Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saft  (läst 7586 gånger)

BissanP

Saft
« skrivet: 30 jul-08 kl 08:56 »
Hej!
Jag tänkte vidga mina vyer och koka lite saft lr göra lite sylt men......
I mina kokböcker verkar det vara så himla krångligt. Så min lilla undran, finns det någon som har ett
"enkelt" recept att dela med sig? ???
Måste man alltid ha glasflaskor och burkar vid "sylt och saftning" eller går det bra m plast? Å det här med paraffin är det ett måste?  ???

Mvh BissanP

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Saft
« Svar #1 skrivet: 30 jul-08 kl 23:40 »
När jag gör saft tar jag glasflaskor om jag har. Plastflaskor använder jag till att frysa saft i. Till sylt brukar jag änväna glasburkar som det varit honung, fetaost, eller nåt annat.
Jag använder inget paraffin till sylten. Däremot sköljer jag glasburkarna med Atamon/vatten.och värmer de  i ugnen på 100 grader i några minuter tills de är torra.
Till 1kg (ca 2liter)bär har jag 500-600 gram socker. Koka rejält, socker+bär, i ca 10 minuter, skumma av, och häll i de varma burkarna. Fyll ända upp och sätt på lock med en gång och när de svalnat sätter jag ner mina i jordkällaren.
Bor på min lilla gård med min stora familj!

BissanP

« Svar #2 skrivet: 31 jul-08 kl 07:21 »
Hej...
Tack så mycket, det såg inte så farligt svårt ut. :)
Ni har inget bra på saft?

Mvh BissanP

hustigern

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 31 jul-08 kl 09:45 »
Det är inte svårt alls. Koka bären (eller vad du nu tänker göra saft av) tillsammans med lite vatten, mest för att det ska vara lite blött i botten av kastrullen/grytan så att det inte ska brännas vid innan bären släpper saften. Olika råvaror behöver olika mycket vatten, kolla i någon bok för ungefärlig mängd.

När det har kokat en liten stund (också lite olika länge beroende på råvaran) häller man över det i silduk så saften får rinna av över natten. Sildukar brukar säljas i affärerna såhär års, en plastställning och en tygbit med öljetter i. Det ska gå lika bra att ta tex en kökshandduk (ta en du kan avvara för det brukar vara svårt att få dem helt rena efter) och knyta i hörnen och använda en uppochnervänd pall som ställning, men jag har inte provat. I gamla böcker har jag också läst att man ska kunna hälla massan i en handduk som ligger i en gryta och sedan knyta handduken runt locket och på så sätt låta det rinna av. Oavsett vilken metod du väljer gäller att hand/silduken inte får nå ner i den avrunna saften.

När sedan all saft runnit av mäter du hur mycket saft du har och doserar socker beroende på mängden. I gamla recept är det vanligtvis mycket socker eftersom det är lite konserverande, men om du använder lite konserveringsmedel (finns flytande i affären, dosering på flaskan) kan du dosera efter smak. Häll i lite socker, rör så det löser sig och smaka av. Koka upp, skumma av och häll sedan i konserveringsmedlet.

Häll på flaskor sköljda med konserveringsmedel (tips håll flaskan med en handduk - det blir VARMT), fyll högt upp och förslut. Förvara svalt. Jag använder bara glasflaskor eftersom jag konserverar flaskorna (hermetisk inkokning). Med plastflaskor antar jag att man kan låta saften svalna och sedan hälla upp den. Men jag skulle frysa plastflaskor för säkerhets skull - det är ju trist om saften skulle bli dålig. Tänk då på att inte fylla riktigt så mycket i flaskorna.

Lycka till!
/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

anette i bugared

• -
« Svar #4 skrivet: 31 jul-08 kl 09:56 »
Ännu enklare blir det när du skaffat en saftmaja. Då slipper du sölet med silställning, sildukar o.s.v. och kan enkelt tappa över den urångade saften i en kastrull, tillsätta socker och Atamon, låta svalna något och sedan slå på flaska. Lätt som en plätt.
(Bärmassan som blir över kan man använda vid bakning.)
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 31 jul-08 kl 10:31 »
jag tar resterna efter äppelsaften i saftmajan till mos. Då kokar jag ut måttligt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

BissanP

« Svar #6 skrivet: 01 aug-08 kl 07:32 »
Tack så mkt för tipsen!
Nu ska jag nog våga mig på saft oxå, fast det får bli varianten med silduk osv för det har jag hemma.
Ska det svalna helt innan man fryser in... dålig på sånt här... ;)

BissanP

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 aug-08 kl 07:52 »
Man lägger aldrig varma eller heta saker i frysen, det  gör ju att den blir varmare, och att den får jobba väldigt mycket.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

timmertomten

« Svar #8 skrivet: 22 aug-08 kl 18:44 »
hallå
Fan jag har inga glasflaskor, bara 1,5 liters pet. Ingen frys heller. Jag vill gärna göra saft för det luktade så himla gott när jag gjorde sylt. Skulle man inte kunna koka flaskorna och kapsylerna och hälla saften kokande i dem och skruva på korken hårt?

Tror nog att flaskorna skulle palla värmen, kanske släpper dom konstiga plast/olje föroreningar när dom blir varma?
Nån som har nån idé?

hustigern

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 25 aug-08 kl 13:20 »
Jag hällde kokhet saft från SaftMaja i pet-flaskor när jag var grön på saftning, och flaskorna smälte. Det var på den tiden då pet-flaskorna var tjocka och hårda (inte som nu när det går att klämma ihop den). Så jag skulle inte chansa. Möjligtvis om du gör saft som får kallna ordentligt innan du tappar dem på flaska, men då går det nog åt en del konserveringsmedel för att det ska hålla sig.

Bättre är att se till att köpa saft (när du nu gör det) i glasflaskor istället - de går ju att återanvända till hemgjord saft en annan säsong.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

timmertomten

« Svar #10 skrivet: 26 aug-08 kl 20:06 »
okay, då skall jag inte koka nån saft, förren nästa år eller när jag nu har flaskor. :-[  Tur att jag inte provade.....

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #11 skrivet: 27 aug-08 kl 09:27 »
Alla våra saftflaskor är full så jag har användat glasburkar som vi vanligen använder till grönsaker. Huvudsaken är att saften blir konserverat.

Vi konserverar utan socker, bara genom att koka saften i glasflaskor/burkar. Inte heller koker vi i saften till hälften av volumen så att man får en koncentrat.
Det tar bara liten mer plats i jordkällaren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 2 användare
karsan, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser