, mobil 073-600 19 17
48 årig tjej fast inte en dag äldre än tjugosjutton.

Squashblomma

« Svar #18 skrivet: 16 aug-08 kl 01:37 »
Nu finns ju många detaljer som behöver lösas för att det ska vara praktiskt rimligt möjligt att bo där, men visst, visst har huset en fantastisk potential, om man verkligen gör det bästa av möjligheterna! :)

Någon form av ateljé skulle vara fantastiskt att använda den stora salen till! Kombinerat kreativt utrymme med jätte-vardagsrum kanske...  Något riktigt barnvänligt, tänker jag mig, jag har sett fina förskolelokaler med samma luftiga "känsla"... *drömmer*... Garage ska det i alla fall inte behöve bli!! :)
Mårten, vet du vad den familjen har använt just salen till?

Nå men först måste det hejdas från att braka ihop. Jag har påbörjat kontakt med någon som kanske kan hjälpa mig. Tack igen för era råd och tips!

Och tack ylva för tipset om byggnadsvårdsdagen! Ska kolla upp det! En helt ny värd som öppnar sig för mig i och med allt detta! Känns jätteroligt. :)

Ryttmästarn

• Ryttmästaregården
« Svar #19 skrivet: 19 aug-08 kl 11:22 »
Och nej, byggnaden behöver inte alls ha ett särskilt kulturhistorisk värde för att man ska kunna "lura dit" dem!
Jag skrev faktiskt historiskt värde, inget annat. Dom kommer nog inte så gärna ut och kollar på en mexitegelvilla i Vällingby, det finns för många av dom lixom. 8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser