Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad behandla vindsgolvet med ?  (läst 3516 gånger)

Tummelisa

Vad behandla vindsgolvet med ?
« skrivet: 07 aug-08 kl 11:55 »
Har helt bytt tak och nya åsar på torpet, murat om skorstenen, höjt lilla vinden/loftet med 20 cm till ståhöjd, bytit ut vissa delar av timmerstockar på väggarna.  Uj vad jobb det blev ....    Har lagt spontat trägolv och tänker ha delen över köket som sommarkammare och den andra delen (över kammaren) som typ förråd.

Har funderingar på om jag kan lacka det spontade trägolvet eller olja det - vill inte att det ska bli "skitigt" och grått.
Har hört att det inte är så bra med lack på golvet att det blir för tätt!  Låter konstigt men nu vet jag inte hur jag ska behandla. Tipsa gärna för jag har jämt göra med mitt gamla torp som jag bor i.

Hälsningar
Tummelisa som tycker det här är en väldigt trevlig och bra sajt att vara på!
Det jag alltid sökt var enkelt och det fanns redan inom mig.

andreas_f

• Småland
SV: Vad behandla vindsgolvet med ?
« Svar #1 skrivet: 07 aug-08 kl 14:56 »
Finns lite olika alternativ att välja på, och det beror ju på hur du vill att det ser ut.

De traditionella metoderna är såpskurning (fet linoljesåpa), fernissning (oftast med lite mörkbrunt pigment), eller målning med linoljefärg.

lackar du golvet blir det lätt en gulnad 70-tals känsla på golvet, och olja har man aldrig använt på golv (mer än de senaste åren), förmodligen gör den bara golvet mer svårstädat.

Grått blir golvet om du skurar med kallvatten, annars håller det sig ljust och fint samt är varmt och skönt att gå på. Eftersom golvet är på övervåningen går man ju inte omkring med ytterskor på sig så det behöver inte skuras så ofta heller.

Själv skulle jag börja med att ha det som skurgolv och prova något år hur det fungerar, det går ju alltid att fernissa eller måla senare men aldrig få tillbaka ett skurgolv om du ångrar dig.

Lycka till!

Tummelisa

« Svar #2 skrivet: 07 aug-08 kl 17:59 »
Tack för dina råd Andreas.
Jag kommer nog att såpskura med den gamla såpan, fastän jag så att säga kommer in på vinden från en trapp på utsidan av torpet. Finns ju bra mattor att lägga innanför dörren.
Bra att du nämnde att lackningnen blir lite 70-talskänsla, det vill jag  inte ha och såpskurning hade jag inte tänkt på.
Försöker renovera torpet så att det ska se ut som tidigare så långt det är möjligt.

Ha det gott / Tummelisa

andreas_f

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 aug-08 kl 11:29 »
Om golvet blivit skurat i många år är det motståndskraftigt mot smuts, men om vinden inte varit inredd tidigare kan man nog inte räkna med att den blivit skurad speciellt ofta... Då går det åt ett antal skurningar innan du bygger upp en skyddande yta. Det bästa är att använda linoljesåpa som är fetare och mer effektiv.

ersam

• -
« Svar #4 skrivet: 08 aug-08 kl 13:57 »
Du behöver inte vara särskilt rädd för att lacken ska vara för tät. Det finns alltid gott om springor och sprickor i trägolv.
Men som tidigare nämnts så finns det andra negativa sidor med lacken. Dessutom ser det väldigt trist ut när det blir slitet och kräver då en hel del jobb för att få fason på det igen.

ES

Tummelisa

« Svar #5 skrivet: 08 aug-08 kl 23:30 »
Tackar för era svar, blir nog några linoljesåpskurningar däruppe :) och vit färg på väggar och tak så att det blir ljust.
Tänkte hänga olika järnsaker som jag behandlat på vissa väggar och det blir fint mot vitt. Har också en hel del andra gamla saker.

halmstad

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 aug-08 kl 08:33 »
Luta golvet så gulnar det inte

Maran

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 aug-08 kl 08:49 »

Luta inte!  :P

andreas_f

• Småland
« Svar #8 skrivet: 09 aug-08 kl 13:19 »
Nej, låt bli lutet!
Såpskurar du kommer det bli ljust och fint iallafall, man får bara vänta lite längre.

(Glöm det jag skrev om ifall golvet blivit skurat tidigare, jag läste fel på lagt och lagat...)

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 09 aug-08 kl 14:28 »
Man brukar säga att lut plus trä = pappersmassa.

Lutet löser upp alla mjukämnen i träet vilket gör det mer "fårigt" samtidigt som hårdheten försvinner. Kallt skurvatten och såpa gör att du får ett hårt smutsavvisande golv - men det tar tid och det blir inte så lättstädat som man kanske vill med dagens vanliga rengöringsmedel. Då väljer man en golvolja med lite pigment i.

Börja med såpgolv - inte nöjd - olja.

ES

Tummelisa

« Svar #10 skrivet: 09 aug-08 kl 17:17 »
Tack allihop för era råd och synpunkter, nu blir det några linoljesåpskurningar däruppe till att börja med. :)

Tapio

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 09 aug-08 kl 19:16 »
Halaj!

Själv har jag lackat mina furugolv. Jag valde det pga. lättsköttheten. Lacken avstöter vatten men inte i ångfas. Spiller man vatten på golvet pärlar det sig men samtidigt tillåter lacken fuktvandring; golvet kan ”andas”. Perfekt.

Det där som andreas pratar om med 70-talskänslan gillar inte jag heller, men jag tycker inte att bastukänslan infinner sig förrän man börjar att panela väggarna med lackad furu. På golv passar det, tycker jag.

Olja hade varit ett alternativ. Men jag har läst på byggahus.se att  man skall helst olja in golvet 2 ggr/år. Alla möblerna skall då ut ur rummet och så får man inte går där på en vecka.
De som har oljat sina golv är lyriska och påstår att golvet känns varmare att gå på än lackat golv.  Var och en får bli salig på sin fason eller hur det nu heter.

Hade jag varit i dina skor och varit ute efter en gammaldags stil hade jag nog valt att linoljemåla golven. Jag är lite skeptiskt till allt annat än oljat, lackat eller målat.

//T

Maran

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 aug-08 kl 19:52 »
Hade jag varit i dina skor och varit ute efter en gammaldags stil hade jag nog valt att linoljemåla golven. Jag är lite skeptiskt till allt annat än oljat, lackat eller målat.

Fast ett inskurat skurgolv är faktiskt super. Lovar! Speciellt om det ligger i ett sovrum eller annat utrymme där det inte spills så mycket. Och till skillnad från ett lackat golv blir en repa eller annan skada inte störande. Dessutom "läker" ofta skadan helt eller delvis vid nästa skurning. Man behöver inte flytta ut möbler och vänta en vecka vid behandling, man behöver inte slipa om och golvet är dessutom behagligt att gå på för barfotafötter (perfekt i sovrum, övriga rum behöver man kanske inte traska omkring i barfota). Om du fick testa ett riktigt skurgolv skulle du nog ändra uppfattning. Tyvärr är de där gamla, lättskötta skurgolven så sällsynta, alla ska ju slipa, luta och lacka idag.
« Senast ändrad: 09 aug-08 kl 19:54 av Maran »

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 09 aug-08 kl 20:20 »
Halaj!

Jo, men är det avstötande mot vätska på något sätt?
Jag tycker att golvet måste motstå vätska! Oavsett!
Visst, sannolikheten att få rödbetssaft på golvet i ett sovrum är väl inte så stor.
Kanske kan man tänka sig att man spiller lite rödvin där i någon spetsad amorös stund.
Men man kan ge sig f-n på att det kommer in en katt eller en hund som lägger en spya eller en ränneskita där. Förr eller senare. Och den fläcken är väl inte så rolig.

//T

Tummelisa

« Svar #14 skrivet: 09 aug-08 kl 21:16 »
Oj, nu tar jag mig en funderare ett tag.
Står nu i valet mellan linoljesåpskurning, lackning eller linoljemålning :-\.
Vill också ha ett golv som tål en del...

Tummelisa med sina tre katter och hund :)

Anso1971

• Dalarna
« Svar #15 skrivet: 09 aug-08 kl 21:26 »
Vi har skurgolv i köket och vi är två vuxna och tre barn. Det funkar! Då är det visserligen några år och har hunnit få en hård yta. Vi har också två nya skurgolv som snabbare ser smutsiga ut, men smutsen går inte ner i trät utan när man skurar blir det verkligen rent igen. Vi skurar alldeles för sällan egentligen, det blir väl till jul och kanske en gång till, men de nya golven skurar vi lite oftare för att de ska få sin skyddande yta lite snabbare.

Kan rekommendera Gysinges bok "målade golv" som inte bara tar upp målade golv utan även andra golvbehandlingar som passar i äldre hus.
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Maran

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 aug-08 kl 22:17 »
Men man kan ge sig f-n på att det kommer in en katt eller en hund som lägger en spya eller en ränneskita där. Förr eller senare. Och den fläcken är väl inte så rolig.

Kattspya har jag testat. Inga problem att få bort. Lägger man in ett nytt golv så kan det vara bra att skydda det med mattor i början om det är risk att man spiller fett och färgade vätskor (vin tex). Gamla skurgolv är fantastiskt lättstädade!

Tummelisa

« Svar #17 skrivet: 09 aug-08 kl 22:20 »
Ska försöka få tag på och läsa Gysinges bok "målade golv"  :)

Tummelisa tackar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

458 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser