Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fan det torkar aldrig  (läst 7554 gånger)

Skytten

• Skåne
Fan det torkar aldrig
« skrivet: 26 jul-08 kl 12:45 »
Jag har målat och kittat om 13 fönster på första våningen, och det har inte varit något problem.
Nu har jag målat och kittat om ett fönster på andra våningen, och jag gjorde det för 14 dagar sen, det har ännu inte torkat ordentligt. jag har använt samma färg, dock inköpt vid olika tillfällen.

Eftersom jag inte vill ha öppet hela tiden har jag tagit ett fönster itaget, och täckt hålet med en skiva, tar det månader att torka, tar det lång tid att fixa de 5 fönster jag har kvar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Margit

• Gäst
SV: Fan det torkar aldrig
« Svar #1 skrivet: 26 jul-08 kl 16:09 »
Samma här...målade mitt nya hönshus, det stod att det skulle vara klibbfritt efter 6 timmar  ::) det är en vecka sedan nu och det har fortfarande inte torkat riktigt.

andreas_f

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 jul-08 kl 16:21 »
Låter som för tjocka lager, linoljefärg brukar torka på ett par dagar men strycker man för tjockt kan det ta flera månader... Vet inte vad du använt för färg men det är säkert samma sak med de flesta sorter. Låter visserligen konstigt att du skulle ha börjat måla tjockare på det 14:e fönstret...

Tapio

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 26 jul-08 kl 16:25 »
Halaj!

Precis!

Ni har inte specat någonting!

Vad för färg?
Blandat själv?
Underarbete?

Det låter lite som:
min bil startar inte, vad kan det vara för fel?

//T

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 26 jul-08 kl 16:51 »
Halaj!

Precis!

Ni har inte specat någonting!

Vad för färg?
Blandat själv?
Underarbete?

Det låter lite som:
min bil startar inte, vad kan det vara för fel?

//T

"Hönshuset" är en lekstuga i gran (?) - färgen är Beckers utevit - visserligen till extrapris, men ändå.

andreas_f

• Småland
« Svar #5 skrivet: 26 jul-08 kl 18:21 »
Fast iofs är det ju ingen fråga utan ett konstaterande så man kanske inte ska kräva ett specifiserande... ;)

Själv håller jag mig till linoljefärg, slamfärg och limfärg. Efter ett tag blir man van vid att arbeta med färgen och vet hur den brukar fungera och då är det ganska lätt att lista ut vad som gått på tok.

Skytten

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 jul-08 kl 19:23 »
Färgen är linoljefärg med zinkoxid köpt färdig hos Ottoson i Genarp.
Det som skiljer är att jag tog en ny burk, fönsterna på andra våningen var målade med någon annan färg förut, den har jag hyfsat slipat, och grundat med linolja.
Möjligen är färglagret lite tjockare om man räknar linoljan, som inte sög in lika bra, och färgen.

Någon som vet om väder kan påverka tiden?

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 26 jul-08 kl 22:46 »
Dom kanske använt linolja, jag har viss erfarenhet av att sånt kan torka oerhört långsamt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 jul-08 kl 23:07 »
Linoljan är kokt. men kanske den undre färgen var så tät att det blev lite mycket, och sen kanske jag får spä färgen litegrann, så det blir tunnare.

asp

« Svar #9 skrivet: 26 jul-08 kl 23:56 »

Linoljan är kokt. men kanske den undre färgen var så tät att det blev lite mycket, och sen kanske jag får spä färgen litegrann, så det blir tunnare.

Hej.
Spä linolja med balsamterpentin.
Jag har själv erfarenhet av linoljefärg som inte torkar.
I mitt fall fanns det rester av lackfärg kvar under.
De delar ( där jag slarvat ) ville inte suga in oljan, varför den inte torkade på ca två månader.

Vad gäller väder: Det går givetvis snabbare för linoljan att härda ( dvs "torka" ) om det är torrt och varmt.
Det går utmärkt att hjälpa  till med tex värmepistol, hårtork o.d.

mvh asp

andreas_f

• Småland
« Svar #10 skrivet: 27 jul-08 kl 10:02 »
Låter som om problemet är att oljan innan inte härdat tillräckligt innan du målade.

Själv brukar jag hoppa över balsamterpentinen, jag tycker det fungerar bra, man får ta i lite mer bara för att få lagren tunna. Ev. spär jag färgen med lite kokt linolja. När man spär med terpentin är det viktigt att aldrig späda mer än lagret innan för att det skall fungera, färgen skall alltså bli fetare och fetare. Förmodligen fungerar ett för tjockt lager linolja innan likadant som ett lager outspädd färg och det blir problem precis som på lackfärg. När jag målar metall med linoljefärg har det gått åt helvete när jag har haft terpentin i också, terpentinet måste ju kunna suga in i underlaget som inte får vara för tätt.

Att gå på färgen med varmluftspistol eller hårfön låter lite väl brutalt, risken är nog att färgen blir spröd och kommer börja krakelera.

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 27 jul-08 kl 15:32 »
Jag tror att den underliggande färgen på detta fönster, var för tät, jag har ett lager för tjock linolja under en kanske för tjock färg. Blivit tjock för att det inte täckte bra på den yta som låg under.

Ska prova med att endast måla med färgen, något utspädd utan att grunda med linolja på nästa fönster.

Det kan bli fel när kartan och terrängen inte överenstämmer, och man följer kartan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser