Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smarrig hallonpaj!  (läst 2045 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Smarrig hallonpaj!
« skrivet: 02 aug-08 kl 13:55 »
Nu har jag fått en ny favoritpaj - den måste ni testa!

Hallonpaj 8 pers

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
½ dl socker
125 g margarin
2 msk vatten

Fyllning:
300 g hallon
1½ msk potatismjöl

Toscatäcke:
100 g margarin
70 g sötmandel
1½ dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk
½ msk vaniljsocker

Blanda alla ingredienserna till pajdegen. Tryck ut den i en form, ca 24 cm i diameter. Låt den vila ca 30 min i kylen. Blanda under tiden alla ingredienserna utom vaniljsockret till toscasmeten i en kastrull. Låt koka någon min under omrörning. Ta kastrullen från värmen och rör ner vaniljsockret. Sätt ugnen på 200. Pricka pajskalet med en gaffel och förgrädda 10 min i mitten av ugnen. Låt svalna. Blanda hallon med potatismjölet och fördela i pajskalet. Häll över toscasmeten och grädda i mitten av ugnen ca 20 min. Låt pajen kallna.

Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Smarrig hallonpaj!
« Svar #1 skrivet: 12 aug-08 kl 13:21 »
Den här provas självklart med äpple!  :D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JoKri

SV: Smarrig hallonpaj!
« Svar #2 skrivet: 12 aug-08 kl 15:16 »
Oj,oj vad gott det här lät! Ska prova det när min snälla mamma kommer ner med lite hallon...  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

538 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser