Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  slå säd som hö...  (läst 7689 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
slå säd som hö...
« skrivet: 21 jul-08 kl 20:50 »
Eftersom vi inte lyckas hitta nya dukar till våran självbindare och tröska är inte att tänka på så slår vi nu av våran havre till "hö". Men frågan är bara, klarar man av att pressa det med en vanlig löspress eller är det för "grovt".

Och nästa fråga, ska man utfodra som hö eller som kraftfoder eller kanske som halm  ::) ???
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Filip Skräplund

SV: slå säd som hö...
« Svar #1 skrivet: 21 jul-08 kl 21:13 »
Visst går det att använda löspressen, många pressar ju halm med den.

Bara som gissning så tror jag näringsvärdet ligger åt höhållet, förutsatt att det mesta av sädeskornen följer med fram till krubban.

Det borde väl gå att beställa nya dukar hos en kapellmakare, kan bli dyrt kanske men dom brukar hålla många år.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #2 skrivet: 21 jul-08 kl 21:26 »
Det får väl lite olika egenskaper beroende på hur långt havren utvecklats. Om havren nätt och jämnt gått i ax och är fullt grön så skulle jag tro att det är ungefär som hö. Om havren har kärnor så blir det väl mer som halm med säd. Det kanske iofs har liknande näringsvärde. Men det kan vara risk för drösning av säd vid vändning och strängläggning. Ni får se upp med råttor och möss på skullen. Har havren omogna, blöta kärnor så blir det nog ett mellanting, och jag skulle tro att ni i så fall även får se upp med hur kärnorna torkar.

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 22 jul-08 kl 15:51 »
Det får väl lite olika egenskaper beroende på hur långt havren utvecklats. Om havren nätt och jämnt gått i ax och är fullt grön så skulle jag tro att det är ungefär som hö. Om havren har kärnor så blir det väl mer som halm med säd. Det kanske iofs har liknande näringsvärde. Men det kan vara risk för drösning av säd vid vändning och strängläggning. Ni får se upp med råttor och möss på skullen. Har havren omogna, blöta kärnor så blir det nog ett mellanting, och jag skulle tro att ni i så fall även får se upp med hur kärnorna torkar.

Havren har väl kan man säga omogna, blöta kärnor, dvs det är ax men den har inte börjat gulna än.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 22 jul-08 kl 16:28 »
Havren har väl kan man säga omogna, blöta kärnor, dvs det är ax men den har inte börjat gulna än.

Det vore bra om nån som har erfarenhet av den här typen av skörd svarade. Det följande är bara mina funderingar. Jag skulle inte tro att drösningsrisken är särskilt stor, eftersom havren inte är färdigutvecklad. De havresorter jag odlat har f.ö. inte varit särskilt drösningsbenägna alls. Men småax kan även repas av under hanteringen. Jag vet inte om kärnorna torkar långsammare än stråna. Jag tror att råttor eller möss kan bli ett problem, men det beror på hur bra kontroll ni har på dem och var skörden förvaras. Om ni inte redan slagit kan ni ju fundera på om någon granne kan tröska åt er istället. Men det har ni väl redan undersökt.

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jul-08 kl 23:58 »
Och nästa fråga, ska man utfodra som hö eller som kraftfoder eller kanske som halm  ::) ???
JAg utgår från att du har koll på att färskhavre och då menar jag mogen havre som tröskats inte bör ges till hästar tidigare än tre månader efter skörd, en del hävdar sex månader. Färskare än tre månader måste E- vitamin ges som tillskott.

Tänker du slå grön havre, torka och pressa torde den tiden bli längre, alla vet ju vad som händer med hästar som kommer ut i en havreåker, framförallt tyngre raser, och med ditt tilltänkta förfarande blir det pressade likt en omogen havreåker.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 23 jul-08 kl 00:02 »
Jag tror du får räkna med att det måste ligga bra länge i riktigt fint väder om du ska få kärnorna så torra så det inte möglar.. När man sätter upp nekarna efter självbindaren så får ju dom stå ett tag och torka, och då planerar man ju ändå att tröska dom inne sen...
Vi har en gång lagt upp kärvar på logen, men dom var torra och gula..sen blev dom liggande och mössinvasionen var minst sagt intensiv... ::)
Så helt problemfritt är det ju inte, och lite tur med vädret måste du ha.

Varför inte rulla det och plasta in som ensilage? Nån granne med den utrustningen har ni väl? Det är ju en vanlig metod numera...

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 23 jul-08 kl 01:07 »
Det enda du kan göra med detta om du vill vara säker på att du får ett fullgott foder är att be någon rundbalspressa och plasta säden.

Allt annat är ett vågspel med troligt resultat att du får mögligt foder eller lämnar allt värdefullt i säden på åkern !!

Detta foder plastat kommer att bli ett lågproteinfoder som man kan använda om man har väldigt kraftigt och proteinrikt ensilage som man vill späda ut.

Att jämföra detta med hö eller ensilage näringsmässigt går inte, utan detta foder bör nog ses som halm med lite extra protein !

RaggarBonden 8)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #8 skrivet: 23 jul-08 kl 18:13 »
Det enda du kan göra med detta om du vill vara säker på att du får ett fullgott foder är att be någon rundbalspressa och plasta säden.

Allt annat är ett vågspel med troligt resultat att du får mögligt foder eller lämnar allt värdefullt i säden på åkern !!

Detta foder plastat kommer att bli ett lågproteinfoder som man kan använda om man har väldigt kraftigt och proteinrikt ensilage som man vill späda ut.

Att jämföra detta med hö eller ensilage näringsmässigt går inte, utan detta foder bör nog ses som halm med lite extra protein !

RaggarBonden 8)

Varför inte rulla det och plasta in som ensilage? Nån granne med den utrustningen har ni väl? Det är ju en vanlig metod numera...

Plasta är inte att tänka på, det är nog mer ekonomiskt att köra ut det i skogen isåfall...

Men varför skulle ensilage bli så mycket bättre?

För några år sedan träffade jag en kvinna som drev sitt jordbruk med häst, och hon sådde havre och torkade till hö... innebar det att hennes hästar alltid fick kolik då  ??? För det är väl det som drabbar hästarna om de äter omogen havre eller?

Men går det att ge det till korna då? Eller ska jag lägga alltihop i dyngstacken direkt?

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 23 jul-08 kl 18:25 »
Har för mej att det finns dom som ensilerar stråsäd, tar det medan det är grönt men axen fullmatade, proteinhalten eller smältbarheten eller båda skulle vara som högst då.
Det är nåt jag läst för decennier sen så jag går inte i god för det.
Det är ju ett slags grönfoder, inte sällan förr hade bönderna ett skifte med havre som dom slog av lite i taget med lie medan det var grönt, och gav korna som tillskott vid mjölkningen.
Nog viktigt att inte överdosera, man har ju hört talas om kor som rymt ut i sädesåkern och förätit sig.

Smältbarheten för torkad halm, även om det slagits relativt tidigt, är ju betydligt sämre än för hö.
Sen kan det nog bli besvärligt att få det tillräckligt torrt, utan en massa vändningar, vilket troligen medför att mesta säden blir kvar på åkern.

Ammoniakbehandling av halm är ett annat alternativ: http://kpab-agronor.lantbruksnet.se/

Antar att ni normalt tröskar med tröskverk, eftersom ni skär säden med självbindare.
Är det liten areal kan man ju skära med slåttermaskin och binda nekarna för hand.
Går ganska fort att lära sig.

« Senast ändrad: 26 jul-08 kl 22:54 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fridolf2

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 jul-08 kl 23:43 »
Det allra enklaste verkar ju vara att fixa till en ny duk till självbindaren, borde ju gå med kapellväv..

Att rulla och plasta in grön havre är ju inget ovanligt, det gör mina grannar varje år, i synnerhet om dom fått mycket gräs i den av nån anledning, en insådd t.ex..eller en massa kvickrot.  Har en travtränare som granne, och han rullade mängder med såna balar förra året.
Skillnaden är ju att det blir lufttätt, och därför ( förhoppningsvis) inte möglar..
Brukar väl kosta ca 120-130 kr/bal, men då gäller det ju att ni har nån i närheten..
Visst borde det gå att torka, men jag tippar på minst 7 dagar med kanonväder för att kärnorna ska bli så torra så dom inte möglar sen.. Och om du inte överdoserar så ska väl inte hästarna få kolik, beror nog mycket på individen, vi har en som fått dille på att gå genom staketet och ut i havren och äta, men hon klarar sig bra, medan hennes mamma kan få kolik redan om gräset är för kraftigt...

Ammoniakbehandling är inget alternativ i detta fall, det gör man på mogen, gul halm, möjligen med grönt inslag av kvickrot,etc.. Det gör dels att smältbarheten ökar på halmen, det konserverar och tillför protein(ammoniak)  det skulle även bli alldeles för dyrt i detta fall.

Vad du sen ska utfodra det som måste nog avgöras av en analys helt enkelt, så slipper du gissa dig fram..
Men att slänga det tycker jag absolut inte du ska...
« Senast ändrad: 23 jul-08 kl 23:45 av Fridolf2 »

Fårfarmarn

« Svar #11 skrivet: 26 jul-08 kl 22:38 »
Helsädesensilage är ju ett kanonfoder och bör snarare jämställas med kraftfoder vad jag vet. Vi brukar slå av 2-3v efter axgång och plasta rundbalar.

covboy

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jul-08 kl 22:51 »
Torkar kärnan kan ju inte kor ta det tillvara,säd skall ju malas el krossas.. Däremot kan man göra helsädes ensilage och då ska kärnan vara i mjölkstadie..

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 27 jul-08 kl 00:08 »
Helsädesensilage är ju ett kanonfoder och bör snarare jämställas med kraftfoder vad jag vet.

Helsäd har relativt lågt näringsvärde (10% råprot) och
framför allt är råproteininnehållet lägre än i många vallar.

Detta gör att det är möjligt att späda ut vallensilage med helsäd och därmed förbättra kväveutnyttjandet i t ex mjölkproduktionen.
Dessutom gör det lägre näringsvärdet att det är ett foder som kan lämpa sig väl för djur som inte har ett så stort näringsbehov.

Helsädsensilage — i måttliga mängder — fungerar som komplement till i foderstater med högkvalitativt vallfoderensilage.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 27 jul-08 kl 00:35 »
Citera
Helsäd i ekologisk odling - Råd i praktiken

http://www.sjv.se/download/18.b1bed21121e26684180007964/jo07_7.pdf

Birgit

« Svar #15 skrivet: 30 jul-08 kl 07:40 »
Angående att plasta som ensilage, är det som motsvarande kraftfoder, förutsatt att det inte hinner mogna. Dessutom håller det då höga halter omga-3 fettsyror. Den halten sjunker rejält med mognad och traditionell tröskning ger i stort sett endast omega-6.
Helt rätt kan kor o grisar inte tillgodogöra sig hel säd (mogen) men får och hästar kan och bör ges hel, så att maten förbränns långsammare.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 30 jul-08 kl 09:11 »
Tråden handlar om REN Havrehelsäd.
(som Bondelinda skrivit det i alla fall ?)

Havrehelsäds ensilage har relativt lågt näringsvärde (10% råprot) och
framför allt är råproteininnehållet lägre än i många vallar.

Detta gör att det är möjligt att späda ut vallensilage med helsädsensilage och därmed förbättra kväveutnyttjandet i t ex mjölkproduktionen.

Dessutom gör det lägre näringsvärdet att det är ett foder som kan lämpa sig väl för djur som inte har ett så stort näringsbehov.

Helsädsensilage — i måttliga mängder — fungerar som komplement till i foderstater med högkvalitativt vallfoderensilage!
« Senast ändrad: 30 jul-08 kl 09:21 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

bondelinda

• Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #17 skrivet: 30 jul-08 kl 09:56 »
Kaninerna äter med god aptit iaf. Inga kolikfall eller dödsfall. ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser