Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dispens för öronmärkning av kaniner upphör vid årsskiftet  (läst 8222 gånger)

Elisa

• Västergötland
SV: Dispens för öronmärkning av kaniner upphör vid årsskiftet
« Svar #20 skrivet: 01 aug-08 kl 10:53 »
Jag tror inte att det kommer att bli någon kris.

Dels för att hela europa märker sina kaniner hemma med tång, varför ska inte vi få göra det för...?
dispensen har blivit förlängd förut..

I tyskland utbildar de märkare inom olika regioner (jmf. ID-kontrollanter på hästar) som märker kaninungarna, men då blir det ju säkerligen lite si och så med den där 10 veckors gränsen....

is i magen...!  8)

Agnetha

Det är ganska lustigt med Sverige och Sveriges lagar. Vi är medlemmar i EU. Vi skall följa EU:s regelverk men........ja detta MEN är ett stort ord i Sverige. Vi vill ha kakan kvar och samtidigt äta den. Hur skall vi bli fullvärdiga medlemmar i EU om vi har våra egna lagar? Detta med söva kaniner. Kaniner dör oftast under sövning. Skall man då genom vad jag kalla djurplågan, köra kaninen i som t ex idag över 32 graders värme med stressen detta innebär för kaninen till en veterinär som skall genomföra detta ingrepp som vem som helst kan utföra med mindre stress smärta och onödigt lidande eller ev till och med död. Ja Sverige är fantastiskt eller hur? Ibland undrar jag om det sitter rätt folk på rätt plats i detta land.
Annika
inga djur för tillfället.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #21 skrivet: 01 aug-08 kl 11:44 »
Sverige ska ju vara gott föredöme när det gäller djurskydd, så har det varit länge. Men ibland går det till överdrift.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Gille

• -
« Svar #22 skrivet: 02 aug-08 kl 22:00 »
Citera
Det finns en bedövnings-salva som heter Emla som jag fick tipset om av en genbank där jag köpte en kanin förra året, vi använde det ochså när vi tatuerade min kanin den dagen jag köpte det. Jag har inte hunnit köpa det och kolla om det fortfarande finns på apoteket, men kaninen märkte verkligen ingenting vid märkning.
Dom märker ändå inte mycket, tycker jag.
Testat o tycker ej jag märker någon skillnad, tyvärr.
Kaninuppfödare och pelargontant.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #23 skrivet: 03 aug-08 kl 11:22 »
jag värmde öronen med kylklampar nu när jag märkte min senaste kull för det var så kopiöst varmt. de blödde mindre i allafall.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 03 aug-08 kl 11:38 »
Inte ska väl en kanin behöva sövas för ett sådant litet ingrepp, på människa opererar man hjärnor och drar ut tänder med en lokal bedövning.
Är det verkligen sant att man måste helt söva en kanin för att märka örat?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #25 skrivet: 03 aug-08 kl 17:03 »
När jag märker kaninerna smörjer jag först in insidan av öronen med bedövningsalva, typ Xylocain.  Emla går också bra men jag tror att den är receptbelagd.
Det låter jag verka ca 20 min men sen kyler jag även örat innan jag märker. Man får vara noga att tvätta bort salvan för den är ganska fet och kan lägga sig som ett hinder för tatueringsfärgen.
På detta sätt brukar de oftast inte reagera när man trycker till med tången. Minimalt med blod pga kylningen, en del blöder inget alls.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #26 skrivet: 03 aug-08 kl 18:04 »
Kyler oxå med kylklampar..en på var sida o försöker att inte märka där de har de största blodådrorna..
Någon enstaka gång piper kaninerna till.. har gärna assistent när jag märker som håller kaninen stilla..
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 03 aug-08 kl 22:47 »
varför har man inte öronmärken till kaniner som till andra djur? Det skulle gå mkt fortare, inte en mass kylklampar å grejer

Skytten

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 03 aug-08 kl 22:54 »
Örat är väl stort nog till den gula brickan, men det skulle inte se bra ut på en kanin.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #29 skrivet: 03 aug-08 kl 23:01 »
Som om det gör det på något djur  ::)

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 03 aug-08 kl 23:02 »
Som om det gör det på något djur  ::)

På en snygg bear så....
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Skytten

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 03 aug-08 kl 23:03 »
Det är väl bara människan som har saker hängandes i örat av fri vilja.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #32 skrivet: 03 aug-08 kl 23:48 »
I.o.f.s. så går jag under benämningen" han med vedträn i öronen"  :-[ Fast, jag har ju valt det själv.

louise

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 04 aug-08 kl 20:04 »
Det finns små avlånga metallbrickor till får, en sån kan väl kaninen ha?

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #34 skrivet: 05 aug-08 kl 08:02 »
Är det inte risk att de fastnar i dem eller om man har flera tillsammans att de rycker av varandra brickorna?
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #35 skrivet: 05 aug-08 kl 11:15 »
Är det inte risk att de fastnar i dem eller om man har flera tillsammans att de rycker av varandra brickorna?

Ja kaninöron är nog inte lika hållbara som fåröron
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #36 skrivet: 05 aug-08 kl 12:46 »
Kaniner putsar sig med framtassarna och drar dem över huvudet och öronen, stor risk att de fastnar med klorna om man märker med nån form av öronbricka. Kan tänka mig att särskilt de små krokarna de har "femte klon" ligger särskilt i riskzoonen.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Putte

« Svar #37 skrivet: 08 aug-08 kl 02:21 »
Även fårens öron går sönder när märkena fastnar i en grenklyka eller liknande. Men de har ett fantastiskt läkekött, både får och kaniner.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #38 skrivet: 08 aug-08 kl 07:27 »
Kaniner putsar sig med framtassarna och drar dem över huvudet och öronen, stor risk att de fastnar med klorna om man märker med nån form av öronbricka. Kan tänka mig att särskilt de små krokarna de har "femte klon" ligger särskilt i riskzoonen.

Oftast putsar kaninen utsidan av örat där de dessutom har en "tumnagel". Men om märket hade kunna sitta på insidan av örat och man gjort det betydligt mindre och lättare än de fåren har givetvis samt sätta det ganska långt ner mot öronbasen så borde kaninen inte störas av det.

Bara en tanke...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #39 skrivet: 08 aug-08 kl 10:11 »
Oftast putsar kaninen utsidan av örat där de dessutom har en "tumnagel". Men om märket hade kunna sitta på insidan av örat och man gjort det betydligt mindre och lättare än de fåren har givetvis samt sätta det ganska långt ner mot öronbasen så borde kaninen inte störas av det.

Bara en tanke...

Bare en tanke här också: Och om det skulle hänga i någonstans åker hela örat av :'(
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 4 användare (1 dolda)
javill, Nataks, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser