Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastighetsgräns dispyt.  (läst 13450 gånger)

Norrsken

• -
SV: Fastighetsgräns dispyt.
« Svar #20 skrivet: 29 jul-08 kl 22:12 »
Det är kossor och får så det är inte så farligt  ;D

Haha! Det låter som bra grannar! ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Huggorm

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 31 jul-08 kl 16:55 »
Jag har stenmurar på tre sidor om min fastighet, och dom anser väll båda jag och grannen gäller utan att mätning gjorts. Det är ett pappersbruks skog, så dom bryr sig väll inte så mycket. Dom lämnar till och med kvar ett och annat träd som står nära muren. Men på fjärde sidan är det ingen mur, där går gränsen någonstans i en bergssluttning. Eftersom stugan låg nära den gränsen var jag uppe i kanten och röjde bort en del smågranar för att få kvällssol, det är åt väster. Nu efteråt har jag insett att jag nog tagit bort grannens granar, gränsen var nog närmare än jag trodde. Och på den sidan är det en bonde som har skog, och han har varit i gång i två vintrar och gallrat. Ännu har han inte varit på den sida av bergsknallen som vetter åt mig, och jag hoppas att han inte skall dit heller eftersom det mest är blandad sly på berget, det lönar sig knappt att bry sig om det som står där uppe, han kommer inte ens dit med traktorn. Men skulle han komma och gnälla skall jag erbjuda honom en fullvuxen gran för varje stubbe som står på hans sida, hoppas han godtar det.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #22 skrivet: 01 aug-08 kl 14:56 »
Haha! Det låter som bra grannar! ;)
Dom är söta framförallt :-)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #23 skrivet: 01 aug-08 kl 15:34 »
Jag har stenmurar på tre sidor om min fastighet, och dom anser väll båda jag och grannen gäller utan att mätning gjorts. Det är ett pappersbruks skog, så dom bryr sig väll inte så mycket. Dom lämnar till och med kvar ett och annat träd som står nära muren. Men på fjärde sidan är det ingen mur, där går gränsen någonstans i en bergssluttning. Eftersom stugan låg nära den gränsen var jag uppe i kanten och röjde bort en del smågranar för att få kvällssol, det är åt väster. Nu efteråt har jag insett att jag nog tagit bort grannens granar, gränsen var nog närmare än jag trodde. Och på den sidan är det en bonde som har skog, och han har varit i gång i två vintrar och gallrat. Ännu har han inte varit på den sida av bergsknallen som vetter åt mig, och jag hoppas att han inte skall dit heller eftersom det mest är blandad sly på berget, det lönar sig knappt att bry sig om det som står där uppe, han kommer inte ens dit med traktorn. Men skulle han komma och gnälla skall jag erbjuda honom en fullvuxen gran för varje stubbe som står på hans sida, hoppas han godtar det.

Det kan i bästa fall göra att du får ner minuspoängen hyfsat. Men inte mer. Vill du istället ha plus-poäng så går du till bonden och talar om vad du har gjort och ber om ursäkt. Och kommer med erbjudandet om de stora granarna.

Du kan också föreslå en gränsgång så att det inte blir sådana missförstånd i framtiden.

A.

Maran

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 01 aug-08 kl 16:29 »
Nu efteråt har jag insett att jag nog tagit bort grannens granar, gränsen var nog närmare än jag trodde. Och på den sidan är det en bonde som har skog, och han har varit i gång i två vintrar och gallrat. Ännu har han inte varit på den sida av bergsknallen som vetter åt mig, och jag hoppas att han inte skall dit heller eftersom det mest är blandad sly på berget, det lönar sig knappt att bry sig om det som står där uppe, han kommer inte ens dit med traktorn. Men skulle han komma och gnälla skall jag erbjuda honom en fullvuxen gran för varje stubbe som står på hans sida, hoppas han godtar det.

Jag skulle informera bonden omgående! Och erbjuda kompensation. Allt annat är dålig stil, faktiskt. Förmodligen kommer han inte att bli upprörd eller ens bry sig om att ta emot dina granar. Förutsatt att du självmant berättar, förstås.

Filip Skräplund

« Svar #25 skrivet: 01 aug-08 kl 16:47 »
Ungefär så funkar det.
När jag kalavverkade ett område häromåret råkade skördarkillen ta en tall som stod på grannens mark, åtminstone såvitt jag kunde uttyda de vaga gränsmarkeringarna.
När jag frågade grannen vad han ville ha för trädet blev han lite överrumplad och begärde en struntsumma, jag gav en femhundring (svart) vilket var bra mycket mer än vad jag fått, men ett kap för att behålla grannsämjan.
« Senast ändrad: 01 aug-08 kl 16:50 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Huggorm

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 01 aug-08 kl 20:33 »
Jo jag borde väll det. Men jag skall kolla upp bättre var exakt gränsen går först, så jag har något konkret att komma med

W. B

• Danmark
« Svar #27 skrivet: 13 jun-12 kl 21:11 »
Någon som vet hur  en "gränsgång", grannar imellan, brukar gå till på ett ungefär?

Om jag betalar lantmäteriet att sätta ut gränsen är det kotymt att grannarna är med och tittar på och slår man fortfarande ner järnstänger i jorden som märken? Tack.

« Senast ändrad: 13 jun-12 kl 21:19 av W. Berry »
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #28 skrivet: 13 jun-12 kl 21:38 »
Köp ett gäng riktiga gränspinnar och förse er med yxor,röjknivar och bågsåg. Sedan går ni gränsen med karta och kompass och försöker hitta stenmur, beståndsgränser, diken, resta stenar, vägar, stenrösen, käldror och annat som markerar gränsen i verkligheten. En bra syftkompass och korrigering för missvisning hjälper! Röj så att det blir god sikt och sätt ner stolpar som man kan se emellan dem. Ha gärna med fika och se det hela som en trevlig utflykt. Det kan ta lång tid.

Skaffa en bra karta med gränser från lantmäteriet. GPS fungerar rätt dåligt i tät skog, men gör att ni inte kommer vilse.

Ofta brukar det vara enkelt att hitta gränsen om man går på kompass från en känd punkt till nästa kända punkt/hörn så man hittar gamla gränsmarkerningar på vägen. Ibland får man gå fram och tillbaka några gånger. OBS: Sätt bara ner gränsstolpar där gränsen är 100% säkert bestämd av någon gammal befintlig markering som båda parter är överens om. Se till att det är fri sikt mellan stolparna, och sätt sedan upp snittsling mellan stolparna. Om en går gränsen medan en annan syftar över stolparna så kan man hitta ytterligare gamla gränsmarkerningar. De är oerhört viktiga! Röj fram och sätt en stolpe där. Vanlig snittsling eller träpinnar kan användas för gissningar eller om man inte är överens. Troligen har gränsen markerats bra en gång i tiden, det gäller att hitta de markeringarna och märka upp dem med gränsstolpar.

Var mycket försiktig med att sätta upp en stolpe om det inte finns någon gammal fysisk gränsmarkering som visar var den skall stå. Efter några decennier blir stolpen den nya gränsen. Trist om det är fel.

En del använder träd för att markera gränsen. Undvik det. Träd gör det omöjligt att sikta till nästa gränsmarkering. Röj fram en fri sikt längs rågången och använd stolpar som markerar var det finns gamla gränsmarkerningar.

Det lantmäteriet kan göra är att hitta en del hörn och utmätta punkter längst gränsen. Och konstatera om gamla markeringar eller gissningar är fel. Men sedan måste gränsen ändå röjas och markeras.
« Senast ändrad: 13 jun-12 kl 21:57 av sɹǝpuɐ »

W. B

• Danmark
« Svar #29 skrivet: 14 jun-12 kl 20:59 »
Tack för riktigt bra information Anders.

Alltså helst inga träd som markering utan en gata genom skogen. Gatan behöver inte vara bredare än som behövs för sikten mellan märkerna?

Var köper man riktiga gränspinnar måntro? En tillyxad undertryckt granstör med srej-färgad topp lär inte se förtroendeingivande ut.
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #30 skrivet: 14 jun-12 kl 21:41 »
Ja, en gata är bäst, tycker jag. Har man bra samarbete kan man anlägga en gemensam väg på gränsen, som gräns. Annars är det bra om man kan få jägare och andra att använda rågången som stig. Hugger man ved kan man passa på att ta bort träd från rågången.

Keba-stolpen är bra. Håller länge. Kostar strax under 25:- (ex moms) om man köper en bunt. Den har jag använt. Men det finns en hel del alternativ. Finns att köpa lite varstans, eller skicka efter. Kan vara dyr på en del ställen...

http://www.kebaoutdoor.se/
http://www.nimaab.se/se/art/keba-ragangsstolpe.php

En del använder snöröjniningskäppar. Andra målade träpinnar. En ekstolpe med bra färg i toppen kan nog också funka fint.

« Senast ändrad: 14 jun-12 kl 21:52 av sɹǝpuɐ »

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #31 skrivet: 14 jun-12 kl 21:59 »
Snöröjningskäppar är gratis!  :-[ Varje år. o:)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Gräsligt grön

• Södermanland
« Svar #32 skrivet: 14 jun-12 kl 22:23 »
Snöröjningskäppar är gratis!  :-[ Varje år. o:)

Men TiB då ,inte vill man väl att plogbilen halkar in emellan träden sen men förvisso får man ju bred och fin gräns sen.  ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #33 skrivet: 15 jun-12 kl 08:57 »
Jag borde väl skrivit "varje VÅR" för de som inte har tålamod att vänta. Alla snöstakar är inte uppslitna när de plockas bort.
Sådant kallas återvinning!

Huggorm

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 jun-12 kl 10:07 »
Jag borde väl skrivit "varje VÅR" för de som inte har tålamod att vänta. Alla snöstakar är inte uppslitna när de plockas bort.
Sådant kallas återvinning!
Här omkring blev det för dyrt med vanliga snökäppar av orange plast, så man använder pinnar med reflextejp. Många har nu slagit rot, så de lär stå i många år i alla fall  ;D

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #35 skrivet: 15 jun-12 kl 10:18 »
en granne köpte en åkerbit sidanom oss och helt plötsligt vart det diskussioner om var gränsen gick. vi hade ändå satt vårt staket e bit in. det jag vart mest irriterad över var att han arrenderade ut marken och do som arrenderade lyfte bort alla stenar och plöjde upp marken utan att kolla av med oss vart gränsen gick. stenarna dom lyfte bort var gränsstenar. jag ringde in till lantmäteriet och kollade av vad som gällde och dom sa att i första hand så är det gränsstenar och rösen. och om man flyttar på sådant kan det gå så illa att man får fängelse, det ses som mycket allvarligt berättade han. nu ska vi sälja gården så jag orkar inte ta fajten men hade vi bott kvar hade vi varit tvungen att göra något för det vart några m på vår mark som plötsligt försvann. vi kommer informera köparna och är dom intresserad så får dom kolla upp vart gränserna går.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #36 skrivet: 15 jun-12 kl 11:23 »
 ::) Förr kunde man inte sälja en fastighet utan att veta var gränserna går. Ännu längre tillbaka gick man rågång, alltså köpare och säljare traskade hela gränsen runt fastigheten, för att fastställa dess sträckning.
Skulle förvåna mig om man får sälja en fastighet utan fastställda gränser. Ännu mer att hitta någon så stollig så han köper en fastighet med okänd gräns.

Staket, pinnar och annat som inte står i gräns kan bara skapa osäkerhet.
« Senast ändrad: 15 jun-12 kl 11:27 av TiB »

Huggorm

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 15 jun-12 kl 11:46 »
::) Förr kunde man inte sälja en fastighet utan att veta var gränserna går. Ännu längre tillbaka gick man rågång, alltså köpare och säljare traskade hela gränsen runt fastigheten, för att fastställa dess sträckning.
Skulle förvåna mig om man får sälja en fastighet utan fastställda gränser. Ännu mer att hitta någon så stollig så han köper en fastighet med okänd gräns.

Staket, pinnar och annat som inte står i gräns kan bara skapa osäkerhet.
Gränserna är aldrig okända, de står utmärkta på fastighetskartan

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 15 jun-12 kl 11:51 »
Jag fick just häromdan veta av min granne att vi har en bit mark som är 'sämjebytt' nån gång på 40-talet. Och tittar man på kartan så mycket riktigt..gränsen går inte alls där vi alltid kört.

Farligt med såna där byten dom nog rätt ofta gjorde förr. Pappren, om de ens funnits, är ju borta sen länge. Vi har dock bestämt att skriva ett nytt avtal som hänvisar till det gamla, medan det ännu finns en levande länk mellan, som vet om det hela.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #39 skrivet: 15 jun-12 kl 12:38 »
Jag hälsade på i ett bondkök.  Telefonen ringde.  Det var grannen:

"Du, jag ska avverka i vinter, och nu har jag varit ute och markerat gränsen.  Kan du gå ut och titta på det?"

"Javisst."

Vilket skedde, och markeringen stämde.  Förhoppningsvis är det så i de allra flesta fall!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser