Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smågetter med mjölk i sina juver!!!??  (läst 2514 gånger)

Get-Eva

Smågetter med mjölk i sina juver!!!??
« skrivet: 29 jul-08 kl 17:42 »
 :o
Hjälp!!
Två av mina småkillingar, 5 och 4,5 månader gamla har mjölk i sina juver!!?? Jag upptäckte det just nu när jag skulle verka deras klövar och den ena killingens juver kom i kläm, det bara sprutade ut mjölk!!! Jag har ju sett att den ena har fått ett väldigt stort juver väldigt tidigt, men jag trodde att det var som oss andra damer med olika storlek så jag har inte tänkt så mycket på det hela.
Pratade med uppfödaren och hon var säker på att dom inte kan vara dräktiga då bockkillingarna i samma kull togs bort redan vid 8 veckor för att vara på den säkra sidan. Visst är dom tjocka och runda men så får dom äta fritt oxå........hjälp, vad gör jag nu? Kan det bli såhär eller är det något knas i allafall?? Skall jag bara låta det vara eller skall man mjölka?? Det verkar inte som dom bryr sig om det hela utan är glada och busiga. Snälla någon som vet.....jag är alldeles ny på det här med getter......//et
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

prillan

• Skåne
SV: Smågetter med mjölk i sina juver!!!??
« Svar #1 skrivet: 29 jul-08 kl 18:29 »
Mina getter fick mjölk tidigt i våras och har det ännu utan att vara dräkriga. Man får tacka och ta emot!

Get-Eva

« Svar #2 skrivet: 29 jul-08 kl 18:54 »
Men, det är väl det här jag inte fattar.....kan dom få det UTAN att vara dräktiga och kan man börja mjölka då utan att det blir något tokigt....`???? Dom andra 8 är "normala" tror jag förutom att någon har några flera spenar eller så.....Dom här två har inte ens samma mamma utan bara samma pappa. Hur blir det sedan då, när jag beräcker dom, funkar allt som vanligt då eller?
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 29 jul-08 kl 19:04 »
Det är inte ovanligt. Det står rätt mkt. om det ifall du läser bakåt i ämnet. Vad är det för ras? Är det stadiga flickor som får kraftfoder, så kan du mjölka upp dom. Men bäst är nog att låta deras kroppar få behålla all näring för tillväxten och första graviditeten. Håll koll bara, att ingen blir jättespänd eller varm i juvret.

Det är en bra idé att ta sina getter på tuttarna varje dag. Så "upptäcker" man inte sånt plötsligt, utan har koll på juverhälsan från dag till dag.

Om, du bestämmer dig för att mjölka dom. Så sinar du dom som vanligt två månader innan beräknad killning.

Get-Eva

« Svar #4 skrivet: 29 jul-08 kl 20:08 »
Tack Gruff, jag hoppades att du skulle svara då jag vet att du kan  :)
Som du säger så är det två bastanta små "damer" som får ordentligt med kraftfoder morgon och kväll (kan man ge för mycket?) hel- och krossad havre, betfor och mineraler. Sedan går dom ju ute nu med gräs och sly och hallonbuskar.
Jag gullar med alla 10 varje gång dom får sitt kraftfoder, klappar och kliar på juvren ( inte drar) så jag har ju känt att hon blivit stor men inte tänkt så mycket på det annat än att jag dumt nog trodde att det var som hos oss tjejer att storleken kan variera och att vissa är mer bemedlade än andra... :D men som jag sa så verkar hon inte vara spänd elller ha ont, så rent teoretiskt skulle jag kunna börja mjölka nu för att sina av i februari ifall jag betäcker dom i november eller? Eller är det bättre att låta allt vara som det är så länge hon inte har besvär? Annars bara ääääälskar jag mina getter, det är det bästa jag köpt nån gång tror jag. Varför började jag inte tidigare??

Get-Eva

« Svar #5 skrivet: 29 jul-08 kl 20:24 »
........är det kanske det som är felet...kraftfodret menar jag?? Jag fick veta att dom skulle ha det morgon och kväll, utom när dom skulle gå i sin, men nu läser jag lite bakåt och då ser jag att dom kanske inte skall ha något kraftfoder eller?? Det är lite förvirrande det här när man är ny på banana.......

nån som vet?

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 29 jul-08 kl 20:49 »
vi hade för två år sen en ungget av rasen lantras som bara fick mjölk utan att vara dräktig, det kan hända.

Hur mycket kraftfoder dom  ska   få vet jag inte, men våra stora få för att dom mjölkas och dom små för att dom ska växa.
Dom växer nog ochså utan kraftfoder, men om du väljer bort det nu behöver dom det i alla fall senare när dom är dräktiga, då ska ju ungen växer och mamman fortfarande med.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 29 jul-08 kl 21:07 »
Vad jag har förstått, så är det inte kraftfodret. Utan betet, som gör att vissa getter lakterar spontant. Ja, om hon har anlag för det d.v.s. Och det, är en avelsfråga.

Men ET, det är inget "fel". Utan något som händer ibland. Speciellt hos lantgetter. Mjölka du, om du vill. Och ha koll på hull och tillväxt. Eller låt bli. Och ha koll på hull, tillväxt och juver.

De bästa instrumenten du har, är händerna.

Get-Eva

« Svar #8 skrivet: 29 jul-08 kl 21:23 »
Tack, nu känner jag mig lite lugnare  ;)
Jag fortsätter som jag gjort tidigare och så får dom alla träffa bocken i november. Fast lite mjölk redan nu för att göra några ostar kunde ju vara kul. Det är ju en liten tjockis så då är det ju inga problem......

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 02 aug-08 kl 00:49 »
Svar ja, visst går det att ge för mycket, särskilt kraftfoder.  Magen kan ta stryk, men det märker Du ju.  Så kallad häxmjölk eller virgin milk (jag gillar det engelska uttrycket bättre) är inte så ovanligt, och om det är mycket kan det vara bra att hålla juvret tomt för att hindra bakterietillväxt där inne.  Annars går det nog över av sig självt.  Däremot ska Du inte mjölka några gånger och sen sluta.  Då kan det bli juverinflammation.  Antingen eller!

Och tack, Gruff, för Dina kloka synpunkter!

Kolla ofta hullet på Dina djur.  Om de är för feta, kan de få problem längre fram, och om de växer för fort kan det bli ledbekymmer.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Get-Eva

« Svar #10 skrivet: 04 aug-08 kl 12:46 »
Tack Trollmor!
Jag har mjölkat ur henne så att hon känns mjuk. Hon var lite spänd och "knölig" men nu verkar det mjukt och fint. Juvret har minskat i omfång och jag tar lite grann på morgonen. Jag blir ju så osäker när jag inte kan.....får lära mig allt eftersom och fråga så mycket jag kan, tur att ni finns på den här sidan.
För mycket kraftfoder verkar det inte vara ifall man nu skall se till bajset.....det är som det skall vara, inget löst eller så och visst är dom runda men inte för runda tycker jag utan goda och glada och pigga småbusar. Dom skall ju växa och gör det oxå. En fråga till när det gäller mjölken....(hoppas ni inte tycker jag är dum eller så  :))... när jag har mjölkat henne nu så det som kommer ut först är vitt och fint, sedan blir det lite "brunare" inte så att det verkar som blodblandat utan bara lite brun/gult. Skall det se ut så eller är det nåt annat...råmjölksfärg, inflammation eller nåt som jag bör kolla?

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 04 aug-08 kl 13:02 »
Låter som bakterier. Fortsätt mjölka och håll reda på allmäntillstånd och kroppstemp. Om hon blir hängig, febrig, får varmt  eller missfärgat juver så behöver hon antibiotika. Men ibland kan första mjölken vara just lite brunaktig och liksom, vattnig. Du märker vilket om någon dag. Är det det senare så blir mjölken vit och fin igen efter några mjölkningar när den gamla mjölken är utbytt och körtlarna kommit igång.

Get-Eva

« Svar #12 skrivet: 04 aug-08 kl 16:50 »
Ja, precis. Brunaktig och lite vattnig....då är det nog det. Men jag håller kollen, min lilla Maggan är lite speciell av sig. I dag när jag satt i hagen och "pratade" lite med dom alla så kommer hon och kelar en stund och sedan så kliver hon upp i mitt knä och lägger sig till rätta. Så himla go'....vill för allt i världen inte att hon skall bli dålig.
Hon äter bra och dricker och verkar inget hängig så jag tror allt verkar ok. Men som sagt, jag håller koll.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 1 användare
fredrikbertilsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser