Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP! Hur avslutar man vinkelrännor???  (läst 4990 gånger)

andreas_f

• Småland
HJÄLP! Hur avslutar man vinkelrännor???
« skrivet: 24 jul-08 kl 21:06 »
Hejsan!

Jag håller på att montera vinkelrännor på taket. Det finns inga tidigare som förlaga då de första var av tegel och sönderfrusna och ersatta med papp. Hur gör man avslutet på dem för att få dem att överlappa teglet? Vinkelrännorna planar ut (falsen är inte lika djup i underkant) men det hjälper ju inte för att få dem över pannorna. Jag antar att jag måste klippa och ev. bocka dem men har ingen aning om hur.

Jag skickar med några bilder för att enkare förklara problemet!

Tack på förhand / Andreas

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: HJÄLP! Hur avslutar man vinkelrännor???
« Svar #1 skrivet: 25 jul-08 kl 21:00 »
enklast torde vara att lägga på teglet så att vattnet rinner ner i rännan  och sen i avslutet låter rännan få upp på det andra teglet...

Klippa skall du göra som sissta finjustering..  Utan bocka och knixa så det blir en snygg övergång...   
Ich sen kanske snygga till den nedersta kanten till sisst
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

andreas_f

• Småland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-08 kl 21:46 »
Att lägga dit pannorna så att vattnet rinner ner i rännan är tänkt att göras när rännan är inpassad och sitter på plats. Problemet är att få upp rännan på det andra teglet i slutet. Där borde väl en bockning av något slag behövas?

Har pratat med plåtslagaren jag köpte rännorna av förra  året och förhoppningsvis kan han förklara per telefon i helgen hur det skall gå till, annars blir det att vänta någon månad innan han har tid att komma och kolla.

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 25 jul-08 kl 22:02 »
Jag har ett tak som ser ganska snarlikt ut, men har bara kollat rännorna nerifrån med kikare.
Jag tror man ska lägga ut pannorna där ränndalen slutar först, sen kommer man ju inte åt att röra dom.
Sen spikas ränndalen fast utom nederdelen som ligger löst ovanpå pannorna.
Lägg ut pannorna ovanpå ränndalen, dom behöver troligen fasas av med vinkelslip eller tegeltång.
Se till så att inte vatten som forsar nerför rännan vid skyfall kan stänka in under tegelpannorna,
det har jag själv råkat ut för med takdropp inomhus till följd.
Jag tror inte du behöver klippa eller bocka rännan, däremot kan den behöva pallas under i nerändan
för att den ska komma i nivå med ovansidan på tegelpannorna.
Den där falsen ca en dm in på varje sida av rännan tror jag har till uppgift att hejda vatten som forsar nerför teglet på ena sidan av rännan,
att av farten rinna uppför andra sidan av rännan och ut under teglet, bra finess alltså.
« Senast ändrad: 25 jul-08 kl 22:25 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser