Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  x  (läst 908 gånger)

mumsmums

• -
    • Välkommen till familjen Perdahls hemsida!
x
« skrivet: 30 jul-08 kl 13:26 »
 :-X
« Senast ändrad: 07 feb-11 kl 14:23 av Ann P »
"Som man bäddar får man ligga" ska inte vara en ursäkt för kränkande särbehandling och absolut inte när bädden består av efterkonstruktioner, undanhållande av fakta och lögner där vissa bereds möjlighet att rädda sitt eget skinn och andra görs rättslös.  www.familjenperdahl.se

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Sårskorpor och vartillväxt kring könsorgan
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 13:42 »
Kan det vara någon av de andra som har bitit den och såren är infekterade?
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lena123

« Svar #2 skrivet: 31 jul-08 kl 09:54 »
Jag har en frassehona (ungdjur) som tuggade av sig sin svans.
När jag undersökte henne så upptäckte jag sårskorpor och varskorpor kring könet och analöppningen.
Hon var också svullen kring könet.
Jag tog henne till veterinären och där konstaterade de att det inte var kaninsyfilis, vilket jag var orolig för trots att hon bara varit hemifrån en enda gång (utställning).
Jag fick recept på en antibiotikasalva som jag smorde henne med i 4 dagar.
Hon blev bättre av detta.

Angående eventuell betskada så blir ju dvärgraserna könsmogen riktigt tidigt. Jag har varit med om att jag måste sära på kullsyskon (dvv) redan vid 7 veckors ålder. Då pojkarna börjat att "mucka" med varandra och rida som galningar på flickorna. Detta dilemmat har jag inte med de Franska vädurarna då de blir könsmogna senare.
Nu vet jag ju inte vad du har för storlek/ras på dina kaninerna.
Men det kan ju vara nåt att tänka på  :)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 31 jul-08 kl 13:06 »
Har faktiskt haft liknande problem på en kull...

Men de var änna riktiga rymmare, och smet ur i buren i flera omgångar.. jag antog att det helt enkelt slogs och bråkade när de kom ihop igen, så jag särade på ungarna tidigt och sedan försvann problemet.

Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

735 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser