Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  räv hos fåren  (läst 1750 gånger)

sarbe453

• Östergötland
räv hos fåren
« skrivet: 30 jul-08 kl 19:56 »
Det har börjat stryka runt en rävunge runt vår gård och runt fåren. Rävungen är lekfull, och beter sig precis som en hundvalp och leker på vår gårsdplan. I natt när jag var uppe en runda vid 04-snåret tittade jag ut på fåren och då fick jag se räven sitta och spana ett par meter från fåren (1 tacka och två lamm). Fåren däremot verkade inte bry sig alls utan betade lungt bredvid. När de sedan gick till vattenhinken som står vid grinden så hoppade rävungen med och stod och tittade på dem genom grinden, det var alltså inte mer än ca 0,5 m emellan dem! Fåren brydde sig fortfarande inte.  Nu vid 17-tiden så såg min sambo räven igen inne i hagen ett par meter från fåren med den gav sig av när han märkte att han blev iaktagen. Jag har aldrig tidigare sett någon räv här omkring och inga andra ur rävfamiljen. Hur ska man hantera detta? Tror ni det är en räv som bortstött från mamman så här tidigt på sommaren eller kan man tro att det finns ett gryt i närheten och därmed flera rävar? Tror ni han går på fåren, lammen är ju nästan lika höga som tackan nu?

Med andra ord hur skulle nu hantera situationen?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Bovanägare

• Gäst
SV: räv hos fåren
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 20:19 »
Rävungarna brukar börja springa runt för sig själva nu, de är så pass stora. Du behöver inte vara rädd att den ska ge sig på fåren, den har inte en chans emot en tacka och som sagt är ju lammen stora nu. De är värre om man har höns....då brukar rävungar bli ganska ettriga.
I alla fall så är den väl intresserad av fåren på nåt vis,men den tröttnar nog snart när det inte finns nåt att hämta.

freeky

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 03 aug-08 kl 13:55 »
Vi har ett gryt ungefär 100 meter ifrån hagen och ungarna är väldigt närgågna här också. Dom kommer in på tomten och äter nerfallna körsbär precis utanför knuten. Nu gör det inget, men det rök 2 lamm precis när dom hade kommit hit, dom var då i och för sig bara 5 dagar gamla och lättfångad mat.
Vi vet inte riktigt hur vi ska göra till nästa säsong, jag är väldigt kluven. Vi har ju tänkt att ha eventuella lamm i en annan hage, men det är ingen garanti. När vi hade höns strök den omkring och knep en och annan, så vad ska man göra? Skotta igen grytet och fylla det med sten? Nåt förslag?

Exotica

• Hejdeholms Gård
« Svar #3 skrivet: 03 aug-08 kl 14:54 »
Beroende på hur många får du har och vilken ekonomi dessa bidrar till hos er så kan ni ju alltid skaffa en vaktlama. Jag har information jag kan maila till dig och vi håller även kurser i lamaskötsel om du är intresserad. Förutom att de är effektiva fårvakter så är det ju världens mest underbara djur.
Lama, alpacka, jak & kamel - underbara nyttodjur!

Elis Karlsson

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 aug-08 kl 15:21 »
För att vara på den säkra sidan bör du skjuta rävungen snarast. Jag tror inte heller att den kommer att ta fåren, men, man vet aldrig. Däremot kan den stressa dem.

Birgit

« Svar #5 skrivet: 05 aug-08 kl 08:23 »
Har inte råkat ut för att räven stressar fåren???? Vi har haft massor av räv här - också ett gryt men i fårhagen!
Utöver lamor finns ju fortfarande hundar. Både boskapsvaktande och lite enklare, gårdshundar. Med en lösgående hund stör man räven rejält. Vårt gryt är tomt och lyan flyttad utanför fårhagen nu. Då har vi ändå utelammning vart år.
Räven tar knappast lamm över 2-3 dagar om de är friska och pigga. Det är framförallt de första dagarna när lammen också sover mer än senare i livet och inte riktigt följer mamma som räven passar på.
Lammar fåren inne och lammen släpps ut först efter någon vecka är risken minimal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser