Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastighetsgräns dispyt.  (läst 13445 gånger)

Methoni

• Närke
Fastighetsgräns dispyt.
« skrivet: 29 jul-08 kl 14:26 »
Visste först inte om detta är rätt forum men så tänkte jag att om det är någonstans det finns folk som köpt gamla gårdar så är det väl här och kanske någon som råkat ut för samma sak som jag.

Jag har ju köpt en liten gård  och innan jag bestämde mig så begärde jag ut fastighetskartor och information om annat som kunde belasta fastigheten både av säljaren och lantmäteriet.Någon måttkarta fanns inte pga att det var en utlyftning från en skogsoch jordbruksfastighet när avstyckning skedde 04042007. Varken beslastning eller förmånsservitut fanns. Klara referenspunkter fanns på fastighetskartan så som byggnader,vägar m m.
Jag,säljare och mellanhand tyckte vi hade mycket klart för oss var gränserna går. Detta var i oktober och jag bestämnde mig för att köpa.

I mars genomfördes köpet och jag var vid fastgheten.När grannen kom och undrade om jag mätte upp tomten eftersom jag hade ett måttband.Vi tittade tillsammans på de fastighetskartor jag hade och grannen slog bakut och sa att de inte alls stämde! Jag frågade honom om han hade kartor på sin fastighet, vilket han inte hade.

Nu, flera månader senare dyker det upp en konstig karta med mått som inte stämmer med fastighetskartorna. Det är grannen som kommer med den. Lantmäteriet säger att den inte har någon lagakraft men att de skall utreda saken och gå tillbaka till 1926 då jordbruk-och skogsfastigheten styckades upp.

Det som det handlar om är en bit mark som är väldigt viktig för min fastighet eftersom det är enda tillfarten till fastigheten.Oviktig för grannen eftersom han har två infarter och endast kört över mingräsmatta av bekvämlighet och för han alltid gjort det(han tog över gården efter sin far -78). Jag vill inte att han kör över där eftersom det är onödigt och jag har djur går lösa där plus att endel fungerar utmärkt till parkering.

Vem/vad skall man kunna lita på när det gäller fastighetsgränser?
Jag trodde det var lantmäteriet som var den myndighet som hade kollen så att just grannar inte skulle kunna komma och påstå att marker var deras.

Det är ju ofta så vid försäljning av gamla gårdar så uppdagas det att det man brukat inte alltid stämmer med vad som faktiskt tillhör en.

Finns det någon här som varit med om något liknande eller som vet vad man skall rätta sig efter? Berätta!!!!

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
SV: Fastighetsgräns dispyt.
« Svar #1 skrivet: 29 jul-08 kl 16:07 »
Grattis!!! Var glad om detta är löst när dina barnbarn fyller 40...
elliha.blogspot.com

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 29 jul-08 kl 16:09 »
Min jordkällare var från början inte med på lantmäteri-kartorna. Men med hjälp av en upphittad karta så kunde lantmäteriet spåra upp handlingar som styrkte att jordkällaren var min. Och kartan ritades om. Och vips hade jag en landsväg genom min tomt. Och vi hittade käldror (nerkörda järnrör) för de övriga gränserna. Tydligen körde han på dem med gräsklipparen, så han visste exakt var gränsen gick. Så det var inget tjafs där. Bara lämnade över kartor till lantmäteriet med en fråga om vem som ägde jordkällaren. Och fick klart besked. Grannen, som trodde att det var hans jordkällare, använder den också nu. Lite potatis, en back öl ibland. Och klipper gräset runt den.

Sedan finns det en tendens att stängsel sätts upp på ena sidan gränsen. Och den andra parten tror att stängslet ÄR gränsen. Och sedan, vid omstängsling, så sätts stängslet återigen upp lite på ena sidan gränsen. Då kan det som en granne tror är gränsen "vandra". Särskilt om det är fel granne som ansvarar för omstängslingen. Jag har en sådan gräns till en granne som vandrat iväg några meter, i en stor båge, på det sättet. Men det skall finnas käldror där också, i form av järnrör, nerkörda i marken. Så det är bara att leta upp dem och spänna ett snöre mellan dem. Grannen arrenderade några år marken för att ha sina hästar där, och stängslade där, men det blev plötsligt tjafs om betalningen så jag bad henne ta bort hästarna. Hon är, anser jag, fortfarande skyldig mig ett par tusenlappar. Men det fanns ju inget skrivet så jag får väl ta det på utbildningskontot...

Ett annat krux är att grannen, utan att fråga, har byggt ett garage i anslutning till det som hon trodde var gränsen - stängslet. Och planterat fruktträd. Så det GÅR nog inte att spänna ett snöre mellan de punkter där jag misstänker att käldrorna finns. Vid en förfrågan påstod hon att gränsen verkligen knixar så som stängslet gör. Men enligt alla kartor är gränsen spikrak. Jag har bett henne leta upp någon karta som styrker hennes påstående. Men har ännu inte fått någon respons. Annat än att hon slutat hälsa. :-X Så det är väl snart dags att flytta stängslet lite närmare gränsen...

Om man tycker att det hela är viktigt så kan man i värsta fall ta ut lantmäteriet och betala några tusenlappar för att de sätter ut gränsen. Men det handlar ju för min del bara om en bit dålig vall. Så jag börjar nog med att leta upp käldrorna. För grannen handlar det om att behöva riva ett garage med gjuten sula och ta bort fruktträd. Men det blir ju inte bättre av att man väntar...

Konstiga människor det finns...

A.
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 16:11 av (Anders) »

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 29 jul-08 kl 16:30 »
Det där är tydligen ett ganska vanligt problem.
Det är ett antal tomtägare som har gemensam gräns med mej och nästan varenda en försöker på olika sätt utöka sitt "revir" mer eller mindre i smyg.
Det rör sig om t ex uppryckta skogsplantor, nersågade enbuskar och småträd som skymmer utsikten, borttagna och flyttade  rågångsstenar/-rör, byggande av uthus alldeles intill rågång utan att fråga om lov, nerrivning av staket för att kunna köra över min mark in på sin tomt osv.
Har aldrig tagit i det där, snarare är det så att jag lagt det på minnet för att kunna ge igen senare...
Risken är att dom tror vad som helst går för sig.
Just när det gäller rågångarna får jag nog rycka upp mej, annars kanske dom börjar hänvisa till nån sedvanerätt att utnyttja min mark.
Dessutom är det inte billigt att syna ut gränser, en annan granne fick enligt uppgift betala ca 25000 spänn ( :o) för sådär tio år sen, för att kolla gränsen på sin tomt.
Det vore inte kul att behöva dela på kostnaden fast jag inte gjort nåt.
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 18:03 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #4 skrivet: 29 jul-08 kl 17:49 »
Var och pratade med grannen nu i kväll. Hon hade gäster som grävde mask efter i hennes kompost (som jag misstänker ligger på min mark). Så det var ju läge att att ta ett litet snack. Lugnt och vänligt. Vi kom överens om att vi skulle försöka hitta käldrorna. Det borde gå rätt lätt att hitta järnrören. Om de finns kvar... Skall köpa nya batterier till min metalldetektor (som jag annars har för att hitta spik i timmer som jag skall såga.)

25 000:- för att kolla en gräns? Huva! Som i bästa fall leder till att jag får kanske 50-100 kvm mera gräsvall att slå? Känns inte värt det. Men det går nog att flytta stängslet en bit. Och att dra det RAKT! Det är iaf det allra minsta!

A.

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 29 jul-08 kl 17:56 »
Sno åt dig allt vad du kan och processa grannen åt h-e. Hjälper inte det kan du ge honom okvidningsord framför tinget och därefter utmana honom på envig och hugga huvudet av honom.
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 17:58 av Suresh »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #6 skrivet: 29 jul-08 kl 18:05 »
Nope!

Vill bara fastställa var gränsen går. Och bli överens med grannen om att den går just där. Och slippa tjafsa! Sedan kan gärna grannen få utnyttja mark, om vi kommer överens om vilkoren för det. Det har jag inga problem med.

A.

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 29 jul-08 kl 18:11 »
Rådet var inte till dig utan till trådstartaren.

Det avgörande för mig gällde tjafset om tillfartsvägen.

Lägge hinder för annan mans fordon, blifve sjelv med hufvud från kroppen afstyckad

som det står i Västgötalagen

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #8 skrivet: 29 jul-08 kl 18:18 »
Sedan har en grannen intill mig problem med en annan villa-ägare.

Han har en gammal väg i kanten av gränsen, längs en stenmur ut till stora vägen. Där den gamla vägen går (gick) ut på landsvägen ligger en "villa". Och eftersom den gamla vägen inte har utnyttjats så mycket så har den växt igen. Och eftersom villaägaren använder den för att ställa upp sin husvagn så KAN den ju inte användas. Så villaägaren har nu stängslat in tvärs över den gamla vägen till stenmuren. Där ligger diverse avfall som gamla trasiga trädgårdmöbler och tegelsten och kompost.

Jag har talat om för villaägaren det är så det ligger till. Men han menar på att det visste han inte när han köpte villan. Det var ju ingen synlig väg där då.

Den gamla vägen leder (ledde) upp till en undantagsstuga på grannfastigheten. Nu kör de över åkrarna för att komma dit.

Det intressanta är att den stenmuren är gräns till mig. Och jag får eu-stöd för min sida av stenmuren. Så jag har lekt med tanken att säga till villaägaren att flytta sin sk*t så att jag kan komma åt att rensa bort slyet vid stenmuren, som fungerar som insynsskydd för villan. Naturligtvis måste jag använda traktorn för att transportera röjsåg, motorsåg och bensinen. Så det blir att flytta på husvagnen och allt skräp fort som f*n. Bra tuta på traktorn! Och sedan kan jag ju passa på att hälsa på uppe i undantagsstugan. Så det blir att öppna stängslet också.

Det får bli en dag när jag är på det humöret. Men det är jag sällan. Man är väl lite mesig...  :-X

Men uppenbarligen inte alla...

A.
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 18:23 av (Anders) »

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 29 jul-08 kl 18:27 »
Det blir ofta lite problem när vi mesiga lantisar som lärt oss att fråga om lov först, konfronteras med utflyttade stadsbor,
som vant sig vid att armbåga sig fram.
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 18:29 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Suresh

• -
« Svar #10 skrivet: 29 jul-08 kl 18:34 »
Det blir ofta lite problem när vi mesiga lantisar som lärt oss att fråga om lov först, konfronteras med utflyttade stadsbor,

Det  är bara att konfrontera stadsborna med en älgstudsare och ett bistert ansiktsuttryck vid nästa söndagspromenad. Och därefter bjuda in dem på en videokväll med "Jägarna" av Kjell Sundvall.

Eller kanske vända på turordningen? ???
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 18:47 av Suresh »

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #11 skrivet: 29 jul-08 kl 19:07 »

Men någonstans fattar tydligen de där stadsborna ibland att de kanske har gjort bort sig lite. De inser i alla fall att det inte längre är lönt att be om hjälp med traktortransporter eller snöröjning eller låna vedklyv eller verktyg eller starthjälp på vintern eller få ett träd på tomten fällt eller få bli vid lite gratis ytor från sågen eller elda skräphög ute på vallen eller hämta virke till fågelholkar eller styltor till barnen eller gräva mask till mete eller fråga om gäster kan parkera på ängen eller hjälp att passa hunden eller katten eller vara med på valborgseldandet eller midsommarfirandet eller ens komma och hälsa på och få en kopp kaffe och en tallrik jordgubbar.

Jaja... Visst spill får man räkna med om man inte kan anpassa sig. Det finns vettigt folk ute på landet också. Och folket i de där villorna har ju en tendens att bytas ut med jämna mellanrum.

A.

guba

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 jul-08 kl 19:16 »
Vem/vad skall man kunna lita på när det gäller fastighetsgränser?
Jag trodde det var lantmäteriet som var den myndighet som hade kollen så att just grannar inte skulle kunna komma och påstå att marker var deras.
Visst skall Lanmäteriet kunna ge klara besked om era gränser om det inte är ett praktikantarsle du råkat på, då kontaktar du Inskrivningsmyndigheten i Eksjö.

Suresh

• -
« Svar #13 skrivet: 29 jul-08 kl 19:23 »
Visst skall Lanmäteriet kunna ge klara besked om era gränser om det inte är ett praktikantarsle du råkat på, då kontaktar du Inskrivningsmyndigheten i Eksjö.

Om man skall svara seriöst så verkar det ju som om du redan har rätten på din sida, eftersom du har den ratificierade kartan, medan det är grannen som får överklaga med sitt hemsnickeri. I avvaktan på att Lantmäteriet gjort sin utredning botrde det var din karta som gäller.
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 19:25 av Suresh »

Methoni

• Närke
« Svar #14 skrivet: 29 jul-08 kl 19:39 »

Nu är det ju så att det är den "mesiga lantisen" som försöker "roffa" åt sig av "stadsbon" ;D!Grannkärringen kom ner och presenterade sig på det här sättet:"Hej, det är vi som äger allt runtomkring här!" Bra start tycker jag  ::).

Det finns andra grannar som använder bitar av min mark men den marken är inte så viktig (just nu ialla fall) så de får gärna låta sina djur beta där.

Kul  ::) att höra att det finns fler med grann-problem!

Jag har ialla fall sagt till Lantmäteriet att till motsatsen bevisats så är det min mark enligt deras egna kartor.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #15 skrivet: 29 jul-08 kl 20:19 »
Från lantmäteriets hemsida:

Citera
Gränsutvisning - Vad kostar det?

De flesta fastighetsrättsliga uppdrag debiteras efter den tid det tar att utföra uppdraget. Timtaxan varierar enligt nu gällande taxa mellan 510 och 860 kronor/timme. Eventuella restider utgör debiterbar tid.

För vissa tjänster såsom lagfartspaket tillämpas normalt fasta priser. Till exempel är det rekommenderade priset för ett lagfartspaket 1440 kr.

Eftersom varje Lantmäterimyndighet har sin egen uppdragstaxa rekommenderas kontakt med den aktuella myndigheten för en närmare prisuppgift.

För större uppdrag lämnar myndigheten normalt ett anbud med erbjudande om ett fast pris.

Moms tilkommer.

Om det bara är en enkel rak tomtgräns så borde det kunna klara sig med ett par tusenlappar. Tycker man...

A.

guba

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 29 jul-08 kl 20:48 »
Om det bara är en enkel rak tomtgräns så borde det kunna klara sig med ett par tusenlappar. Tycker man...
Vi hade tur när vi köpte vår gård. Om lantmätaren var tvungen att åka ut i verkligheten ville hen ha 1000:-/timmen, nu är det bara raka gränser mot väg och diken så hen fixade det i tryggheten på kontoret vid datorn för endast 500:-/timmen.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #17 skrivet: 29 jul-08 kl 21:45 »
Fan va jag är glad att jag inte har sånna grannar eller granngränser att bråka med/om.  :P
På sin höjd rymmer sommargästerna och trampar ner och skiter ner min parkeringsplats,men det kan jag leva med.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

guba

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 29 jul-08 kl 21:50 »
På sin höjd rymmer sommargästerna och skiter ner min parkeringsplats,men det kan jag leva med.
:o Ja inte skulle jag kunna leva med att sommargästerna i grannhuset sket ner min parkeringsplats, då vore måttet rågat :o

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 29 jul-08 kl 21:52 »
:o Ja inte skulle jag kunna leva med att sommargästerna i grannhuset sket ner min parkeringsplats, då vore måttet rågat :o

Det är kossor och får så det är inte så farligt  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser