Grunden är ju att det är hur länge du stannar i stugan som avgör hur stora batterier du behöver, och hur länge du är borta som bestämmer hur stora paneler som går åt (för att hinna ladda upp batterierna). Det är sällan fel med större paneler, förstås, men det är dyrt, som du säkert vet :-)
Batterier är också ganska dyrt, men rätt sorts batteri håller antagligen i gengäld längre. En del regulatorer har flera batterianslutningar, då är det smärtfritt att blanda olika batterier.
Kylskåp är ju elakt för att det drar hela tiden (även om det som sagt inte är sant i och med att kompressorn bara går stötvis). Uppvärmning, som i kaffebryggaren, är tvärtom, hög effekt under kort tid. Jag påpekar bara det uppenbara. Allra bäst är kanske att om möjligt använda gas för sådant, när det behövs massa energi plötsligt? I alla fall hellre än att köra bensinverk för att få el som ändå ska gå till värme.
Jag har aldrig haft ett eget solelsystem, men jag har ofta funderat över olika problem och möjligheter. Genom att lägga mig i andras elförsörjning kan jag få lite utlopp för mina gamla grubblerier ;-)