Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur får man tag i en byggställning?  (läst 16951 gånger)

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
Hur får man tag i en byggställning?
« skrivet: 27 jul-08 kl 12:01 »
Vi måste börja riva ned tegelpannor på vårt 150 kvadratmeter stora tak. En hel del är söndervittrade och byte ska ske denna sommar. Vi hade en byggställning på G men chansen försvann. Att hyra är "ockerdyrt" om man som vi ska göra det själva. Det kommer att ta tid nämligen.
Vi bor mitt i Skåne utanför Röstånga. Undrar... är det någon som har en ställning till utlåning? hyrning? att köpa billigt?
Svara gärna till oss så fort som möjligt!
Himla mycket tack!
marika_renstrom@hotmail.com
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

andreas_f

• Småland
SV: Hur får man tag i en byggställning?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-08 kl 12:50 »
Att hyra känns inte som ett roligt alternativ då det lätt blir stressigt och nästan lika dyrt som att köpa en. Dessutom kan man ju alltid sälja den när man är klar. Vi hade också jätteproblem att hitta en ställning förra sommaren, och fick till slut tag i en hakiställning mot hösten. Tror vi betalade runt 12000 för en ställning som är sex meter lång och sex meter hög och det verkade vara ett ganska normalt pris. Tyvärr kommer den nog användas i ett par år till i vårat tempo annars kunde ni kunnat lånat den.

Kolla med www.froviblastern.se, de säljer både nya och begagnade ställningar. Även om det är några tusen dyrare än vad man kan hitta privat är det säkert billigare än att hyra. Andrahandsvärdet är ju stabilt och högt.

Detta kanske också kan vara något?
http://www.blocket.se/vi/15233265.htm?ca=18_s

Hoppas ni hittar något!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 27 jul-08 kl 13:27 »
Det finns en enklare byggställning på extrapris på k-rauta just nu.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #3 skrivet: 27 jul-08 kl 15:56 »
Tack så mycket för tipsen! Sitter nu och kollar och K-rautas verkar lovande! Vi ska måtta lite vad vi behöver om de med kampanjepris räcker, annars kontaktar vi det andra företaget som säljer begagnat eller nytt.
Himla mycket tack!
Marika
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #4 skrivet: 27 jul-08 kl 19:19 »
Varför ej bygga egen? Slå upp störar emot huset, låsa dom och lägga plank? Fasen så mkt billigare och smidigare.. sen använda virket te annat då man är klar.
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

http://www.torpetmon.se Urban Farming - Bed & Breakfast

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #5 skrivet: 27 jul-08 kl 20:27 »
Ingen dum idé heller! Nu fick vi mer att fundera över! Ska kolla upp imorgon hur mycket virke man skulle behöva då... väldigt smart egentligen! Tack!

finne-robin

• -
« Svar #6 skrivet: 27 jul-08 kl 20:32 »
Blir nog dyrare att bygga egen av trä än att hyra.....åtminstone hos oss här i Finland. Trävirkesprisena har stigit i skyarna här. Kollade priser på hyrställningar här jag bor och det skulle ha kostat 450 euro för en månad, å det var 2 st 10 meters ställningar, eller hur man nu själv vill bygga dom. :)

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #7 skrivet: 27 jul-08 kl 21:12 »
Well, man behöver ju ej ha det finaste virket.. här tog vi vad vi hade, skarvade ihop benen med klossar och sen plank att gå på bara..
Finurlig grabb som bor på ett historieboks nämnt torp i Göteborg. Torpet Mon, fyllt med ankor, vaktlar, höns, katt, vänner och härlig trädgård. Mitt i pulsande staden, mitt i lugna skogen!

andreas_f

• Småland
« Svar #8 skrivet: 27 jul-08 kl 21:51 »
Att bygga i trä går ju också, har för mig jag har bra beskrivningar i nån bok från 30-talet. Ska man bygga en riktigt säker ställning med räcken och allt går det nog åt en hel del material. I vårat hus hittar man en hel del återanvänt material från byggnadsställningarna med bruk och färgspill på...

Fördelen med att köpa en begagnad ställning t.ex. haki är ju att man efteråt kan få igen vad den kostade utan problem, det verkar ju vara en enorm efterfrågan.

Vitis

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 jul-08 kl 22:48 »
Varför ej bygga egen? Slå upp störar emot huset, låsa dom och lägga plank? Fasen så mkt billigare och smidigare.. sen använda virket te annat då man är klar.

Mycket bra !!

Så gör jag alltid. Reglar, beslag och en sjuhelvetes mass små skruvar .... sen har man rena rama Mecanot ... som kan bli byggställning, takstege, växthus, lagerhyllor, tillfällig vedbod ...

manna

• -
« Svar #10 skrivet: 29 jul-08 kl 06:58 »
Här är det oxå hemmabygge. Några 2"4, några brädlappar och sedan något hyfsat "osvajigt" att gå på. Räcken och sånt tjafs har vi rationaliserat bort. Man får väl se var man går, för tusan!

Apenkelt och billigt. Helt i min smak, alltså.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Palleman

• Pallefierad
    • Patrik Eriksson
« Svar #11 skrivet: 29 jul-08 kl 07:55 »
Här är det oxå hemmabygge. Några 2"4, några brädlappar och sedan något hyfsat "osvajigt" att gå på. Räcken och sånt tjafs har vi rationaliserat bort. Man får väl se var man går, för tusan!

Apenkelt och billigt. Helt i min smak, alltså.

Tack, så slapp jag säga det  ;D, öppna ögonen, annars har man inget på en ställning att göra haha.. En 20 cm,s plank duger gott att stå på.. räcke.. fyller ingen funktion hos mig men känns tryggt.. man får väl hålla i sig.. sen blir man ju mer o mer vågad efter ett tag haha.. klängapa funktionen under takfoten.

andreas_f

• Småland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-08 kl 12:54 »
Ser faktiskt ingen fördel med en dålig ställning... att stå på en 20 cm´s planka  6-8 meter upp och balansera låter skitdumt! Sen går det ju såklart att bygga en egen ställning bra om man vill. En fördel med  en rejäl och bred ställning är att man kan trava teglet på ställningen om det skall återanvändas, och slipper hala ner det på marken för att sedan skicka upp det igen. Sen får man ju plats med verktyg, virke och fikaplats oxå!
Visst får man se efter vart man går, men har man famnen full med tegel och det är lite blött och halt är det även apenkelt att trilla ner.

Att inverstera i en begagnad byggställning som man hur enkelt som helst kan sälja för samma peng när man är klar, eller kanske hyra ut för ockerpriser om man nu har samvete till det, är också ett billigt alternativ och betydligt mer praktiskt och säkert.

Draupner

« Svar #13 skrivet: 29 jul-08 kl 20:04 »
Jag har byggt en jättefin och stadig ställning med räcke och allt av slanor från skogen, gamla skarvade plank och "bakaved" från bysågen. Ser ingen anledning att köpa sånt man kan göra själv, men det bästa är väl att göra som man själv trivs med...

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 29 jul-08 kl 21:56 »
Har man någorlunda jämn mark runt byggnaderna, kan man också göra en mobil byggställning, placerad på en gammal vagn.
Ställbara stabiliseringsstöttor i ställningshörnen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

andreas_f

• Småland
« Svar #15 skrivet: 30 jul-08 kl 09:45 »
Jag har byggt en jättefin och stadig ställning med räcke och allt av slanor från skogen, gamla skarvade plank och "bakaved" från bysågen. Ser ingen anledning att köpa sånt man kan göra själv, men det bästa är väl att göra som man själv trivs med...
[/quote

Precis som jag skrev kan man såklart bygga ställningar själv också, och göra dem jättebra och lite av varje går ju att använda. Det jag reagerade på var machoattityden  hos manna och palleman, självklart kan man klättra omkring lite hur man vill på sitt tak, men att rekommendera andra till rent livsfarliga lösningar (beroende på hur högt huset är naturligtvis) är jag mer skeptisk till.

manna

• -
« Svar #16 skrivet: 01 aug-08 kl 00:34 »
Jag har inte rekommenderat någon att göra någonting. Jag berättar hur det ser ut här, på min byggarbetsplats. Just nu är det hembyggda ställningar runt huset, men jag har även använt stegar i varierande längder och material samt gamla stockavagnen att stå på (när den var fullastad med råspont, var det lagom högt att stå i traven och hysta upp sponten efterhand på taket).

Andra behöver inte göra som jag gör, men visst, jag förstår att man gärna vill vara lika macho som manna.

... och om jag faktiskt ska rekommendera något, så är det att
- stoppa skivad gurka i glaset med ljus öl
- aldrig trampa en arg björn i munnen
- äta ännu mer choklad
- förborra med 3mm borr om man ska spika med fyrtums i plyfa
- komma ihåg att bästa byggskyddet är det som - förhoppningsvis - sitter mellan öronen
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Alces alces

• Jämtland
« Svar #17 skrivet: 18 aug-08 kl 18:11 »
Jag hade också tänkt föreslå att bygga en egen. Jag jobbar som byggnadsingenjör och vi får alltid massa formplank, strävor och annat rat över när gjutningarna är klara. Om du vet nåt bygge i närheten, kolla om du kan få norpa i träcontainern. Jag hade bara blivit glad om jag blivit av med vårt, det kostar ju transport för oss men kan bli till glädje för andra :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

904 gäster, 1 användare
Stellaniskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser