Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smarrig hallonpaj!  (läst 2134 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Smarrig hallonpaj!
« skrivet: 02 aug-08 kl 13:55 »
Nu har jag fått en ny favoritpaj - den måste ni testa!

Hallonpaj 8 pers

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
½ dl socker
125 g margarin
2 msk vatten

Fyllning:
300 g hallon
1½ msk potatismjöl

Toscatäcke:
100 g margarin
70 g sötmandel
1½ dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
½ msk vaniljsocker

Blanda alla ingredienserna till pajdegen. Tryck ut den i en form, ca 24 cm i diameter. Låt den vila ca 30 min i kylen. Blanda under tiden alla ingredienserna utom vaniljsockret till toscasmeten i en kastrull. Låt koka någon min under omrörning. Ta kastrullen från värmen och rör ner vaniljsockret. Sätt ugnen på 200. Pricka pajskalet med en gaffel och förgrädda 10 min i mitten av ugnen. Låt svalna. Blanda hallon med potatismjölet och fördela i pajskalet. Häll över toscasmeten och grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt pajen kallna.

Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Smarrig hallonpaj!
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 13:21 »
Den här provas självklart med äpple!  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JoKri

SV: Smarrig hallonpaj!
« Svar #2 skrivet: 12 aug-08 kl 15:16 »
Oj,oj vad gott det här lät! Ska prova det när min snälla mamma kommer ner med lite hallon...  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 1 användare
Jenswanen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser