Vi använder inte heller något gift. Vi har fyra hundar som bor med fåren (boskapsvaktare) och två katter. Vi har haft hundar i 16 år och katter i 30, än har ingen blivet sjuk. Bor också i Småland. Eftersom vi är ekologiska vill vi inte använda gift till våra djur. Vi har också testat att spraya med citron, vitlök, timjan, malört och olivolja när det varit riktiga fästingår. Det har absolut minskat angreppen. Men man får upprepa regelbundet.På fåren märker vi att de med fetast ull (mest ullfett) klarar sig bäst. Vi har heller aldrig haft mycket angrepp på hundarna heller, men å andra sidan badar vi dem inte heller, utan de får behålla fettet i pälsen. Som liten fick man ju lära sig att fästingar inte tycker om fett och det ligger uppenbarligen något i det. Dessutom bär ju inte alla fästingar på ex. borelia, utan bara vissa.Tycker det överdrivs en del om fästingfaran på husdjuren. Detta fenomen har funnits även tidigare, innan man kunde köpa preparat på apoteket och de flesta djur har ju klarat det.
Om någon här har Lanthönsklubbens tidning (kom idag) så beskriver Ronny Olsson bl.a. Frontline och då kan jag bara säga att jag är glad att jag utesluter gift på mina djur!
Citron, vitlök, ättika, olivolja....... det finns en del som åtminstone minskar angreppen. Ju fetare päls hunden har, desto mindre fästingar. Funkar på mina och jag badar inte hundarna.Dessutom är det inte alla sorters fästingar som ger borelia m.m. Ta reda på om det finns där du bor, hur sorten ser ut osv. Jag går igenom hundarna dagligen och plockar fästingar. Har aldrig sett den farliga varianten på något djur. Några få fästingbett utan smitta är inte farligt heller.