Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering  (läst 1015 gånger)

LM

• Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
Kastrering
« skrivet: 01 aug-08 kl 16:53 »
Har en gotlandshona som jag tyvärr inte kommer att få använda i genbanksavel.
Hennes mor och far har genbanksintyg men hennes uppfödare är inte ansluten till genbanken (jag köpte alla tre kaninerna när hon var ca 3 veckor gammal).
Hon är mycket trevlig och söt så jag tänker behålla henne som sällskapskanin och funderar nu på kastration vilka risker det medför osv.

Är det vanligt att kaniner (honor) dör vid kastration?
Finns några andra risker med kastration?
Tänker att det kanske är bättre för honan om hon blir kastrerad när hon ändå aldrig kommer att få ungar, tänker då på brunsten. Rätt el. fel tänkt?
Vid vilken ålder är det lämpligt att kastrera en gotlandshona?

Tacksam för svar!  :)
Gotlandskaniner, genbank.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Kastrering
« Svar #1 skrivet: 01 aug-08 kl 19:10 »
Ska du ha/har genbank?
Isf tycker jag du ska prata med föreningen och höra om du kan få märka o registrera henne i din genbank eftersom du har både mamman o pappan med intyg.

Vet tyvärr inget om sterilisering på kaninhonor.. :-[
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

FridaH

• -
    • Körsbärsdalens Gotlandskaniner
« Svar #2 skrivet: 01 aug-08 kl 19:31 »
Att kastrera kaninhonor är relativt ovanligt här i Sverige men desto vanligare utomlands. Det är ett mycket större och mer riskfyllt ingrepp än vad det är på hanar. Om man går till seriösa, erfarna och kunniga veterinärer minskar självklart riskerna betydligt. Sedan är det inte bara själva ingreppet som är farligt, kaniner är lättstressade och ett veterinärbesök med alla ”hemska” lukter mm kan vara för mycket för en nervös kanin.

Jag vet ett par stycken som låtit kastrera sina honor och har inte hört talas om dödsfall. 

Jag brukar rekommendera kastration till personer som har stora problem med revirhävdande honor. Det andra alternativet är ju avlivning/slakt men många vill försöka med andra lösningar först. Att ha kvar en kanin med det beteendet är för mig inte ett alternativ. Varken kul för djur eller ägare när man inte ens kan ta ut matskålen utan att ha en kanin hängandes i handen… Kastrerade honor brukar bli mycket lugnare, trevligare och jämnare i temperamentet. Ytterligare en fördel är att man slipper livmodercancer som enligt vissa är en mycket vanlig dödsorsak, vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det påståendet. En gissning är att man kan kastrera efter könsmognad.
En liten parantes som du kanske redan vet – kastrering = ta bort allt, slipper hormoner och skit ;) Sterilisering = knipsar bara, hormonerna fortsätter att flöda och kaninen brunstar förmodligen som vanligt.

Dock tycker jag att det är väldigt onödigt att operera om man som ägare inte ser några problem med kaninens beteende.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #3 skrivet: 01 aug-08 kl 19:34 »
Citera
Isf tycker jag du ska prata med föreningen och höra om du kan få märka o registrera henne i din genbank eftersom du har både mamman o pappan med intyg.
Jag har redan pratat med genbanksansvarig ang. detta och tyvärr så fick jag inte det.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #4 skrivet: 01 aug-08 kl 19:45 »
Tråkigt att det ska vara så..
Om man seriöst vill bevara rasen och har föräldrar med intyg.. och kan skicka in bilder på alla tre djuren skulle dom väl kunna hjälpa till tycker jag.. :-\

Tror iofs inte att hon kommer att må dåligt för att hon är okastrerad och inte får ungar..jag har haft många sällskapskaniner under åren (honor) som levt hela sina liv utan att få ungar och vad jag kunnat se inte haft några problem av det..

Hoppas det löser sig iaf o du kan behålla din kanin..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #5 skrivet: 01 aug-08 kl 20:10 »
Citera
Tror iofs inte att hon kommer att må dåligt för att hon är okastrerad och inte får ungar..jag har haft många sällskapskaniner under åren (honor) som levt hela sina liv utan att få ungar och vad jag kunnat se inte haft några problem av det..
Det låter ju bra!  :)
Var rädd att det kanske skulle vara jobbigt i längden för henne.
Har själv "bara" haft en hane (dvärgkanin) innan så jag har ingen tidigare erfarenhet av honor.
(Vilken underbar kanin han var förresten, liknade mer en hund till sättet.)
Citera
Tråkigt att det ska vara så..
Ja visst är det tråkigt, hon är mycket trevlig/sällskaplig och fin...men samtidigt är det ju bra att det är "noga".
Tack för dina svar!  :)

« Senast ändrad: 01 aug-08 kl 20:30 av LM »

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #6 skrivet: 01 aug-08 kl 20:14 »
Citera
Dock tycker jag att det är väldigt onödigt att operera om man som ägare inte ser några problem med kaninens beteende.

Hon är född 10/4 och jag har inte märkt av något tecken på könsmognad eller revirhävdande beteende hitills.

Tack för ditt svar!  :)

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #7 skrivet: 01 aug-08 kl 21:13 »
Utöver honans välmående så är en anledning till att jag funderade på kastration att jag ska skaffa genbank på mina övriga kaniner och inte vill ha några kullar utanför genbanken.
Givetvis ska burarna vara säkra men om hon ändå lyckas rymma och "olyckan" skulle vara framme ja då skulle det ha känts skönt...lite som att ha "både hängslen och livrem" alltså. 

I det fallet skulle ju en sterilisering fungera lika bra...
men med tanke på de svar jag fått på mina inlägg så tror jag att jag nöjer mig med livrem (säker bur). Om inte genbanken kräver sterilisering förståss.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #8 skrivet: 01 aug-08 kl 23:57 »
Som jag skrev i en annan tråd, det är helt okej att ha andra kaniner utanför genbanken så länge man har en säker avelsanläggning.

Dessutom, jag anser väl själv att det är lite "säkrare" att ha honor av andra raser (eller som i ditt fall ej genbanksansluten gottis) än hanar. Jag menar, en hane kan tjuvpara i smyg o man är osäker på vem som är pappan för man har inte sett när det hänt. Men en hona föder fram ungarna och tar hand om dem, är hon nåt annat än en genbanksansluten gotlandskanin eller mellerudskanin kan man ju vara hundra på att inte heller ungarna är det.

Jag tycker det är lika viktigt att ha en säker anläggning trots att man bara har genbanksdjur. Du måste ju hålla reda på vilka ungar som tillhör vilka föräldrar, skulle man vara så hård att man inte tillåter andra raser så skulle man ju kunna kräva att man bara håller två kaniner, en hona och en hane, för att kunna vara hundra säker på härkomsten.

Mycket bygger på att man som genbanksinnehavare seriöst tar ansvar och håller ordning bland djur och papper. Och att man vid minsta lilla tveksamhet inte låter djuren gå vidare.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

LM

• Närke
    • Kaninhålan
« Svar #9 skrivet: 02 aug-08 kl 19:49 »
Citera
Som jag skrev i en annan tråd, det är helt okej att ha andra kaniner utanför genbanken så länge man har en säker avelsanläggning.
Det låter ju bra!  :)
Tack för ditt svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser