Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fernissat kontra såpskurat  (läst 7755 gånger)

louise

• Gäst
Fernissat kontra såpskurat
« skrivet: 03 aug-08 kl 10:49 »

Har tänkt och tänkt på mitt köksgolv i snart två år. Ska ta bort plastmattan och ha trägolvet som ligger under.

Har länge tänkt fernissa det. Har fått för mig att det är hållbarare i ett kök. Det passar bra också till min träimiterade dörrar, målade i nån gul-oranget, och golvet skulle vara i samma nyans.

Men, nu hittade jag ett recept på såpgolv som innehöll glycerin, och det låter ju som det kan vara rätt hållbart.

Köket ska hålla sekelskiftesstil med ljusgröna pärlspontskåp, träimiterade dörrar och en skänk, å sen väggarnas färg har jag inte lyckats bestämma mig för. Ska stilen hållas så verkar jag dömd till ljusgult, men står ju inte ut med gult. Hursom, det här är ett totalt sidospår, nu är det golvet som gäller.

Skytten

• Skåne
SV: Fernissat kontra såpskurat
« Svar #1 skrivet: 03 aug-08 kl 11:09 »
Fernissa är väl inte sådär hållbart, minns att min granne förr fernissade sitt golv varje år.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 11:21 »
ja men mindre än så kommer man väl inte undan med såpskurat heller. Jag är mest orolig för att allt man spiller ska suga in å fastna å att man sen inte får bort det. Veckostädningen ska gå att sköta med dammsugare och våttorkning. Fläckarna ska gå att torka bort utan krångel.

Våmhuskullan

• -
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 11:23 »
jag har en del såpaskurade golv och jag tycker dom stöter bort smuts bra dock har jag inte det i köket och hallen. Har som du tänkt ta bort plastmattan som ligger där och skura upp golven. men satsar på båtfernissa först i hallen. sen får jag se hur jag gör m köket.
troligen blir det fernissa där med m tanke på spillrisk...bär färgar ju in om man har såpaskurat.
Du får fundera lite på vad du har för typ av smuts som kommer in på de golven du tänkt åtgärda  :D

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 aug-08 kl 11:27 »
ja köket får ju in ohyggliga mängder skit. All jävla mat jag tappar på golvet, ibland struntar man i att ta av sig skorna, katter som släpar in möss, fåglar, daggmaskar och ödlor..

Låter som fernissa är det jag ska hålla mig till. Minns inte hur man gör riktigt, det är nån grej man blandar i linoljan..? Nåt mer?

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 aug-08 kl 11:30 »
Är man rädd för spill och vill ha något som sitter, är båtlack bra, vet golv som hållit i femton år.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 03 aug-08 kl 11:32 »
Det var nån tråd för längesen om fernissade golv, då kom jag att tänka på de fernissade golven som fanns i de gamla skolhusen jag bevistade i låg- och mellanstadiet.
Otroligt slitstarka, tålde utan problem slitet från alla ungar som sprang ut och in med grusplaner utanför.
Lager på lager med mörkbrunpigmenterad fernissa, minns att det luktade så gott av nyfernissat golv när vi började vårterminen.
Fast jag kommer också ihåg ett enormt snyggt och gammalt såpskurat golv jag sett på en nation i Uppsala.
Men där var det breda vackra tiljor, har man ganska nya trägolv med smala spåntade bräder anser jag att fernissat passar mycket bra.
Och gärna pigment i, det ser inte så "fattigt" ut då.
Linoljefernissa tror jag produkten kallas i fackhandeln.
« Senast ändrad: 03 aug-08 kl 11:35 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 aug-08 kl 11:41 »
Ser nu att Gysinge har färdig fernissa. Nån som känner till nåt billigare?

Men hur menar du med fattigt? Jag vill inte att golvet blir mörkare än mina guldguloranga dörrar, och eftersom det mörknar för varje behandling tänkte jag att det bästa är att inte bland i pigment alls.

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 03 aug-08 kl 12:10 »
Äh, jag tycker bara att obehandlade trägolv med smala bräder ser lite tråkiga ut, jag har själv såna i bottenvåningen.
Å sen det där med att springorna är rätt ohygieniska, det fastnar en massa skit där, inte så lyckat i kök.
Vad jag kan minnas från de där skolhusgolven, så var springorna tätade på nåt vis,
inte lätt att se hur pga mörkpigmenterad fernissa i många lager.
Det bästa fixet för det problemet jag hittat är diverse produkter för båtdäck.

Hittade nyss det här, det skulle nog kunna funka i golvspringor inomhus också, och inga skumma tillsatser:

Citera
Linoljekitt är ett mångsidigt ämne, som kan användas till mycket annat än traditionell fönstertätning – t.ex. till fogning och tätning av plåtkonstruktioner samt tätning av fogar och sprickor i träbåtar. I träbåtar har linoljekitt använts vid stumfogskonstruktioner så, att en räffla mellan bräderna har fyllts med hamp-, lin- eller liknande snöre, som impregnerats med linoljekitt. Eftersom linolja suger i sig t.o.m. 20 % vatten, har denna tätning varit mycket effektiv.

http://www.varit.fi/sv/ohje-y.html
« Senast ändrad: 03 aug-08 kl 12:20 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 03 aug-08 kl 13:55 »
ja nåt sånt kan man nog knö ner.  En bekant till mig använde lintrasor som hon doppade i .. tjära och.. nåt mer, linolja kanske. Men det tyckte antikvarierna jag pratade med var lite konstigt, mest för tjärlukten. De vill helst att man lerklinar inne i trossbottnen men kan man undvika att bryta upp golvet blir åtminstone jag oändligt glad. Dessutom spricker lera efter en tid.

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 03 aug-08 kl 14:01 »
Man får lyssna på de renläriga med ett halvt öra ibland, det är lätt att snacka om att bryta upp golv när man slipper göra det själv.
Och jag tror också att lerkliningens fördelar är överdrivna, det är bara så att en del snöat in på ålderdomliga metoder.

Kom att tänka på att det finns nåt som heter Timberex också (känsliga behöver inte bry sig om att det är Gysinge-länk, det säljs även av andra):

http://www.gysinge.nu/Products/ProductDetail.aspx?sectionId=962&itemId=1678
« Senast ändrad: 03 aug-08 kl 14:11 av Filip Skräplund »

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 03 aug-08 kl 14:08 »
Allt nytt är inte bra, liksom att långt ifrån allt gammalt är bra, annars skulle väl landsantikvarierna  gå omkring enbart klädda i pungskygg eller bastkjol.

Klart att du inte behöver bryta upp golvet!

Våmhuskullan

• -
« Svar #12 skrivet: 03 aug-08 kl 22:25 »
Är man rädd för spill och vill ha något som sitter, är båtlack bra, vet golv som hållit i femton år.
ja båtfernissa kallar jag det. jättebra och slitstarkt.

andreas_f

• Småland
« Svar #13 skrivet: 04 aug-08 kl 10:48 »
Vi har återanvänt användbara delar av några dåliga golv till vårt kök, och funderar också på att fernissa golvet. Eftersom tanken från början var att måla golvet var vi inte så noga med urvalet och en hel del missfärgade brädor användes. Dessa har inte blivit bättre efter ett år som skurgolv, men i övrigt fungerade skurgolv bra i köket, största problemet är att det lätt blir lite svart av askan kring vedspisen.

Vi kommer att blanda järnoxidbrun färg i fernissan för att få lite mörkare golv, och slippa känslan av klarlackade furugolv.

Jag tycker att ni kan testa att ha skurgolv i ett år eller två när ni tagit bort plastmattan, skulle ni inte vara nöjda är det ju bara att fernissa senare.

Varför ville byggnadsantikvarien att ni skulle lerklina i trossbotten, och hur vet de att den inte är lerklinad om ni inte brutit upp golvet?  Är det så att golvet är väldigt dragigt och saknar vindtätning kan det nog väl värt mödan, men vindpapp fungerar nog lika bra.

Angående golvspringor finns de ju där av en anledning, nämligen att golvet rör på sig beroende på luftfuktigheten. Är det så att springorna är stora även sommartid då det normalt är som fuktigast beror det nog på att golvets springor fyllt med skräp och inte kunnat svälla igen på sommaren utan tryckt isär golvet istället. Sen avtar ju rörelsen med åren. Det bästa är att plocka upp golvet, rengöra sponten och slå ihop det på nytt. Då kan man även se till att fylla på isoleringen om det behövs. Eller det allra bästa är ju såklart att acceptera att det skall vara springor i gamla trägolv och bara låta det vara! Tänk bara på att skrapa rent ordentligt i springorna innan du målar eller fernissar, annars armeras skiten och blir nästan omöjlig att få bort.

Att hålla på att fylla springorna med kitt och nåt låter som en dålig nödlösning, det kommer ju också att spricka efter ett tag och ett trägolv utan springor ser ganska konstigt ut. Vill man inte ha golvspringor är linoliummatta kanske ett bättre alternativ men själv tycker jag att det är perfekt att brödsmulor och annat har någonstans att ligga och vänta på nästa dammsugning. ;)

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #14 skrivet: 04 aug-08 kl 11:54 »
Nåt man kanske ska tänka på i sammanhanget är att, lackade och fernissade golv blir iskalla om vintern om man har golvdrag eller dålig isolering.
Oljade och såpskurade golv däremot är varma och sköna att gå på.

andreas_f

• Småland
« Svar #15 skrivet: 04 aug-08 kl 13:21 »
Nåt man kanske ska tänka på i sammanhanget är att, lackade och fernissade golv blir iskalla om vintern om man har golvdrag eller dålig isolering.
Oljade och såpskurade golv däremot är varma och sköna att gå på.

Fast det är ju mest känslan när man går barfota på dem, och har man dragiga golv går man ändå inte barfota på vintern. Självklart är det skönast att gå barfota på skurgolv, men oftast är ju anledningen till att man fernissar eller målar dem just att de är stickiga och slitna och då är de inte så sköna att gå på i vilket fall.

hustran

« Svar #16 skrivet: 04 aug-08 kl 17:32 »
Vi har såpskurat golv i hela undervåningen inkl. köket. Det är ett skitjobb i ggn. per år men är ljuvligt. I och med kök o resten av rummen hör så att säga ihop så blir det svårt att göra ngt. annat. Om du har köket separat så skulle jag inte tveka att måla köksgolvet. Det är så läckert med målade golv tycker jag.  :)

Torparmaja

« Svar #17 skrivet: 12 aug-08 kl 16:25 »

Men, nu hittade jag ett recept på såpgolv som innehöll glycerin, och det låter ju som det kan vara rätt hållbart.

kan du snälla skriver ner receptet här, tack  ;D

:-* :-* :-*

jag har en gubbe, Tack.

Tapio

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 12 aug-08 kl 17:30 »
Äh, jag tycker bara att obehandlade trägolv med smala bräder ser lite tråkiga ut, jag har själv såna i bottenvåningen.
Å sen det där med att springorna är rätt ohygieniska, det fastnar en massa skit där, inte så lyckat i kök.
Vad jag kan minnas från de där skolhusgolven, så var springorna tätade på nåt vis,
inte lätt att se hur pga mörkpigmenterad fernissa i många lager.
Det bästa fixet för det problemet jag hittat är diverse produkter för båtdäck.

Hittade nyss det här, det skulle nog kunna funka i golvspringor inomhus också, och inga skumma tillsatser:

http://www.varit.fi/sv/ohje-y.html

Halaj!

Den här tekniken med att knô ner något i golvspringor har ett eget namn; det kallas för att nåta. Bra sökord.

Jag har länge undrat vad fernissa egentligen är. Tills jag någonstans läste att det är ett gammalt namn för kokt linolja.

Det här med båtlack tyckte jag också att det var en lysande grej. Så jag lackade mitt köksbord med det.
Lite snopen blev jag när jag läste nånstans att det speciella med båtlack är att det är mjukt för att inte spricka när båten böjs och vrids i grov sjö. Borde inte alls vara slitstarkt alltså.
Dock har mitt köksbord inte alls många repor i lacken och inte ett enda jack.
Kanske för att jag är så mallig över bordet och därmed försiktig med det. Kanske för att lacken var någon superduper tvåkomponentlack, jag vet inte.

//T

Skytten

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 12 aug-08 kl 21:11 »
För tjugo år sedan lade jag ett billigt trägolv, som jag lade ovanpå ett gammalt förstört golv, jag tog helt enkelt råspont. Detta lackades med båtlack. Nu har lacket slitits igenom på ett ställe där vi passerar hur många ggr som helst, enda passagen från köket och till resten av huset.

Det har dock gulnat lite med åren.  Så båtlack är slitstarkt.
Den gamla fernissan vi hade  när jag var barn var linolja och terpentin, vi fernissade inför varje jul.

Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser