Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tejpade elskarvar?  (läst 5698 gånger)

Long Life

• Vid datorn
Tejpade elskarvar?
« skrivet: 18 jul-08 kl 23:50 »
En utländsk gäst som arbetar med kärnkraftsäkerhet annars, har tejpat ihop 220 volts kablar med vanlig tejp så 4 blev 2 i en skarv intill en trävägg. Han är duktig men ändå måste jag väl göra om för försäkringen om inte annat?

Jag drog ur kontakten när jag sett det.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

anette i bugared

• -
SV: Tejpade elskarvar?
« Svar #1 skrivet: 19 jul-08 kl 00:07 »
Får man fråga...I vilket väderstreck från Sverige ligger det kärnkraftverk han normalt arbetar på :-\?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

PellePutt

« Svar #2 skrivet: 19 jul-08 kl 00:09 »
En utländsk gäst som arbetar med kärnkraftsäkerhet annars, har tejpat ihop 220 volts kablar med vanlig tejp så 4 blev 2 i en skarv intill en trävägg. Han är duktig men ändå måste jag väl göra om för försäkringen om inte annat?

Jag drog ur kontakten när jag sett det.

jag skulle rekommendera dig att göra om detta. som du säger så kommer nog inte försäkringsbolaget tycka att det är fackmanamässigt gjort om det skulle hända något och det skulle börja brinna eller något annat. Jag har varit med om en liknande historia där en 220v kabel till en köks var skarvad med isoleringstejp, världen för lägenheten sa att det inte var fackmannamässigkt och borde göras om. lyckligt vis händ inget denna gång, men jag gjorde ändå om kopplingen.
Bli vägitarian - ät bara roadkill

Long Life

• Vid datorn
« Svar #3 skrivet: 19 jul-08 kl 00:29 »
Får man fråga...I vilket väderstreck från Sverige ligger det kärnkraftverk han normalt arbetar på :-\?
Inte så svårt att gissa, österut där han åker runt och sysslar med mätapparatur, har jobbat i Schweiz, Ryssland och Kina, pratar nu om Iran jag ska avråda ifrån.
Obs. "Netiketten" gäller även här men är inte inlagd än vet jag. Enligt Netiketten får man inte lägga ut några spår till privata uppgifter om någon här, som inte lagt ut det själv. Den som gör det kan raderas precis som med personangrepp eller avvikelser från ämnet. Sänd PM om du inte förstår detta!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 jul-08 kl 02:57 »
I Tjernobyl kanske?

Long Life

• Vid datorn
« Svar #5 skrivet: 19 jul-08 kl 05:24 »
I Tjernobyl kanske?
Får fråga

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 20 jul-08 kl 07:16 »
Men herregud, och så tycker folk det är konstigt att "det som inte får hända, händer".  ::)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 20 jul-08 kl 07:55 »
Vi behöver inte såna här fel, vi har ju åskan.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 20 jul-08 kl 08:12 »
Sant...
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #9 skrivet: 20 jul-08 kl 08:50 »
Man är väl inte elektriker per automatik bara för att man "jobbar på kärnkraftverk". Tyvärr finns det massor med potentiellt livsfarliga elinstallationer utförda av glada hemmapulare, som invänder "jamen det funkar ju!" när man påtalar att installationen inte håller måttet. Det finns en anledning till varför vi har hårda bestämmelser rörande elsäkerhet vid installationsjobb.
MVH
Överingenjör Johansson

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 20 jul-08 kl 08:52 »
Det finns en anledning till varför vi har hårda bestämmelser rörande elsäkerhet vid installationsjobb.

Ja, att hålla elektrikerskrået vid god humör.

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #11 skrivet: 20 jul-08 kl 09:25 »
Citat från: take
Ja, att hålla elektrikerskrået vid god humör.

Hahaha! ;D

Jag tycker personligen att i princip alla eljobb borde få utföras av den som har nödig kännedom. Idag är man ju tvingad att gå via utbildade elektriker när det gäller mycket enkla jobb, samtidigt som folk säkrar upp sina grupper hemma utan att dimensionera om kabelstammarna därefter. Jag är inte behörig elektriker, men jag har sett alldeles för mycket skit såsom "reparerade" porslinssäkringar och fulkopplingar av alla de slag. Det finns ju inget straff för att ha gjort egenhändiga installationer, men räkna med att försäkringsbolagen ställer sig iskalla till några som helst ersättningar om detta upptäcks efter t.ex. en brand (nästan oavsett brandorsak!) vilket kan göra att de där ynka tusenlapparna man sparade i slutänden inte på långa vägar kan täcka den materialla och ekonomiska förlust man gör i efterhand.
« Senast ändrad: 20 jul-08 kl 09:28 av Överingenjör Johansson »
MVH
Överingenjör Johansson

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #12 skrivet: 20 jul-08 kl 09:34 »
Äsch, jag har sett en hel elektrikerjobb som inte heller gör försäkringsbolag glada. Det är dock rätt så svårt att orsaka brand sålänge man använder rätt säkringar med rätt kabeldimensioner och använder modern materiel. Betydligt sämre var det på kuloledningenstid.

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #13 skrivet: 20 jul-08 kl 09:48 »
Citat från: take
Det är dock rätt så svårt att orsaka brand sålänge man använder rätt säkringar med rätt kabeldimensioner och använder modern materiel. Betydligt sämre var det på kuloledningenstid.

Ja, detta är ju en av de grundläggande sakerna för säkerheten. Tyvärr tror de allra flesta utan någon elutbildning att "det bara är att koppla in" el så funkar det. Sunt förnuft kommer man långt med, men det gäller också att förstå teorin bakom det man jobbar med. Kuloledning är en ledningstyp som används än idag. Du tänker inte på tjärpappisolerad koppartråd på porslinsknopp?
MVH
Överingenjör Johansson

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #14 skrivet: 20 jul-08 kl 10:20 »
Ja, detta är ju en av de grundläggande sakerna för säkerheten. Tyvärr tror de allra flesta utan någon elutbildning att "det bara är att koppla in" el så funkar det. Sunt förnuft kommer man långt med, men det gäller också att förstå teorin bakom det man jobbar med. Kuloledning är en ledningstyp som används än idag. Du tänker inte på tjärpappisolerad koppartråd på porslinsknopp?

Jag tänker på den gamla blymantlade kuloledning, den nya heter egentligen inte kulo men brukar fortfarande kallas så. Ett hus där jag har bytt all elledning hadde en tomgångsförbrukning på cirka 2400W i huset med alla maskiner och lampor bortkopplade.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 jul-08 kl 11:56 »
Ett hus där jag har bytt all elledning hadde en tomgångsförbrukning på cirka 2400W i huset med alla maskiner och lampor bortkopplade.

Spännande. ;)

Vi har ägt ett antal hus och det var väl inget av husen som saknat underliga installationer. Huruvida det är verk av glada amatörer eller inte är ju svårt att säga efter några decennier och några ägarbyten.

Idag tänker jag byta en lampa utomhus och inte f-n kommer jag att ta hit en elektriker för det.

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #16 skrivet: 20 jul-08 kl 12:54 »
Idag är det ju fritt att göra reparationer på befintliga installationer, installera nya utanpåliggande installation samt övriga installationer som inte är av permanent typ OM tillräcklig kompetens finns... så vad jag kan se så är lagen ganska medgörlig på det hela taget. Reglerna som förhindrar fasta nyinstallationer är ju till för att folk i första hand inte ska skadas materiellt eller personligt, samt att OM reglerna inte fanns så skulle bli omöjligt eller vansinnigt dyrt att försäkra sitt hus om det vore fritt att pilla runt med elen.

Jag är personligen inte bekymrad i någon nämnvärd grad, folk får göra som de vill. Det finns inte heller någon straffsats för egenhändigt kopplad el, vad jag vet. Det är troligt att jag kommer göra omfattande elinstallationer på egen hand i framtiden, där jag själv blir den drabbade om något är fel. Jag har dock fördelen av att känna till hur elinstallationer behöver konstrueras, dimensioneras och avsäkras för att kunna godtas som säkra. Hade jag inte haft det så hade jag hellre låtit någon annan göra jobbet svart.
MVH
Överingenjör Johansson

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 20 jul-08 kl 13:12 »
Citera
Man är väl inte elektriker per automatik bara för att man "jobbar på kärnkraftverk

En intressant sak är att maken bygger brandbilar inkl. el. Då får vi hoppas att han gjort det ordentligt iallafall om huset skulle fatta eld pga. hemmagjorda eldragningar ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Överingenjör Johansson

• Ikonoklast.
« Svar #18 skrivet: 20 jul-08 kl 13:19 »
Frances

Det är iofs en viss skillnad mellan svagström och starkström... ;)

Jag är övertygad om att han har tillräcklig kompetens och utbildning för sitt jobb. Ingen kritik om det.
MVH
Överingenjör Johansson

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #19 skrivet: 20 jul-08 kl 13:44 »
Frances

Det är iofs en viss skillnad mellan svagström och starkström... ;)

I brandbilar och liknande är det lågspänning men inte nödvändigtvis svagström, det är inte ovanligt med stora 24V pumpar på 3kW till exempel i dessa bilar, då pratar vi absolut inte svagström längre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

612 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser