Jag kan inte djurfoder eller vallodling särskilt bra. Har dock lite funderingar utifrån mer allmänna utgångspunkter.
Har inte gutefår rätt små anspråk? Det är väl dyrt att anlägga ny vall? Kan inte den befintliga vallen/gräsmarken renoveras? Typ ta bort slyet (kan bli vinterfoder?), slå av marken en gång, åtminstone där det är mycket ogräs, och börja sen ta hö? Beror väl på vad det är för ogräs antar jag, och hur mycket? Något måste säkert göras åt grästuvor samt all förna som lär ha samlats nära marken. Jag antar man inte vill ha in den i hö/ensilage.
Jag tror inte man behöver oroa sig så mycket över ogräs som gått i frö nu. Har marken stått i ca 30 år så är den full av ogräsfrö ändå, så det gör knappast någon större skillnad om det drösar en omgång till där. Kan däremot finnas risk med spridning till annan mark om ogräset bärgas och används till t ex kompost eller strö. Beror på vad det är för ogräs och var man sen sprider det.
Kan det vara ett alternativ att ha marken som betesmark först? Det ställer väl lite mindre krav än om det ska slåttras där? Och fåren kan göra en del av jobbet med att röja upp.
Du har inte sagt vad det är för typ av mark. Jordart, dränering (fuktig/torr), solig/skuggig. Det kan också inverka.