Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygglov för altan  (läst 4388 gånger)

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
Bygglov för altan
« skrivet: 10 aug-08 kl 10:35 »
Hej

Ska bygga en altan på mitt landställe. Den är tänkt att gå runt huset som ett L. Altanen kommer bli ganska stor i förhållande till huset som bara äe femton kvadrat :) Altanen blir nog femton den med. Jag har kollat lite på bygglov och där står det bara att staketet på altanen inte får sträcka sig längre än tre meter ut från huset och att eventuellt plank inte får vara högre än 1,8 m. Samt att eventuellt tak inte får vara större än femton kvadrat.

Men hur stor altan får jag bygga utan bygglov? Det är utanför planlagt område på landet. MEn det finns områdesbestämmelser men de säger inget om altaner.

Tacksam för hjälp
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Tjåkkå

SV: Bygglov för altan
« Svar #1 skrivet: 10 aug-08 kl 15:08 »
God afton,

Beroende på vars du har ditt landställe men är det riktigt ute i ödemarken tror jag knappast dom bryr sig överhuvudtaget. Jag har min stuga hyfsat "långt bort" och när jag skulle kolla upp om bygglov sa dom bara, bygg du.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 16:24 »
Den ligger i norrtäljetrakten. Skönt svar du fick :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

Tjåkkå

« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 21:39 »
Jo det tycker jag också  8)

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 11 aug-08 kl 14:45 »
Ska man vara strikt och hålla sig till regler så uppstår problemet om altanen är upphöjd i förhållande till marken. Tror att det är 60 cm.
Alltså det är helt okej att ersätta hela gräsmattan med altan om du vill så länge som du inte har den på för höga plintar.
Omdöme brukar vara ett ledord. Stör det någon? Har du närliggande grannar åt något av hållen? Är du en osjysst person?

De har nog med arbete ändå på bygglovskontoret så ligg lågt om du inte svarat ja på någon av frågorna ovan. Svarat ja på fråga 2 - hör om de har något emot det.

Lycka till!
ES

Snickarn

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 12 aug-08 kl 01:07 »
Problemet är ju att det är en naturtomt. Dvs bergigt och sluttande. Altanen hamnar nog cirka 2 meter upp där det är som värst. :) Antar att det är dags att ringa då alltså :)
//Snickarn

Dela detta:

* Inloggade just nu

863 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser