Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  leverans ålder???  (läst 2067 gånger)

svebob

leverans ålder???
« skrivet: 04 aug-08 kl 16:55 »
Vid vilken ålder kan man köpa/sälja lamm ???
Gör det någon skilnad är det Gute får jag undrar över.
Tacksam för svar.........

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: leverans ålder???
« Svar #1 skrivet: 04 aug-08 kl 16:58 »
Hej,

Om du köper lammen med sin mamma så kan de säljas tidigast vid en veckas ålder. Gäller det bara lammen så måste de ju vara avvanda och det brukar vara vid tre-fyra månader. Det skiljer sig dock mellan olika raser, men det finns nog andra som kan bättre än jag.. :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Cujsan

• Vila i frid Ceasar, glömmer dig aldrig ...
    • Hermansdal
« Svar #2 skrivet: 04 aug-08 kl 22:35 »
Hej!

Jag har Svärdsjöfår och de skall vara mellan 4-5mån innan de lämnar mamman.

Mvh
Maria
Bor på lantgård med sambo, två bonusbarn, 6 katter, 3 hundar, några avdankade travare, islänningar, ingen ardenner längre - vila i frid kära Ceasar, shettis, svärdsjöfår, linderödssvin, Belgisk jätte, påfåglar...     sen var det nog inga mer..

Birgit

« Svar #3 skrivet: 05 aug-08 kl 14:48 »
Kan nog säga att 4-5 mån. är det minsta för gutelamm också. De mår bäst om de får gå kvar hos mamma lite längre. Då klarar de också omställningen vid flytten bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 1 användare
Strömmen i dalen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser