Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skrapa fönster  (läst 15897 gånger)

louise

• Gäst
skrapa fönster
« skrivet: 26 jul-08 kl 21:47 »
okej, nu ska jag äntligen måla fönstrena.

Men börjar redan ge upp den stenhårda färgen på vissa ställen. Så, hur noga är det att få av allt?

Kommer att måla med linoljefärg och vilken sort det är på nu vet jag inte. Gissar att det inte är linolja. 40-talsfönster och huset i sin helhet är inte traditionellt renoverat.

Filip Skräplund

SV: skrapa fönster
« Svar #1 skrivet: 26 jul-08 kl 21:56 »
Sitter färgen hårt ska man låta den vara kvar, skrapa bara bort det som sitter löst.
Grunda gärna med 50/50 kokt linolja + terpentin där det är renskrapat.
Kittar man om fönstret bör man också grunda i kittfogen med samma som ovan eller någon grundfärg, annars kan linoljan i kittet vandra ut i virket och kittet torkar ut och spricker i förtid.
Linoljefärg går såvitt jag vet bra på de flesta underlag.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jul-08 kl 22:00 »
Å det är ju fantastiskt! Gav precis upp å sa till mig själv att det här gör jag fanimej inte utan varmluftspistol.

Tänkte måla under "kittkanten" precis som resten av fönstret. Är dte för mycket?

I färgaffären fick jag instruktionen.. fan, vad var det nu. Tre gånger linolja, och de två första med olika mängd lacknafta, å den sista enbart linoljefärg.

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 jul-08 kl 22:05 »
Hur många gånger du ska ta med linolja, beror på hur mycket det suger, tar man så mycket att det blir ett skinn, är det mer än mättat. 
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 26 jul-08 kl 22:08 »
Citera
Tänkte måla under "kittkanten" precis som resten av fönstret. Är dte för mycket?

Nä, det går utmärkt att grunda med utspädd linoljefärg i kittfogen innan man kittar. Blir nog bra det där Lollo.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 jul-08 kl 22:12 »
hm.. men nu är jag lite besatt av att göra exakt som de sa i affären. Man skulle öka mängden färg i andra omgången. Kan det ha varit 50/50 och sen 70/30?

louise

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 26 jul-08 kl 22:18 »
jaha, vafan, linolja+terpentin, inget av det har jag hemma, det här sa ingen nåt om. Går det att grunda med 50 linolja å 50 lacknafta?

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 26 jul-08 kl 22:19 »
Normalt kan du grunda där det inte finns färg med utspädd linoljefärg, sedan brukar det räcka med en strykning med outspädd färag, linolja ska inte appliceras för tjockt.

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 jul-08 kl 22:20 »
vilka proportioner föreslår du?

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 jul-08 kl 22:20 »
Ja du kan spä med lacknafta det går lika bra, terpentin är för puritaner och de som inte rädes eventuella allergier.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 jul-08 kl 22:22 »
vad äar grejen med att spä så mkt första gången? nu tänkte jag ta 50/50, men jag vet inte alls varför.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 jul-08 kl 22:24 »
50/50 är MYCKET ta tex 15%

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jul-08 kl 22:31 »
ok!

Nu har jag nog samma frågor om kittet, vet inte hur mkt jag ska ta bort. Det som är svårt att få av har ändå släppt nån/nåra millimeter från glaset. Det ser också ut som att det har spruckit med några centimeters mellanrum, men det kanske bara är färgen ovanpå?

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 26 jul-08 kl 22:37 »
Du behöver inte ta bort kitt som sitter. Har det lossnat nånstans brukar man kunna få av det.
Ser du en smal smal springa vid glaset och kittet sitter som berget förövrigt, kommer färgen att täta.

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 26 jul-08 kl 22:51 »
tusen tack för de här akutråden! Alternativ är ju bara så fantastiskt ställe!

Det blir not 50/50 ändå, ser att museiantikarietjohej.-myndighet säger 50 olja å 50 terpentin, å det jag gör är ju samma fast med lite pigment å lacknaft itsf terpentin.

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 26 jul-08 kl 23:16 »
ja så var det där med torktid.. vad kan jag räkna med på 50%50? och nästa lager 15/85? och det koncenterade? 

Står inomhus och just nu är det ju varmt som fan.

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 27 jul-08 kl 00:14 »
Nån dag mellan varje strykning, du kan måla nästa lager när föregående är dammtorrt.

Tompas11

• Västmanland
« Svar #17 skrivet: 27 jul-08 kl 10:17 »
Färg som sitter hårt på fönster tas lätt bort med en elhyvel. Har man kitt som är hårt och svårt att få bort så tar man lätt bort detta med en överhandsfräs. Har man inga maskiner så får man slita för hand.
If it doesn't work, chrome it!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 27 jul-08 kl 10:19 »
Elhyvel och överhandsfräs! :o :o :o :o :o

bua

« Svar #19 skrivet: 27 jul-08 kl 10:54 »
För mättat med linolja innan man målar kan göra att färgen inte vill fästa. Tunn, tunn strykning - enda anldningen till att man blandar i terpentin är att man ska kunna stryka tillräckligt tunt. För tjockt lager med linolja kan innebära att att färgen inte härdar alls eller tar flera år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

754 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser