Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilder på mitt hönshus  (läst 14696 gånger)

rina

• Gäst
SV: Bilder på mitt hönshus
« Svar #20 skrivet: 06 mar-09 kl 13:11 »
 :) Alltid trevligt se hur folk fixar det bra för sina djur positivt för nybörjare få tips...sånt letade man efter när man startade upp med höns :D

chili

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 06 mar-09 kl 20:26 »
Tack för de fina orden.

Om det är någon som vill komma förbi och titta, så är ni välkomna!

/Uffe
Bor i Norrtälje med fru och barn. Har isbar. Vill ha maran.

Mysgrisen

« Svar #22 skrivet: 21 mar-09 kl 17:31 »
Men oj ett sånt fint och väl genomtänkt hönshus.  :D

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
« Svar #23 skrivet: 05 apr-09 kl 11:28 »
Tack för den fina visningen!!!! Vilket superhem dina höns har!!!!!!!

En fråga..vilka mått har dina reden? Hur många hönor räknar du med att kunna ha?

Vårhälsningar Eva
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

chili

• Uppland
« Svar #24 skrivet: 10 apr-09 kl 10:39 »
Hej,

Måtten är ungefär som från boken "höns" av Karin Neuschütz.

I boken är måtten enligt följande (för ett rede med tre fack):
Varje fack är 30 cm brett.
Djupet är 42 cm
Bakstyckets höjd är 38 cm
Framstyckets höjd är 24 cm (lägre eftersom taket sluttar).

Det jag har modifierat jämfört med boken är att jag har en sluttande skiva i botten på varje rede så att äggen rullar baåt. På baksidan har jag en låda där jag samlar upp äggen.

Det är viktigt att taket sluttar ordentligt, annars sitter hönsen där och förorenar. Det blev bra på värpredet, men på foderbehållaren där jag också har sluttande lock fick jag öka lutningen efter ett tag när jag såg att hönsen ofta satt där, trots att det redan från början sluttade ganska mycket.

Enligt samma bok räcker det med ett fackrede per 5 höns. Jag har 5 höns i dag till mina tre fack.

/Uffe

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #25 skrivet: 10 apr-09 kl 12:42 »
Jag har tre reden till mina fjorton hönor. Det borde ju med andra ord räcka. Men nu när de  kommit igång och värper ordentligt är det ofta kö så jag ska bygga ett par till kvickt som attan, så de slipper stå och knipa, de blir så irriterade då...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

vågen

« Svar #26 skrivet: 16 apr-09 kl 18:45 »
Åh vad kul att se att det finns fler som köpt bod.Vi har bara fått höra att vi skämmer bort våra djur.

Precis som du gjort har vi med gjort..Vi köpte en manskapsbod,färdigisolerad,med el och ventiler samt fläkt...kanon och så bor vi i Norrtälje. ;D 
Men vi har inte hunnit skaffa höns vi letar efter Isbar,maran blomme,aracuna  etc .Vi blev med myskankor i höstas och tyckte lekstugan blev för liten.Nu har vi en bod på 12 m2 och där har vi uppdelat till ankor o blivande höns.Fritt uteliv på hela tomten samt en rastgård på ca 100m" som är (under upppbyggnad) räv & hundsäker.Vi skall näta över för hök o örn.Vi ska ha elstängsel på utsidan när vi är borta över natten.Damm skall byggas till de små liven för att slippa ha dom plaskande i vår fd "ler"prydnadsdamm .Kika gärna på bilder på vår hemsida www.engelsksetter.dinstudio.se

Tack för lite tips om rede mm
Kvinna med man och utflygna barn,barnbarn ,hundar,myskankor,höns & hästägare.

chili

• Uppland
« Svar #27 skrivet: 18 apr-09 kl 13:37 »
Er manskapsvagn ser jättefin ut!

Jag köpte mina isbarer på ESF i Lohärad. Han har massor av raser.

/Uffe

eva_i_paradiset

• KESO på mattes huvud
« Svar #28 skrivet: 22 apr-09 kl 12:21 »
Tack för rederåden! ;)

Har lånat den superbra boken!!!

Eva
Höstnjuter i paradiset utanför Gränna med ungar, man, och djur!!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 2 användare (1 dolda)
hustomtar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser