Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dispens för öronmärkning av kaniner upphör vid årsskiftet  (läst 8189 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
Om/när dispensen för icke-veterinärer att märka kaniner upphör vid årsskiftet lär det bli gott om begagnade märktänger på marknaden.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Dispens för öronmärkning av kaniner upphör vid årsskiftet
« Svar #1 skrivet: 25 jul-08 kl 09:03 »
ja för då kommer många uppföader att lägga ner eftersom veterinären tar 300:- /kanin att märka kaninera " de ska sövas för att inte få ont" var svart jag fick varför det skulle kosta så mkt. veterinär i varberg.
Jag sa att då måste man ju höja priset rejält på kaninera, men hon ansåg bara att man skule förklara för köparen att den kanin inte har lidit när den tatureades......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 25 jul-08 kl 09:14 »
ja för då kommer många uppföader att lägga ner eftersom veterinären tar 300:- /kanin att märka kaninera " de ska sövas för att inte få ont" var svart jag fick varför det skulle kosta så mkt. veterinär i varberg.
Jag sa att då måste man ju höja priset rejält på kaninera, men hon ansåg bara att man skule förklara för köparen att den kanin inte har lidit när den tatureades......
Snart ska väl även människan sövas när det skall göras hål i öronen säkert  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

louise

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 26 jul-08 kl 00:07 »
vad är det för diskussion om att man inte ska få märka kaniner? På vilket sätt skiljer sig de från andra djur som man märker? Och hur långt har utredningen/belsutet kommit? Hos vilken myndighet?

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 jul-08 kl 21:17 »

Och hur ska man bevisa att man inte tatuerade örona själva, dvs att veterinären gjorde det ?
Ska man tillhandahålla veterinärens räkning ?
 ::) *undrar*

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 28 jul-08 kl 21:39 »
Om/när dispensen för icke-veterinärer att märka kaniner upphör vid årsskiftet lär det bli gott om begagnade märktänger på marknaden.

Har kaninavelsförbundet eller gotlandskaninförening försökt göra något åt det ? Det lär ju bli dyra kaniner om man ska ta betalt för märkingen av köparen. Och det skadar genbanksarbete mycket, man  kan visst säljer kaniner fortfarande, men man väljer kanske att inte öronmärker dom.
Och ja, hur ska man bevisa att en veterinär öronmärkte dom ?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 29 jul-08 kl 07:22 »
Och hur ska man bevisa att man inte tatuerade örona själva, dvs att veterinären gjorde det ?
Ska man tillhandahålla veterinärens räkning ?
 ::) *undrar*

man kankse får ett intyg som ska fökja med kaninen vid försäljning, som amn gör med hundar...... men deet är bara en tnake, jag hoppas verkligen inte att det går igenom.
ALLA är välkomna !

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Dispens för öronmärkning av kaniner upphör vid årsskiftet
« Svar #7 skrivet: 29 jul-08 kl 07:51 »
Att söva kaniner för att tatuera dem måste vara helt galet ur hälsosynpunkt. Tatueringen tar några sekunder och är ofarlig för kaninen. Sövning är ett mycket större ingrepp som tar lång tid och innebär risk för kaninens liv. Vill man värna om djurens välbefinnande är onödiga sövningar ett steg i helt fel riktning.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 29 jul-08 kl 08:02 »
Osökt kommer jag att tänka på veganer som skriver djurskyddsregler.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

skogstomten

• -
« Svar #9 skrivet: 29 jul-08 kl 08:13 »
undrar om samerna kommer att behöva söva renkalvarna när som skär in ägandemärken i öronen på dem??
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Sirpusbollen

• odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 29 jul-08 kl 08:26 »
öronmärkning kan väl tusan inte göra ont, det kändes ju inte ens när en stoppade en stor nål genom min tunga?!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 29 jul-08 kl 09:17 »
Vad gäller i andra EU-länder och är det ett handelshinder att man inte kan märka kaniner längre på något vettigt sätt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #12 skrivet: 29 jul-08 kl 10:02 »
Har kaninavelsförbundet eller gotlandskaninförening försökt göra något åt det ? Det lär ju bli dyra kaniner om man ska ta betalt för märkingen av köparen. Och det skadar genbanksarbete mycket, man  kan visst säljer kaniner fortfarande, men man väljer kanske att inte öronmärker dom.
Och ja, hur ska man bevisa att en veterinär öronmärkte dom ?

Ibland skenar vansinnet mer än vanligt och Gotlandskaninföreningen lobbar i alla fall för fullt, och kämpar med näbbar och klor för att dispansen ska förlängas, alt. reglerna ändras.

Det hela bottnar visst i att tatuering klassas i Sverige som ett operativt ingrepp och sådana får bara utbildad personal, dvs vetrinärer göra.
Vad jag förstod har tatuering inte samma klassning i utlandet utan kan göras utan problem av lekmän.

Vi får kanske ta våra kaniner en tur till Danmark och märka dom  ;D Fast det är klar då blir det nog billigare att gå till vetrinären i alla fall med dagens bensinpris, skit också!!!
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 29 jul-08 kl 10:54 »
Tror inte det blir stopp för att märka själv vid årsskiftet. Detta eftersom jordbruksverket sparkar sig själv i ändan i den frågan. Å ena sidan ha de gett Föreningen gotlandskaninen i uppdrag att bevara lantraskaninen genom genbanksarbete som bygger på att man måste märka kaninerna. Å andra sidan ska man inte få märka dem själv. De ekvationen går inte ihop, det vet de säkert men eftersom det är en myndighet kan de ju inte gå ut med nån förlängning av dispensen/helt ta bort förbudet. Information om hur det blir efter årsskiftet skulle jag tippa kommer i slutet av december, såna instanser är inte kända för att vara ute i god tid med information.

Jag förslår fortsatt öronmärkning av kaniner MEN man behöver gå en kurs för att få tillstånd till att utföra det själv. Då har man fått utbildning i hur man gör det på smärtfriast och bästa sätt.

Visst känner kaninerna obehag när man nyper dem med märktången. Men detta är väldigt tillfälligt, jag upplever att de agerar snart precis som vanligt. Då har de sluppit stressen det innebär att köra iväg med dem till ett främmande ställe, de har sluppit bli sövda vilket är rätt riskfyllt när det gäller kaniner (vad jag förstått iaf), de har sluppit timmar av sömndruckenhet efter sövningen (har själv nyligen blivit sövd så jag vet hur lång tid det tar innan man kommer igen, jag pendlade mellan sömn o nån slags halvt om halvt vakenhet i 1½ dygn). Kaniner är stresskänsliga och känsliga för mediciner så de ska inte behöva utsättas för det övergrepp som det skulle innebära att ta dem till veterinären och märka dem där.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 29 jul-08 kl 11:21 »
Ja, en liten utblidning i hur man tatuerar kaninöron verkar vara den rimligaste lösningen....

Landsflykting i storstan...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #15 skrivet: 29 jul-08 kl 20:24 »
Då har de sluppit stressen det innebär att köra iväg med dem till ett främmande ställe,

de har sluppit bli sövda vilket är rätt riskfyllt när det gäller kaniner (vad jag förstått iaf),

de har sluppit timmar av sömndruckenhet efter sövningen (har själv nyligen blivit sövd så jag vet hur lång tid det tar innan man kommer igen, jag pendlade mellan sömn o nån slags halvt om halvt vakenhet i 1½ dygn). Kaniner är stresskänsliga och känsliga för mediciner så de ska inte behöva utsättas för det övergrepp som det skulle innebära att ta dem till veterinären och märka dem där.

det var det jag ochså var rädd för, att kaniner tål sövningen inte bra. Vi har getter  och dom är ochså känsliga för sövning vad jag förstod. Så även om jag inte visste det var det ju en möjlighet att sövning är inte heller bra för kaniner.

Jag ska inte sluta ha kaniner, men det är ju frågan hur man ska få nya medlemmar in i gotlandskaninföreningen, om nybörjare som startar med en ny besättning  ska betala 500 kr för en kanin -300 vet + 200 kanin...

Det med en utbildning är en bra idee, då har man ju en liten utbildning iaf, även om dom som har kaniner längre behöver den nog inte egentligen.  Och jordbruksverket kan dra sig ur hela utan att "förlora sitt ansikte" ...

Det finns en bedövnings-salva som heter Emla som jag fick tipset om av en genbank där jag köpte en kanin förra året, vi använde det ochså när vi tatuerade min kanin den dagen jag köpte det. Jag har inte hunnit köpa det och kolla om det fortfarande finns på apoteket, men kaninen märkte verkligen ingenting vid märkning.
Dom märker ändå inte mycket, tycker jag.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #16 skrivet: 30 jul-08 kl 06:41 »
nu när det är vå varmt så är väl inte bästa tiden att märka, men jag var tvugnen då det kommer köpare från finland. men ajg tog dåisklampar och kylde ner öronen. Det gick bra och blödde inget alls!
ALLA är välkomna !

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 30 jul-08 kl 08:23 »
Jordbruksverket behöver inte förlora ansiktet. Påfundet att tatuering är ett operativt ingrepp kom ju till under djurskyddsmyndighetens tid, jordbruksverket har bara tagit över regelverket. Ingen kan klandra dem om de städar upp dumheter efter någon annan.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #18 skrivet: 30 jul-08 kl 09:40 »
Då hoppas jag att dom gör det  :D

Göthes

• Lycko hönsen de bästa är!
« Svar #19 skrivet: 30 jul-08 kl 11:14 »
Jag tror inte att det kommer att bli någon kris.

Dels för att hela europa märker sina kaniner hemma med tång, varför ska inte vi få göra det för...?
dispensen har blivit förlängd förut..

I tyskland utbildar de märkare inom olika regioner (jmf. ID-kontrollanter på hästar) som märker kaninungarna, men då blir det ju säkerligen lite si och så med den där 10 veckors gränsen....

is i magen...!  8)

Agnetha
Hönan Manne (en av våra lyckohöns) brukar säga:  "Tittar med ena ögat ... Tittar med andra ögat ... Tittar med Båda Ögonen... Förstår fortfarande ingenting..."

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare
Hardy, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser