Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästingar  (läst 8527 gånger)

Margit

• Gäst
SV: Fästingar
« Svar #20 skrivet: 05 aug-08 kl 18:47 »
Jo men jag menar hur kan man se på fästingen att den är farlig eller inte?  ???

Att TBE är vanligare på östkusten t.ex, det vet jag ju - men smitta stannar ju inte inom länsgränser för evigt...

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #21 skrivet: 05 aug-08 kl 21:12 »
Man kan mig veterligen inte se det utanpå fästingen. // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

Margit

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 05 aug-08 kl 21:20 »
Jag går igenom hundarna dagligen och plockar fästingar. Har aldrig sett den farliga varianten på något djur. Några få fästingbett utan smitta är inte farligt heller.

Nej jag visste inte heller att det gick, det var därför jag blev nyfiken på Birgits inlägg.

Bovanägare

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 07 aug-08 kl 16:55 »
Jag använder Frontline på mina hundar, vi bor på ostkusten och här myllrar det av dessa ÄCKLIGA djur.

Mistah

« Svar #24 skrivet: 10 aug-08 kl 17:05 »
Såvitt jag vet finns det två olika sorters fästingar, den röda (vanligen kallad hundfästing) som går på hundar och ibland andra djur, och den lilla svarta som främst går på människor. Båda sorter är sjukdomsbärande, men de svarta är inte farliga för hundar då de sällan biter sig fast.

Charlotte

• -
« Svar #25 skrivet: 10 aug-08 kl 17:27 »
 Om man inte vill använda gift kanske detta är något att prova:
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=39556.0
 Här finns ännu inga fästingar men när de kommer så tänkte jag nog försöka med bärnstansgalsband i första hand.
                              Mvh
                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Bovanägare

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 10 aug-08 kl 20:44 »
Såvitt jag vet finns det två olika sorters fästingar, den röda (vanligen kallad hundfästing) som går på hundar och ibland andra djur, och den lilla svarta som främst går på människor. Båda sorter är sjukdomsbärande, men de svarta är inte farliga för hundar då de sällan biter sig fast.

Vad jag vet så är det samma sorts fästingar, och de röda är honor svarta hanar.

Filip Skräplund

« Svar #27 skrivet: 10 aug-08 kl 20:49 »
Vad jag vet så är det samma sorts fästingar, och de röda är honor svarta hanar.

Det kanske förklarar varför det ofta brukar klänga en eller flera små svarta på en större röd, ser jag ofta när jag avlusar katterna.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Margit

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 10 aug-08 kl 23:25 »
Det kanske förklarar varför det ofta brukar klänga en eller flera små svarta på en större röd, ser jag ofta när jag avlusar katterna.

De parar sig medan honan suger blod, honan är röd och hanen svart precis som Bovanägare säger.

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser