Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytningar?  (läst 2121 gånger)

Alore

• Gäst
Flytningar?
« skrivet: 21 jul-08 kl 19:28 »
Min get hade vitt, segt slem droppande från slidan nyss. Håller hon på att bli könsmogen eller kan något vara på tok? Jag tänker bara livmoderinflammation, livmoderinflammation, men hon är pigg och busig (om än kanske lite lojare än tidigare, men det kan också vara jag som inbillar mig)...

Hon är fyra månader gammal.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
SV: Flytningar?
« Svar #1 skrivet: 21 jul-08 kl 21:33 »
Går hon tillsammans med någon bock?  :-[
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Alore

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jul-08 kl 21:39 »
En gutebagge, räknas det?  ??? ;D Nej, ingen bock alltså. Hon har ingen dejt förrän under senhösten...

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #3 skrivet: 21 jul-08 kl 22:16 »
Honorna brukar ju bli könsmogna mellan 4 och 6 månaders ålder. Jag har dock aldrig sett något slem i samband med detta eller brunstning utan endast straxt innan de skall föda.
Sen (usch hur ska pryda jag få ur mig detta....) har jag också sett när bocken har varit där och parat sig och (trodde jag var slem första gången också) liksom lämnat lite efter sig...... :-[ :-[ . Men jag antar att en gutebagge inte vill para sig med en get???

Alore

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jul-08 kl 22:51 »
 :o Nä, jag hoppas verkligen inte det är fåret! Hu! Jag har varit med dem hela eftermiddagen och jag har inte sett honom göra några såna närmanden, varken idag eller nån gång tidigare.

Hoppas nån annan kan ha nån idé om vad det kan vara, annars får jag ringa veterinären om jag ser det igen!

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #5 skrivet: 22 jul-08 kl 08:35 »
Fast innan du ringer vetrinär hade jag tittat lite på allmäntillståndet på killingen. Mår hon bra och är pigg så hade jag avaktat.

Alore

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jul-08 kl 09:08 »
Ja, jag ska nog göra det... I morse var hon som vanligt iaf - ruskigt morgontrött och en riktig gnällfia.  :-*

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 22 jul-08 kl 10:11 »
Låter som ganska normalt för mina öron.  Visst ställer en bagge upp om han blir ombedd; getterna har starkare signaler än fåren, så baggen blir nog stimulerad!!!  :D  Om han bara är frisk så ska det inte vara någon fara.  Håll Du bara normal koll på allmänstillständet!

Red: Stavfel
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Alore

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 jul-08 kl 10:15 »
Normalt som i normalt att hon får flytningar när hon brunstar eller normalt att det är baggens efterlämningar?

Jaja, det är väl bra att han får roa sig med nåt antar jag.  ::)

annica

« Svar #9 skrivet: 22 jul-08 kl 18:55 »
Mina getter har haft flytningar i samband med brunst,precis som du beskriver det. Jag tror att de var 6mån ungefär, när jag såg det första gången. Är hon pigg i övrigt är det inget att oroa sig för.
Ha det bra!    :D
hälsningar / Annica
"bondmora" söder om enköping som har katter,åsbohöns och jämtgetter.

Alore

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 22 jul-08 kl 22:49 »
Skönt att höra, annica! Åh, att min lilla tjej redan blivit så stor.  :-[

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 22 jul-08 kl 23:26 »
Du kan notera gårdagen i almanackan. Om typ 21 dagar kan jag slå mig i backen på att "symtomen" kommer tillbaka  ;)

Sen är det nog så här, egentligen. Att, bock på tacka funkar. Men inte bagge på get. En bagge har helt fel raggteknik för en kräsen geta. Hellre raggsocka än ullstrumpa, om man så säger  ;)

Alore

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 jul-08 kl 08:18 »
Gruff - Det ska jag göra! Och klart min kicka är kräsen, utbudet är ju en genomhårig karl med dålig hygien och midjemått som en whiskeytunna. Som dessutom inte kan ragga!  ;D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 23 jul-08 kl 21:41 »
Låter mer som den lokala puben  :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 2 användare
Karlsdotter, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser