Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skrapa fönster  (läst 15876 gånger)

Tapio

• Västergötland
SV: skrapa fönster
« Svar #20 skrivet: 27 jul-08 kl 15:28 »
Halaj!

Jag har fått för mig att man spär med terpentin för att få oljan att tränga in djupare in i träet.
Terpentinet är flyktigt och drar då med sig den tjockare stormolekyliga kokta linoljan.
Man får en djupare oljemättnad av träet, vilket jag tycker intuitivt känns bra.

Jag håller också på att måla.
Efter slipning drog jag på en penselstrykning med ren kallpressad linolja.
Efter två dagars väntan strök jag på ett fönsterfoder med alkydoljefärg.
Dagen efter hade det fortfarande inte torkat/härdat.
Jag drog på ett lager till ändå. Som hade torkat/härdat finfint dagen efter.

Jag funderar på om det inte bara är en nackdel att färgen/oljan härdar sakta.
Kan det inte vara så att så länge den är blöt så kan den fortsätta att sugas in i träet?

//T

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #21 skrivet: 27 jul-08 kl 16:12 »
Vi håller också på med fönsterrenovering nu

Efter att min sambo färgskrapat och slipat så oljade han in bågarna med hälften kokt kallpressad linolja och hälften lacknafta. Träet mättades med olja så det blev några varv. När samtliga fönster var renskrapade, inoljade och fått torka var det dags för grundmålning.

Gör man två krokar av ex.vis några tillböjda vinkeljärn så kan man hänga upp bågarna när de målas!

Efter det att samtliga bågar var grundmålade så shellackerade han samtliga kittfalsar och även de springor och spikhål som behövde fyllas med linoljekitt. Shellacken förhindrar att träet suger upp linoljan ur kittet.

När kittningen var klar slutmålade han med ytterligare två varv efter några dagar. Hela tiden med vit linoljefärg med lite grön umbra. Rödsprit var sedan perfekt att använda för att rengöra glasen. Linoljehinnan på glasen försvann utan att förstöra de nymålade delarna.

Han har skrivit ett kapitel om hur vi målar med linoljefärg på bloggen om du är intresserad;

http://hvilaro.blogspot.com/2008/07/om-linoljefrg.html

Maran

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 27 jul-08 kl 16:34 »
Jag har fått för mig att man spär med terpentin för att få oljan att tränga in djupare in i träet.
Terpentinet är flyktigt och drar då med sig den tjockare stormolekyliga kokta linoljan.
Man får en djupare oljemättnad av träet, vilket jag tycker intuitivt känns bra.

Terpentinet tränger visserligen längre in i träet, men om den verkligen bär med sig någon olja verkar vara omtvistat. Bättre då att använda ren, rå linolja som har mindre molekyler. Den appliceras varm i flera skikt på trä i solsken (så att oljan inte kallnar). Så fort ett lager olja sugits in forsätter man med ett nytt. Man jobbar vått i vått så att säga tills träet är mättat.

Jag funderar på om det inte bara är en nackdel att färgen/oljan härdar sakta.
Kan det inte vara så att så länge den är blöt så kan den fortsätta att sugas in i träet?

Nej, när olja lämnas att härda, bildar den en hinna som fungerar som spärrskikt. Ingen mer olja kommer att sugas in. Däremot kan det försämra efterföljande målning.

Det bästa är att använda en linoljefärg av hög kvalité, utan lösningsmedel. Är inte träet speciellt torrt så räcker oljan i färgen. Jag skulle aldrig använda 50% terpentin/lacknafta! Det är onödigt och samtidigt miljö- och hälsovådligt. I färg försämrar den dessutom bindkraften mellan olja och pigment med följd att färgen blir mindre slitstark.

Kom igen alternativare, var är er miljömedvetenhet?

Tapio

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 27 jul-08 kl 17:49 »
Halaj!

Nu var jag och hämtade min broschyr från Ottossons färgmakeri.
Där står (för utomhusmålning):
Alt1.
1:a strykning med 35 % färg, 50 % rå linolja, 15 % terpentin
2:a strykning med bara färg. 10-20 % terpentin vid grov yta.
3:e strykning med 5 % inblanding med kokt linolja.

Alt2.
1:a strykning med rå linolja
2:a strykning med färg
3:e strykning med färg

jag vet inte, men jag tolkar alt1 som den som ger bästa resultat.
Alt2 är för den som tummar på resultatet till förmån för miljön.

Slutligen kan jag tipsa om de har något som heter bionafta på Bauhaus.
Gjort på vegetabilier. Vilket ju inte behöver betyda något.
Terpentin är väl också vegetabiliskt?
Iaf luktar det väldigt snällt. Vilket inte heller det behöver betyda något. Radioaktivitet luktar ju inte heller...

//T

bua

« Svar #24 skrivet: 27 jul-08 kl 18:55 »
Terpentinet tränger visserligen längre in i träet, men om den verkligen bär med sig någon olja verkar vara omtvistat. Bättre då att använda ren, rå linolja som har mindre molekyler. Den appliceras varm i flera skikt på trä i solsken (så att oljan inte kallnar). Så fort ett lager olja sugits in forsätter man med ett nytt. Man jobbar vått i vått så att säga tills träet är mättat.

Nej, när olja lämnas att härda, bildar den en hinna som fungerar som spärrskikt. Ingen mer olja kommer att sugas in. Däremot kan det försämra efterföljande målning.

Det bästa är att använda en linoljefärg av hög kvalité, utan lösningsmedel. Är inte träet speciellt torrt så räcker oljan i färgen. Jag skulle aldrig använda 50% terpentin/lacknafta! Det är onödigt och samtidigt miljö- och hälsovådligt. I färg försämrar den dessutom bindkraften mellan olja och pigment med följd att färgen blir mindre slitstark.

Bekräftar vad jag själv upplevt och dett är ju alltid roligt!

Tunnt, tunnt så blir det fint utan lösningsmedel.

Maran

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 27 jul-08 kl 20:33 »
Nu var jag och hämtade min broschyr från Ottossons färgmakeri.
Där står (för utomhusmålning):
Alt1.
1:a strykning med 35 % färg, 50 % rå linolja, 15 % terpentin
2:a strykning med bara färg. 10-20 % terpentin vid grov yta.
3:e strykning med 5 % inblanding med kokt linolja.

Alt2.
1:a strykning med rå linolja
2:a strykning med färg
3:e strykning med färg

jag vet inte, men jag tolkar alt1 som den som ger bästa resultat.
Alt2 är för den som tummar på resultatet till förmån för miljön.

Man kan gärna tillsätta lite terpentin i första strykningen om ytan är grov eller full med sprickor eller flisor. Detta för att lättare kunna få ut färgen överallt.

Det vanliga rådet för både inomhus- och utomhusmålning brukar vara 15%, 10% resp 5% (första, andra, tredje strykning). Helt onödigt egentligen, men terpentinet gör färgen mer lättarbetad och därmed mer lättsåld. Linoljefärg har ju ett ganska skamfilat rykte.

Lösningsmedel är en relativt ny företeelse, i gammalt måleri användes det inte och resultatet blev lyckat ändå. Jag har ytor inomhus som målades med linoljefärg för 130 år sedan. Inga flagor, inga krackeleringar. Färg utan lösningsmedel tål slitage bättre. Alt 2 tolkar jag som metoden för den som har tålamod och orkar måla riktigt tunt, sämre blir det absolut inte, snarare tvärtom. Jag blandar bara i terpentin i första strykningen när det rör sig om en svårmålad yta.

Ottosson gör bra linoljefärg, alltså finns det oftast ingen anledning att tillsätta terpentin i deras färger.

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 28 jul-08 kl 09:09 »
Ottosson rekommenderar EN strykning tunt på fönster, det är skillnad på en ohyvlad fasad.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

andreas_f

• Småland
« Svar #27 skrivet: 28 jul-08 kl 13:53 »
Oljefärgsmålade fasader skall vara hyvlade, där med basta... ;)

Själv har jag bara goda erfarenheter av att måla utan lösningsmedel. Speciellt inomhus är det skönt att slippa doften av terpentin. Visserligen luktar det ju himelskt gott i början men när huvudvärken kommer efter ett par timmar är det inte lika kul.

Angående oljningen av fönsterbågar skulle jag vara rädd för att mätta bågarna med rå linolja, risken finns att den inte hinner härda helt och hållet och får färgen att släppa när den värms upp i solvärmen. Möjligtvis kan man mätta bågarna ordentligt och låta dem sitta ett år innan målning men det kanske lakar ur oljan så det går jämt upp....

Tapio

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 28 jul-08 kl 14:49 »
Angående oljningen av fönsterbågar skulle jag vara rädd för att mätta bågarna med rå linolja, risken finns att den inte hinner härda helt och hållet och får färgen att släppa när den värms upp i solvärmen. Möjligtvis kan man mätta bågarna ordentligt och låta dem sitta ett år innan målning men det kanske lakar ur oljan så det går jämt upp....

Halaj!

Ja.
i broschyren säger Ottosson också:
Generellt får man bästa resultat om man väntar länge mellan strykningarna.
t.ex. 1-3 år för tre strykningar.

//T

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 28 jul-08 kl 14:52 »
Bor man i kåken är det väl inga problem att vänta länge mellan strykningarna, snarare tvärtom.

Maran

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 28 jul-08 kl 15:04 »

Men man ska ju inte dränka bågarna med olja. Träet ska mättas, inte mer än så. Det ska inte lämnas kvar någon hinna av olja utanpå träet. Ska man olja så är rå linolja bäst. Samma problem med färg som släpper kan du få med kokt linolja. Jag tror att risken för färgsläpp ökar om man använt olja (rå eller kokt) för flödigt vid impregnering och sedan målar med terpentinförtunnad färg. Effekten blir att du målar magert på fett istf tvärtom.

Bland fönsterhantverkare verkar det råda delade meningar om huruvida man ska använda rå eller kokt linolja. Gamla målarmästare brukar rekommendera rå. Vare sig fönsterhantverkare eller målare brukar ha tid att vänta på att oljan har oxiderat (det tar ju ett tag även för kokt olja) och det verkar ju gå bra ändå. Jag tror det är hur man oljar som är mest avgörande.

andreas_f

• Småland
« Svar #31 skrivet: 28 jul-08 kl 17:51 »
Nej självklart ska man inte dränka in dem, tar man på för mycket olja på en gång så det bildas en hinna på ytan som stänger till så att underliggande olja aldrig torkar och då kan det bli problem med att färgen släpper när den ohärdade oljan inne i träet värms upp i solen.

Hur som helst tror jag att vi menar samma sak, jag reagerade mest på mättningen med vått i vått som jag har upplevt lätt kan medföra lite väl mycket olja som sedan tar lång tid på sig att torka.

Förövrigt är det bra att värma linoljan innan man stryker på den om man vill att den skall tränga in djupare. Har för mig att det skall vara runt 60 grader.

sofia-magdalena

« Svar #32 skrivet: 30 jul-08 kl 09:06 »
Sitter färgen hårt ska man låta den vara kvar, skrapa bara bort det som sitter löst.
Grunda gärna med 50/50 kokt linolja + terpentin där det är renskrapat.
Kittar man om fönstret bör man också grunda i kittfogen med samma som ovan eller någon grundfärg, annars kan linoljan i kittet vandra ut i virket och kittet torkar ut och spricker i förtid.
Linoljefärg går såvitt jag vet bra på de flesta underlag.

När jag köpte färg, visserligen av någon stofil som sa att linolja var helvetet på jorden:), så sa de att jag var tvungen att skrapa bort all färg på fönstrena, alkyd-ole, även om den satt som berget. Tänkte att det nog bara var han som ville göra det hela mer problematiskt. Men kan man lämna alkyd-oljefärg och måla över med linolja?

Filip Skräplund

« Svar #33 skrivet: 30 jul-08 kl 09:22 »
När jag köpte färg, visserligen av någon stofil som sa att linolja var helvetet på jorden:), så sa de att jag var tvungen att skrapa bort all färg på fönstrena, alkyd-ole, även om den satt som berget. Tänkte att det nog bara var han som ville göra det hela mer problematiskt. Men kan man lämna alkyd-oljefärg och måla över med linolja?

Ja.

http://www.linoljefarg.se/Arbetsbeskrivningar/arb.ren.utv/REFONSTER.htm
« Senast ändrad: 30 jul-08 kl 09:27 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 30 jul-08 kl 09:53 »
Linoljefärg är nog den färg som biter på de flesta underlag.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

annan

« Svar #35 skrivet: 30 jul-08 kl 14:29 »
Färg som sitter hårt på fönster tas lätt bort med en elhyvel. Har man kitt som är hårt och svårt att få bort så tar man lätt bort detta med en överhandsfräs. Har man inga maskiner så får man slita för hand.

elhyvel å överhandsfräs, nä lägg av och glöm inte att vara rädd om de gamla fina glasen om ni har sådana.

skrapa det som lossnar är inte omänskligt jobbigt, vill man sen ta till en maskin för att få bort allt (en smakfråga) så är en speedheater superbra (http://www.speedheater.se/) en sån kan du hyra lite varstans bla på byggnadsvårdsställen.

lycka till !

« Senast ändrad: 30 jul-08 kl 14:32 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

louise

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 02 aug-08 kl 11:21 »
Nu har jag kittat men fattar inte hur torrt det ska vara innan jag målar på det. Jag menar, med ett sånt tjockt lager av oljeblandning kan ju inte det torka på flera veckor.. Nu efter ett dygn är det lika mjukt som när jag la på det.

louise

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 02 aug-08 kl 11:24 »
Jaha, nu ser jag på burken att man kan måla omedelbart. Men när vågar jag hänga tillbaka fönstrena då? Enl burken bilder kittet en hinna efter en vecka, är det det som man ska vänta på alltså? Å hur vet man det när man målat över det hela..

ersam

• -
« Svar #38 skrivet: 02 aug-08 kl 12:18 »
Jaha, nu ser jag på burken att man kan måla omedelbart. Men när vågar jag hänga tillbaka fönstrena då? Enl burken bilder kittet en hinna efter en vecka, är det det som man ska vänta på alltså? Å hur vet man det när man målat över det hela..
Det kan finnas en viss risk att fåglar käkar kitt så jag hängde upp blått bärnät över fönstren över vintern. Sen hade det härdat så det blev ointressant. Bara ett litet tips om du får påhälsning.

ES

louise

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 02 aug-08 kl 12:28 »
tack, bra tips! Men jag är lite orolig för att fönsterrutan ska trilla ur om kittet är för mjukt. NÅn som har koll på torktid? Har nmäligen lyckats med det konststycket förut å vill inte göra om det...

Dela detta:

* Inloggade just nu

852 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser