Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på djurmärkning/utrustning? Får/Gris  (läst 5728 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Förslag på djurmärkning/utrustning? Får/Gris
« skrivet: 11 aug-08 kl 10:25 »
Hejsan.
Jag har varit inne på jordbruksverket och kollat lite på djurmärken, men jag är inte helt säker på vad man ska välja..
Vi har får och grisar som kommer att behöva märkas och det bästa vore väl om man kunde märka dem med samma utrustning..

Finns det några märken som går att använda till både gris och får?
Vilka märken förespråkar ni?
Vad behöver man för utrustning utöver märkena och var köper man detta?

Personligen hade jag hoppats att det skulle gå att använde den där små metallmärkena (PAT Horten??) men det verkar inte vara godkännt till gris.. Eller?

ingvar2

• Gäst
SV: Förslag på djurmärkning/utrustning? Får/Gris
« Svar #1 skrivet: 11 aug-08 kl 11:10 »
Det enda som jag tycker fungerar i längden på gris är ju tyvärr klipp i öronen, speciellt på dom som går ute, dom suggor som vi köpt in brukar ju vara märkta med en gul plastbricka, och redan efter nåt halvår så är den så blekt så siffrorna inte syns längre.. Då är det tur att dom även är klippta...

Vad ämnar du sälja för djur från grisarna då? För det är ju först när du säljer djur som du behöver märka dom.. `när dom lämnar sin födelseplats´ som det heter i lagen, och det innebär att dom lämnar gården där dom är födda. Grisarna som du behåller hemma behöver du inte märka om du inte vill göra det för att känna igen dom,
Oftast så skickar man dom ju till slakt, och då är det tatueringshammare som gäller, och den får man låna på slakteriet om man vill.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 aug-08 kl 11:58 »
Hejsan.
Tanken är väl att vi ska sälja några gyltor/tacklamm som livdjur, resten går väl till "husbehovsslakt"

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 11 aug-08 kl 12:06 »
vad menar du att "tatuering som gäller"? Skulle i nte de gula lapparna godkännas av slaktyerier?

Enda jag kan rekommendera är att beställa märken av samma tillverkare för får och grisar. Jag har valt att ha metall till fåren och gul abrickor till grisarna. Det blir ju en extyrakostnad med två olika tänger, men med samma tillvkerare kan man åtminstone dra ner på fraktkostnaden.

Jag skulle inte heller vjälja röd "innerbricka". Själv tror jag bara att det är ett sår jag skymtar isåfall så jag har valt gröna.

ingvar2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 11 aug-08 kl 12:41 »
Kanske uttryckte mig lite luddigt... De godkänner säkert dom gula brickorna, bara dom går att läsa. Men tatueringen är ju oftast det nummer du har hos slakteriet, och det stämplas ju på bogen, då följer dom siffrorna med hela tiden, har du brickor i öronen så försvinner dom ju när huvudet avlägsnas och då är slaktkroppen anonym när den kommer till styckeriet. Sen om man skickar 20-30 slaktsvin så är det ju rätt opraktiskt att sätta i brickor i alla, att tatuera går ju mycket fortare och smidigare både för dig och grisen..

Men om Mårten ska sälja livsvin, så tror jag köparen skulle uppskatta om dom är klippta i öronen, det är ju iaf en beständig märkning..

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 aug-08 kl 13:25 »
ja slakteriets numrering har väl inget med jordbruksverket att göra. Öronmärkningen handlar ju om att ha koll på msittor, statistik över djur m.m.

ingvar2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 aug-08 kl 13:37 »
Nej, tatueringsnumret kopplas ihop med ditt produktionsplatsnummer på slakteriet, och sen har dom hand om statistik och eventuell rapporteing mm.. Så för slaktsvin räcker alltså tatueringen, dom behöver ingen ytterligare märkning...

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 11 aug-08 kl 14:57 »
jag menade tvärtom, det räcker med plastbit...?

Jag har valt plastbit eftersom mina linderödare kan blandas i hop med vildsvin när/om de är på rymmen. De lär mbli skjutna annars.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 13 aug-08 kl 17:38 »
Vi har får och grisar som kommer att behöva märkas och det bästa vore väl om man kunde märka dem med samma utrustning.. Finns det några märken som går att använda till både gris och får?
Vad behöver man för utrustning utöver märkena och var köper man detta?

Personligen hade jag hoppats att det skulle gå att använde den där små metallmärkena (PAT Horten??) men det verkar inte vara godkännt till gris.. Eller?

Nej pat horten är inte godkända till gris.

Svin som är födda den 1 januari 1995 eller senare och som är kvar på sin födelseplats ska märkas med födelseplatsens SE-nummer innan de lämnar denna.
Märkningen ska vara utförd med tatuering eller godkänd öronbricka.

Märken och tång till dem beställer du på samma blankett:
http://www2.sjv.se/blanketterochtrycksaker.4.7502f61001ea08a0c7fff104687.html?category=DJURMARK&item=JSB3:6#iiJSB3:6

Tänk på att Linderödssvin kan ha andra hårdare märkningsregler
t.ex omfattas av miljöersättningen för hotade djurraser, då ska alla vara individmärkta.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #9 skrivet: 13 aug-08 kl 18:08 »
Nej pat horten är inte godkända till gris.

Till minigrisar har man dock dispens att använda Pat Horten.  ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #10 skrivet: 14 aug-08 kl 08:31 »
Till minigrisar har man dock dispens att använda Pat Horten.  ;)

Är det sant!? Och gäller det alla minisar, eller får varje enskild person söka dispans? Jag bord ju eg. märka mina om jag vill behålla mina eu-bidrag, men har dragit mig för de där gula, fula...  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 aug-08 kl 09:17 »
Du måste märka dem oavsett om du vill ha bidrag. Det handlar inte om bidrag utan om smittskydd. (fast gäller det minigrisar har jag ingen koll).

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #12 skrivet: 14 aug-08 kl 09:54 »
Jag vet att de måste märkas, men mina smågrisars öronmärken sitter i en pärm istället. Grejhen är att om kontrollanter kommer ut och ser att jag har omärkta nassar, kan jag mista mina eu-bidrag. Har jag inga bidrag händer det inte så mkt mer än skäll och uppmaning att märka, typ...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Öronmärkning
« Svar #13 skrivet: 14 aug-08 kl 10:09 »
Grejhen är att om kontrollanter kommer ut och ser att jag har omärkta nassar, kan jag mista mina eu-bidrag.
Inte bara mista man kan bli återbetalningsskyldig...
om man har otur 5 år tillbaks...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #14 skrivet: 14 aug-08 kl 11:19 »
Jo... Vi har dessbättre inte haft bidrag så länge utan är nya med det där för iår!

Det är dock så att i princip ingen märker minigrisar, pga deras små öron. Jag hoppas dock Gris-eva kan svara på frågan om hurvida horton alltid är godkända för minigris, för är det så ska jag nog se till att få sövt dem och märka dem!

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #15 skrivet: 14 aug-08 kl 12:05 »
Du måste märka dem oavsett om du vill ha bidrag. Det handlar inte om bidrag utan om smittskydd. (fast gäller det minigrisar har jag ingen koll).
För minigrisar gäller det samma regler som för stora grisar.
De är också grisar, fast bara lite mindre. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #16 skrivet: 14 aug-08 kl 12:18 »
Jo... Vi har dessbättre inte haft bidrag så länge utan är nya med det där för iår!

Det är dock så att i princip ingen märker minigrisar, pga deras små öron. Jag hoppas dock Gris-eva kan svara på frågan om hurvida horton alltid är godkända för minigris, för är det så ska jag nog se till att få sövt dem och märka dem!

Ja, du får märka dina minigrisar med Hortonmärken.
Det har jag på papper med signatur på från den förra jordbruksministern.  ;D

Renhultsfallets Minigrisar i Kristinehamn märker alla sina minisar med Horten och hon är även genbank för Linderödssvin, men dom märks med vanliga märken.
Prata med henne. Hon har större erfarenhet av det än jag.  :-[
Hennes nummer hittar du på SMGS sida under Uppfödare.

Personligen upplever jag att Hortenmärken ger större sår i öronen eftersom de är platta och av metall och "gnager" ett hål i örat när den rör sig.  :P
Plastmärkerna har i alla fall en rind pigg

När minisarna är större är det lättare att märka dom med de vanliga runda plastmärkerna.
Fast bäst vore det om vi slapp öronlapparna överhuvud taget och fick chip-märkningen godkänd på minigrisarna i stället.  ::)

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #17 skrivet: 14 aug-08 kl 15:54 »
Har jag förstått det rätt att man kan välja att enbart tatuera in produktionsplatsnumret? Det jag har läst är att det ska tatueras in på vänster sida av halsen.

En som hade minigrisar påstod att de hade tatuerat in numret i örat och att det även gick bra på svarta grisar. Någon som vet något om detta???  ???
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Gris-Eva

• Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #18 skrivet: 14 aug-08 kl 17:07 »
Har jag förstått det rätt att man kan välja att enbart tatuera in produktionsplatsnumret? Det jag har läst är att det ska tatueras in på vänster sida av halsen.

En som hade minigrisar påstod att de hade tatuerat in numret i örat och att det även gick bra på svarta grisar. Någon som vet något om detta???  ???

Jag skulle vilja se den märkningen. ::) Speciellt på ett svart öra.
Det finns bara grön och svart tatueringsfärg.
Att tatuera minigrisöron är nästan omöjligt. I alla fall när de är kultingar.
Det får helt enkelt inte plats på ett öra som knappt är stor som är 5-krona.

Bara att hitta en så liten tång där det får plats 8 tecken är ju omöjligt och har man dessutom som jag 3 siffror extra som id-nummer, ja då är det bara att glömma.
Försök att klämma in t.ex. SE123456-123 på en 5-krona.

Inte ens det här teckensnittet är tillräckligt litet.  :-X

Det du har läst om att tatuera på halsen är med en sk. tatueringspistol.
Använder du den på en mini-kulting, ja då slår du ihjäl den. :P

Du får gärna PM:a mig namnet på den person som har tatuerar sin minigris.
H*n kanske har kommit på en metod som fungerar.
Ingen skulle bli gladare än jag i så fall.  :D
För självklart vill vi kunna märka våra minisar på ett bra och fungerande sätt.  ;)

När jag skulle skicka minigriskultingar till Danmark och Finland så var jag tvungen att märka dom med öronlapp. :'(
Titta så hemskt. T.o.m min veterinär tog sig illa vid när han skulle göra det. Märkerna fick ju knappt plats.
Och de är de minsta plastmärken som finns och är godkända av SJV, :-\

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser