Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fastighetsgräns dispyt.  (läst 13449 gånger)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Fastighetsgräns dispyt.
« Svar #40 skrivet: 15 jun-12 kl 14:56 »
Gränserna är aldrig okända, de står utmärkta på fastighetskartan

:o Gommårrn!!  Missat ett & annat inlägg?  ;D ;) Jo de finns på kartan men så ska man ju hitta dom i verkliga verkligheten också! Så man inte plöjer, flyttar (gräns-) sten och bygger garage tvärs över den
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsola

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 16 jun-12 kl 07:57 »
 Kartan kan vara väldigt mycket fel också och är inget juridiskt dokument. Det är alltid markeringarna i terrängen som gäller.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #42 skrivet: 16 jun-12 kl 08:20 »
Va?  Då ska jag genast gå ut och flytta lite markeringar ... ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

W. B

• Danmark
« Svar #43 skrivet: 16 jun-12 kl 09:08 »

En synd av bibliska proportioner. Närmast ett helgerån. Straffet för att flytta gränsmarkeringar blir en spark i huvet från den allsmäktige eller nåt ännu värre... :o
Go with your love to the fields. Lie down in the shade.
Rest your head in her lap.
Swear allegiance to what is nighest your thoughts.

Skogsola

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 16 jun-12 kl 10:38 »

Blir det inte spark i huvudet så kan det i alla fall bli fängelse som det står längre upp i tråden.

Trollmor

• -
« Svar #45 skrivet: 16 jun-12 kl 13:05 »
Ja, nu är det en kompis som har grannar som satt i system att flytta gränsmarkeringar, ett par dm om året.  Det blir kvadratmeter, det, efter några decennier!  Följdfråga:  hur ligger det till med bevisbördan betr vem som flyttat markeringen??

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #46 skrivet: 16 jun-12 kl 13:12 »
Icke omvänd bevisföring! D.v.s. den som påstår något ska bevisa att det är sant.

Å andra sidan, den som har fel ska bestrida alla kostnader för rättsprocessen.
Därtill; Eftersom en gränsmarkering är i lag skyddad kan straff (i detta fall dagsböter eller fängelse) för handlingen utdömas.
« Senast ändrad: 16 jun-12 kl 13:15 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Trollmor

• -
« Svar #47 skrivet: 16 jun-12 kl 13:21 »
Och hur gör min kompis?  Hän ser att markeringen inte stämmer med var gränsen borde gå, och sen?  Vem betalar lantmätaren?  Vem ansvarar för vad om ifall grannen avverkar under tiden som markeringen står på kompisens mark?

Existens?

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 16 jun-12 kl 15:10 »
Och hur gör min kompis?  Hän ser att markeringen inte stämmer med var gränsen borde gå, och sen?  Vem betalar lantmätaren?  Vem ansvarar för vad om ifall grannen avverkar under tiden som markeringen står på kompisens mark?

Din kompis får ju först ta och mäta lite med en karta som utgångspunkt, så han vet att han har rätt. Därefter konfrontera grannen om var gränsen borde gå. Hjälper inte det så får dom kalla in lantmäteriet, och då delar man kostnaden.  Sen skulle han ju kunna kräva grannen på pengarna.. men hur ska det bevisas att det är grannen som flyttat markeringen?  Man får alltså avväga vad man har på fötterna..

Trollmor

• -
« Svar #49 skrivet: 16 jun-12 kl 15:17 »
Där kan man snacka om grannfejd, och jag misstänker att markeringarna flyttas som en ren provokation.  Konfrontera?  Hm ...  Inte så lämpligt, med tanke på vilka följder det blir om grannen i fråga provocerar hej vilt vid fysiskt möte ...  Min kompis gör sig bättre på sin fastighet än hos Myndigheten, hur mycket fritt vivre det än blir.

Jag menar, är det alltså fritt fram att flytta markeringar, om bara ingen ser det ...  Fy!  :(

Existens?

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 16 jun-12 kl 15:28 »
Nej, det är såklart inte fritt fram, men som vid alla tvister vill det till att man vet att man har rätt, innan man ger sig in i nåt.  Och konfrontera gör man ju lämpligen skriftligt.

Ralle

• Västergötland
« Svar #51 skrivet: 16 jun-12 kl 15:51 »
Fota de aktuella gränsmarkeringarna i nuvarande läge, gärna med måttband el dyl från fast punkt, så att du har något att gå på i framtiden.

Trollmor

• -
« Svar #52 skrivet: 16 jun-12 kl 17:39 »
Ah, det lät lättare att genomföra.  Ska tipsa!  Tack!

Skogsola

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 16 jun-12 kl 17:45 »
På lantmäteriets egna kartor är gränsrösena inlagde med centimeterprecision. De kartorna kan man beställa till måttlig kostnad. Ska man begära ut dem på gränsbestämning så kostar det skjortan och parterna delar lika. Om man kan bevisa att andra parten medvetet flyttat rösena så kan man möjligen stämma honom så att han får betala alltihop.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #54 skrivet: 16 jun-12 kl 18:06 »
Jag köpte ny skog/betesmark förra hösten och det var lite otydligt var gränsen gick. Jag kollade på fastighetskartan innan köpet och då syntes det tydligt att fastigheten var ca 6 hektar större än vad säljaren uppgav. Jag frågade om de 6 extra hektaren som var bra åkermark och mycket riktigt så ingick de i fastigheten men tydligen så hade den gamla ägaren spelat bort marken i poker till grannen. Det fanns ett papper med intyg att den marken tillhörde grannen. När de styckade av huset innan försäljningen så styckade man samtidigt av de 6 hektaren åkermark. Hade det inte funnits ett gammalt intyg över pokerspelet så skulle det lätt bli en dispyt över gränsen nu när alla spelarna är döda sedan länge. Marken förlorades i pokerspel på slutet av 40-talet men skrevs in först 2011. Alla ägare mellan då och nu hade bara använt intyget från pokerspelet som bevis på vart gränsen gick.

Min far köpte mark på början av 90-talet och även där ingick en förlust i pokerspel. Vi fick reda på det förra året då ägaren till vinsten som bestod av 50 års arrende av ett potisland nämde att hans arrende skulle gå ut 2014. Vi var och tittade på marken och idag var det mest sly där och ingen har brukat det sedan många år. Arrendatorn sa att han inte hade några planer på att förlänga arrendet som han far hade vunnit 50 år tidigare. Det han var lite orolig över var att en tredjedel av hans garage låg på den arrenderade marken och att han inte vill riva det...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser