Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fodermängd?  (läst 2868 gånger)

louise

• Gäst
fodermängd?
« skrivet: 20 jul-08 kl 15:49 »
hur mkt äter en gås per dag? äggläggande resp vintervilare. och vilken typ av foer är lämpligats?

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
SV: fodermängd?
« Svar #1 skrivet: 20 jul-08 kl 23:59 »
Hur mycket som helst, hela dagarna, tycker de tigger förjämnan  ::)

Hur mycket ger ni dem egentligen?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 21 jul-08 kl 10:14 »
alla djur tigger, det har inget med deras behov av mat att göra...

Angelica

• Inter faeces et urinam nascimur
« Svar #3 skrivet: 22 jul-08 kl 19:08 »
Hej!

I tidningen Åter 03/07 kan du läsa matnyttig information om gåshållning under rubriken "Husdjur till husbehov, del 20"!!

Där framgår det att ett rikt bete är tillräckligt under hela sommaren . 1 hektar hyggligt bete föder omkring 50 unggäss... mot slutet av sommaren blir betet sämre och näringsfattigare. För att unggässen skall fortsätta att växa så krävs tillskottsfoder. Finns stubbåkrar så räcker spillsäden, annars så får man ge helsäd. Cirka 1 hekto/dag och gås räcker.

Tyvärr tar inte artikeln upp vinterfodring (vad jag kan se i all hast just nu!).

Luska vidare!!! ;D

Älskar djur... människor också!

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jul-08 kl 22:17 »
ja det är vinterfodrningen jag tänker på.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 22 jul-08 kl 23:23 »
"Gässen föredrar saftiga blad, gärna olika typer av ogräs vilket brukar vara väldigt uppskattat på gårdar där gässen kan gå lösa.
Det är dock viktigt att betet inte har vuxit för mycket, då ratar gässen hela vallen.
Man märker lätt när gässen är missnöjda med sitt bete, då springer de av och an längs staketet och kacklar oroligt.

Underhållsbehovet för en gås som inte producerar ägg eller behöver växa till kan man mycket
väl tillgodose med enbart bete. Vill man däremot att gässen skall lägga ägg eller om de växer så bör man komplettera betet med ett kraftfoder eftersom gässen då behöver mer energi än vad betet kan ge.

Om de unga gässen äter enbart gräs, vilket innehåller mycket kalcium,
får gässlingarna långsamt fosforbrist då kalcium- och fosforintaget måste hålla ett särskilt förhållande till varandra för att skelettutvecklingen skall bli normal.
Spannmål är rikt på fosfor och därför är det nödvändigt att komplettera bete med spannmål
under tillväxten."
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

hustigern

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 30 jul-08 kl 09:17 »
När jag började med ölandsgäss fick jag stränga förmaningar om att de inte ska ha mer än 1 dl säd per gås och dag under vintern, för att inte lägga på sig för mycket. Utöver det får de gå ut alla dagar om det inte är minus massor och/eller snöstorm. Lite pillar de i sig utomhus även på vintern, särskilt nu när det inte är så mycket snö (norra götaland). Dessutom spetsar jag med lite äpple, morötter och diverse annat grönt. Och lite groddar när det är som minst att äta ute.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 aug-08 kl 10:06 »
du har inte några att sälja? planen är att skaffa de första nu i höst men de är ju bra svåra att få tag på.

hustigern

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 25 aug-08 kl 13:13 »
Det är knapert med "överblivna"i år, har bara en hane som jag inte ska behålla själv och jag vill helst att han ska gå till någon genbank om det är någon som behöver honom. Ölandsgässen är ju inte FÖR många och räknas fortfarande som sårbara.

Om du är intresserad av genbanksarbete så kolla med genbanksansvarig för info om var du kan få tag i lämpliga gäss, går att nå via Lanthönsklubben. PM'a mig om du vill ha hans telnr.

/Anneli
Blommehöns (genbank), ölandsgäss (genbank), fjording, får, katter och kaniner... och papegojor

louise

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 26 aug-08 kl 21:41 »
Men varför tror du att jag inte skulle bli genbank? Är man inte intresserad av det så köper man väl inte dyra reggade gäss?

jo, jag har lite kontakt med genbanksansvarig, han bor här i närheten. Men han pratar helst i telefon å jag brukar ha svårt att htita tid för det. Fö rmig kvittar det om jag hittar genbanksgäss här eller via ett telefonsamtal. Huvudsaken är att de är friska.
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 21:43 av Lollo »

hustigern

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 05 sep-08 kl 17:03 »
Ledsen Lollo, det var inte alls min mening att du skulle ta illa upp. Det är bara det att jag helst överlåter förmedlingen åt Mikael så han kan ta hänsyn till vilken/vilka besättning/ar hanen skulle passa bäst i, för genuppsättningens skull. Själv hade jag ren tur när jag började med gässen, jag hämtade honor från två håll och visste inget om att det finns flera linjer i genbanken. Men det gick vägen ändå, som tur var.

Hur som så kommer M förbi här framöver för att dubbelkolla så jag inte har fel om könstillhörigheten (jag är nämligen inte hundra säker) och jag ska nämna för honom att du söker så han kan kolla linjerna.

/Anneli

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 sep-08 kl 15:52 »
ojdå, lät jag så tjurig, det var inte meningen. Jag hittade till slut tid att hälsa på M å snacka gäss, så allt är under kontroll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser