Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ålder för parning?  (läst 3501 gånger)

louise

• Gäst
Ålder för parning?
« skrivet: 08 aug-08 kl 18:37 »
Hur var dte nu, hur gammal bör en hona vara innan den paras?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Ålder för parning?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-08 kl 18:40 »
Beror på ras
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 aug-08 kl 20:39 »
gotland

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 10 aug-08 kl 21:25 »
Efter den blivit 6 månader så är du säker. Gotlands blir tidigt könsmogna men det är bra att vänta några veckor extra så även "huvudet" hinner mogna.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 aug-08 kl 21:44 »
hurra! då blir det första försöket om nån vecka. min vuxna hona är helt ointresserad av hanen, bara rädd. Försökt para dem varje dag i... ja, det borde vara mer än tre veckor. händer ingenting.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 10 aug-08 kl 22:10 »
Vissa honor kan vara jättesvåra. Har själv 2 blå wiener honor som bara vägrar brunsta. Oerhört frustrerande. Nu bor de ihop med var sin hane och i en box springer 2 unghonor och 1 hane. Ska testa om detta fungerar bättre.

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 10 aug-08 kl 22:17 »
I ett faktablad som jag som medlem i Föreningen Gotlandskaninen fick då jag gick med i föreningen står det att honan helst ska vara minst 7-9 mån. gammal.
Gotlandskaniner, genbank.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 10 aug-08 kl 22:25 »
I ett faktablad som jag som medlem i Föreningen Gotlandskaninen fick då jag gick med i föreningen står det att honan helst ska vara minst 7-9 mån. gammal.

Ungefär samma sak

Efter den blivit 6 månader så är du säker. Gotlands blir tidigt könsmogna men det är bra att vänta några veckor extra så även "huvudet" hinner mogna.

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 11 aug-08 kl 08:34 »

Ja, fast gotland växer väldigt olika.. en del av mina honor skulle inte gå att para vid 6 månader då de är alldelles för små, men är honan stor och villig så varför inte?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 11 aug-08 kl 17:42 »
ja.. nu vet inte jag hur stora de brukar vara.. Hon är mindre än hanen, och mindre än min vuxna hona. Men hon är ganska exakt sju månader.
« Senast ändrad: 11 aug-08 kl 17:44 av Lollo »

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 11 aug-08 kl 19:46 »
jaha, nu har de hållt på en halvtimme, men han blir ju aldrig färdig. Hur ser det där knorrandet ut som han ska göra när han är klar? Å hon är lika på, gör honorna så eller har jag två hanar..?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 11 aug-08 kl 20:41 »
Kanske är ´hon jättebrunstig och försöker att visa det genom att rida på hanen. Vänd på henne och se om hon är svullen och röd i vulvan, är hon det kan du bara låta de vara ett par dagar.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 11 aug-08 kl 21:43 »
tycker inte hn är svullen. men d tycker jug aldrig att mina djur är..

Lena123

« Svar #13 skrivet: 12 aug-08 kl 07:49 »
jaha, nu har de hållt på en halvtimme, men han blir ju aldrig färdig. Hur ser det där knorrandet ut som han ska göra när han är klar? Å hon är lika på, gör honorna så eller har jag två hanar..?

:) När hannen "lyckas" så stelnar han till, ibland knorrar/skriker han till och sedan ramlar han av.
Hela "grejen" är så tydlig att du inte kan missa det.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 12 aug-08 kl 18:52 »
ja.. han trilla av tre gånger å skrek, ska det vara det då? Tyckte mest det verkade som om honan kastade av honom. Men det var de första minutrarna det hände, sen fortsatte de minst en halvtimme till.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 12 aug-08 kl 18:53 »
Då är hon parad minst 3 gånger.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 12 aug-08 kl 19:07 »
ja.. han trilla av tre gånger å skrek, ska det vara det då?

Japp! ;) Mera romantiskt än så är det inte.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 aug-08 kl 19:38 »
Men varför säger alla att de knorrar? För knorr lät det verkligen inte.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #18 skrivet: 12 aug-08 kl 21:01 »
Ja mina hanar låter mer som att dom knorrar.. de skriker inte..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 12 aug-08 kl 22:22 »
Jag har bara upplevt att honorna skrikit. Låter som de är rädda eller sitter i kläm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

707 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser