Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Barkborrar  (läst 1979 gånger)

Draupner

Barkborrar
« skrivet: 20 jul-08 kl 20:03 »
Jag har tagit upp detta förr på forumet. Är det ingen annan som har problem? JAg har nu varit tvungen att lägga en helg under bra slåttertid till att få ut barkborreangripna träd ur skogen. Att arbeta i skogen är vanligtvis tungt, men avkopplande för mig, men dety bygger på att man själv får avgöra när man gör jobbet, när träden angrips och måste ut är det inte lika roligt. Snart tvingas jag fälla hela skogen och det svider, gammal fin skog är det, jag har aldrig gillat kalhyggen och skogen har hittils varit gårdens främsta inkomstkälla. Fy fan. I dag fick jag dessutom en stock i huvudet (slarv pga för lång arbetsdag) och tvingas nu vila med illamående och värkande skalle. Utan hjälmen så....

Margit

• Gäst
SV: Barkborrar
« Svar #1 skrivet: 20 jul-08 kl 20:21 »
Vi har också problem med barkborreangrepp, 6 jättestora granar fick vi ta ner på semestern 4 kvar... :(

(skogen är endast 3 ha)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 20 jul-08 kl 20:33 »
Vi har andra problem här i norr,,,,
Törskate - knäckesjuka och greminiella.
Har klarat mig hyfsat bra, men det är aldrig roligt när det blir skador i skogen,,,oavsett vad..

Vad föranledde skadetillfället med stocken, borsett från trötthet?,,,,

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 20 jul-08 kl 22:12 »
Vi i Halland har stora problem .Vi har nu 700 meter angripet,förra gången tog vi 600 meter sedan har man enstaka man får ta hela tiden.
Hittills har borren tagit hälften av vad stormarna tog,men nu är det nog snart slut för den mogna skogen är strax slut.
Vem man än pratar med häromkring som har mogen skog kvar har samma problem.
Så det ser mörkt ut.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Draupner

« Svar #4 skrivet: 22 jul-08 kl 20:01 »
Vad föranledde skadetillfället med stocken, borsett från trötthet?,,,,

Min far hjälpte mig. Vi hade en stor stock hängande i kranen till traktorn. Han skulle sänka ner den långsamt medan jag försökte knuffa den i rätt läge på kärran. Jag hamnade under stocken (man gör slarviga/dumma saker efter sju timmar i skogen) samtidigt som stocken tryckte till spaken som höjer och sänker lasten på kranen. Resultatet blev att stocken släpptes ner på hitt huvud. Jag tuppade av ett par sekunder, men kände mig rätt ok efteråt och kunde lasta de sista stockarna, men nu kan jag bara ligga/sitta stilla med huvudvärk och yrsel. Kan dock av egen erfarenhet intyga att vanliga motorsågshjämar verkligen håller för mycket mer än man tror.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #5 skrivet: 26 jul-08 kl 12:39 »
Farliga grejor att uppehålla sig runt kranen, och speciellt med stock i gripen.

En bekant har ett hemmabyggt vagn där allt är hydrauliskt,,,ja dvs allt utom själva "gripen" som är en timmersax mod större.
Man måste alltså helst vara 2 som lastar,,, 1 som kör kranen och den andra kopplar fast/loss. ::)
Ingen "våt dröm" precis för någon kontrollant på arbetsmarknadsskyddsstyrelsen.

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 26 jul-08 kl 13:15 »
Det händer lätt olyckor när man är två pga missförstånd.
Man ska inte hantera upphängd stock med bara händerna.
Tillverka något liknande en båtshake, ett lätt stålrör ca 1,5 - 1,8 meter långt, med en krok och en pik längst ut och gummihandtag i andra änden,
då kan man stå på relativt säkert avstånd och styra stocken.
Särskilt lämpligt när man jobbar med wirekran.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Draupner

« Svar #7 skrivet: 29 jul-08 kl 19:31 »
Bra tips, alltid kan man få någon lärdom av en hjärnskakning. Nu börjar jag komma på benen igen och har kört det sista virket till bysågen. Snart kan jag bygga något ricktigt roligt och då har jag fått ut något av barkborrarna också, fast jag tänker inte tacka dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser