Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skrapa fönster  (läst 15912 gånger)

Maran

• Gäst
SV: skrapa fönster
« Svar #40 skrivet: 02 aug-08 kl 12:31 »
tack, bra tips! Men jag är lite orolig för att fönsterrutan ska trilla ur om kittet är för mjukt. NÅn som har koll på torktid? Har nmäligen lyckats med det konststycket förut å vill inte göra om det...

Men du måste väl ändå ha stiftat rutorna?

louise

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 02 aug-08 kl 12:48 »
där är stift men det var det nog i fönstrena jag gjorde sönder också. FAst där är jag lite osäker faktiskt..

Maran

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 02 aug-08 kl 12:52 »
där är stift men det var det nog i fönstrena jag gjorde sönder också. FAst där är jag lite osäker faktiskt..

Nu hänger jag inte med riktigt. Om du inte har glasat ur fönstren, utan bara har lagt på nytt kitt, så finns väl de gamla stiften kvar? I så fall ramlar inte rutorna ut.

Filip Skräplund

« Svar #43 skrivet: 02 aug-08 kl 13:00 »
Om man sätter i ny glasruta bör de nya stiften sitta minst en millimeter ifrån glaset, ligger stiften emot glaset kan rutan spricka när bågen rör sig.
Har jag lärt mej en gång, den svåra vägen.
Och när man slår i nya stift är det bra att lägga en bit grov kartong mot glaset och låta hammaren glida mot kartongen, annars är det risk att man knackar hål på glasrutan.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 02 aug-08 kl 13:03 »
jag har inte rört stiften.

Maran

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 02 aug-08 kl 13:08 »
Då kommer rutorna inte falla ur för att kittet inte har torkat. Det är ju stiften som håller dem på plats.

Filip Skräplund

« Svar #46 skrivet: 02 aug-08 kl 13:12 »
Det är kittet som håller rutan på plats så länge kittfogen är någorlunda hel och sitter fast i fönsterbågen.
Stiften är en säkerhetsåtgärd för att hålla kvar rutan i bågen när kittet börjar bli gammalt och lossnar.
En nykittad fönsterbåge kan hängas upp i karmen genast.
« Senast ändrad: 02 aug-08 kl 13:17 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Maran

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 02 aug-08 kl 13:21 »
Det är kittet som håller rutan på plats så länge kittfogen är någorlunda hel och sitter fast i fönsterbågen.
Stiften är en säkerhetsåtgärd för att hålla kvar rutan i bågen när kittet börjar bli gammalt och lossnar.

Ja, jo, jag får väl uttrycka mig tydligare då: stiften garanterar att rutan hålls på plats. Nöjd?  ;)

Filip Skräplund

« Svar #48 skrivet: 02 aug-08 kl 13:28 »
Ja, jo, jag får väl uttrycka mig tydligare då: stiften garanterar att rutan hålls på plats. Nöjd?  ;)

Jadå, ville bara förtydliga, för det var det missförståndet som fick mej att i forntiden trycka stiften mot några glasrutor,
med påföljd att dom så småningom sprack.

ersam

• -
« Svar #49 skrivet: 02 aug-08 kl 14:47 »
Har skaffat mig stiftpistol och mina erfarenheter därifrån är att om man har ur rutan så är det oerhört viktigt att lägga en sträng kitt i botten innan du lägger i glaset. Glaset ska sedan försiktigt tryckas på plats. Gör man inte det utan lägger i glaset direkt utan kitt i botten riskerar rutorna att skallra och att de spricker vid stiftningen.

Fö. anser jag att rå linolja enbart ska användas till träbåtar. Okokt linolja kan innehålla sporer och annan skit som gör att den möglar. "Kokningen" som egentligen enbart är en uppvärmning - ser till att det mesta dör.

Se till att olja suger in i träet under glaset innan du kittar om.

Lycka till!
ES

Maran

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 02 aug-08 kl 15:14 »
Fö. anser jag att rå linolja enbart ska användas till träbåtar. Okokt linolja kan innehålla sporer och annan skit som gör att den möglar. "Kokningen" som egentligen enbart är en uppvärmning - ser till att det mesta dör.

Eftersom den kokta linoljan kommer att innehålla "sporer och annan skit" så fort du öppnar burken och börjar applicera, så vet jag inte om kokningen har så stor betydelse. Färghandels "skräpfria" färg möglar också, det finns ju så mycket i luften som flyger runt.

ersam

• -
« Svar #51 skrivet: 02 aug-08 kl 16:48 »
Eftersom den kokta linoljan kommer att innehålla "sporer och annan skit" så fort du öppnar burken och börjar applicera, så vet jag inte om kokningen har så stor betydelse. Färghandels "skräpfria" färg möglar också, det finns ju så mycket i luften som flyger runt.
Det finns väl ingen anledning till att decinficera sår heller - strax efter så har det ju kommit bakterier i luften...  ;)

Nä - troligen är inget fel utan en känsla och tro. Jag går efter den skolan att kokt ska användas vid måleri.

Trevlig helg!
ES

Maran

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 02 aug-08 kl 19:13 »
Nä - troligen är inget fel utan en känsla och tro. Jag går efter den skolan att kokt ska användas vid måleri.

Nä, det är mycket tro inblandat, snudd på religion, faktiskt. ;-)  Framförallt tror jag att oljans kvalité och hur arbetet utförs är avgörande. Kokt eller rå är nog av underordnad betydelse. Själv köper jag rå för utomhusbruk, med finns bara kokt kvar i förrådet så använder jag den.

Trevlig helg tillbaka!

ersam

• -
« Svar #53 skrivet: 02 aug-08 kl 21:52 »
Framförallt tror jag att oljans kvalité och hur arbetet utförs är avgörande. Kokt eller rå är nog av underordnad betydelse.

Det du tar upp där tror jag är av mycket stor betydelse! Men hur får man reda på information om detta egentligen? Exempelvis fick jag en gång tag på någon olja som luktade härsket - det märket köper jag inte mer.
Vore intressant vad som kännetecknar en bra linolja.

Jfr olivoljebranschen där man tydligt kan jämföra priser och olika sorters oljor från kallpressad jungfruolja till varmpressade restprodukter.

Kanske man skulle kunna använda sämre kvalitet till vissa arbeten och satsa krutet och köpa fin olja till känsliga detaljer. Kanske vi ska ligga på våra leverantörer!?

ES

Skytten

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 02 aug-08 kl 22:47 »
Kom ihåg att det marknadsför många kvaliteer av linolja, en del har tom en och annan skalbit i den för att den ska verka kallpressad, och säljer den FÖR DYRT.

Det gäller att hitta en pålitlig leverantör, med någorlunda schyst prissättning.

Jag har inget emot att olja från ÖB när jag nästan årligen blaskar över mitt staket med utspädd linolja den kostar ett par tior litern.

Till fönster och andra detaljer köper jag oljan där jag köper färgen i mitt fall hos Ottosson i Genarp.
Det är MYCKET dyrare, men åtgången i absoluta pengar inte så stor pga små ytor.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

louise

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 03 aug-08 kl 14:55 »
Mer kittning...

Nu har jag ett fönster där kittet lossnat på längden. Det som är närmst rutan trillar av lätt, men det andra sitter benhårt.

Alltså, kan man kitta nytt ihop med det gamla?

Filip Skräplund

« Svar #56 skrivet: 03 aug-08 kl 20:46 »
Mer kittning...

Nu har jag ett fönster där kittet lossnat på längden. Det som är närmst rutan trillar av lätt, men det andra sitter benhårt.

Alltså, kan man kitta nytt ihop med det gamla?

Jadå, sitter det benhårt så låt kittet vara kvar och fyll i med nytt kitt där det satt löst.
Om fönstren ska helrenoveras så tar man bort allt kitt med kittlampa eller liknande, men du håller "bara" på med vanligt underhåll om jag förstått rätt.

louise

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 03 aug-08 kl 21:29 »
ja jag håller nog på å akuträddar dem. Tycker det är bättre att de får färg å kitt överhuvudtaget å att det blir gjort, än att jag ger mig in på nåt ambitiöst projekt. De är väldigt dåligt underhållna och en del borde nog egentligen bytas.

Skytten

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 03 aug-08 kl 21:53 »
Är det fina fönster som är svåra att hitta igen, så går det att laga dem, det går att reparera ett fönster som man tycker ser aldeles hopplöst ut.

Jag hade på västsidan där det blåser och regnar mest, ett fönster var totalruttet längst ner.
Ett nytt (och då inte exakta) skulle kosta många tusen, plus att fodringarna är svåra att fixa
(Och då kanske tre fönster fick bytas för att det finns tre på gaveln).

Jag sågade bort den ruttna biten och gjorde en ny bit(hela underdelen + liten bit upp på sidostyckena) satte dit, det kostade en eftermiddag och egentligen inga pengar alls.

När du "akukträddat dem" , kan du ju när det blir tid se efter om du inte kan fixa dem.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Mangan

« Svar #59 skrivet: 13 aug-08 kl 16:56 »
Efter man har lagt kitt i falsen och skall trycka dit glaset, kan man vibrera ner rutan med en billig planslipmaskin där man har papper istället för slippapper. Kostar kanske en hundring på jula, men jag tyckte det var värt det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser