Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Energisnål Cirklationspump  (läst 5219 gånger)

ChristianB

Energisnål Cirklationspump
« skrivet: 14 jul-08 kl 23:35 »
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=5892
Kan detta vara en bra 12V cirkpump? Och i så fall vet någon vart man kan köpa den/liknande i Sverige?

Jag köpte en kökspanna och 4 st mindre element, men skulle behöva en liten 12V cirkpump...

Någon kanske har förslag på annan bra och energisnål cirkpump?

Mvh
Christian

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Energisnål Cirklationspump
« Svar #1 skrivet: 15 jul-08 kl 00:29 »
Hmm, det är alltså en s k borstlös likströmsmotor, alltså ungefär samma teknik som för motorn i en vanlig datafläkt.
Det borde inte vara något större problem att hitta liknande pumpar hos svenska leverantörer heller om man bara snokar runt en del.
Om man inte vill betala för en fabriksny pump så kan ett alternativ vara de elpumpar som finns på vissa bilar för att ge bättre vattenflöde genom värmepaketet när motorn går på tomgång, sådana kan man hitta på skroten i t ex vissa Volvo 400-serie och Opel Omega (det rör sig om bilar från första hälften av 90-talet, som det ju finns gott om på skrotarna idag). Jag har inte mätt på effektförbrukningen för en sådan pump men skulle gissa på något tiotal W.

Anders G.

• -
« Svar #2 skrivet: 15 jul-08 kl 17:23 »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 jul-08 kl 10:53 »
Men det där testet avser ju cirkulationspumpar avsedda för drift på nätspänning 230 V , det är inte särskilt relevant när det nu var frågan om att ha en 12 V likspänningsdriven pump.

Vargerik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 jul-08 kl 22:04 »
Har du bara 12V i huset? Isåfall skulle jag rekommendera att köra en vanlig cirkpump med en 12-230V konverter. En liten finess med vanliga cirkoumpar är ju att dom går tyst i ditt fall kommer den sitta på kökspannan och ha någom pump som skränar i köket är ju omysigt. De vanliga cirkpumparna har en effekt på 80-90W och man måste ha en viss effekt för att dom ska ha en chans att göra sitt jobb!

ChristianB

« Svar #5 skrivet: 25 jul-08 kl 12:11 »
Har du bara 12V i huset? Isåfall skulle jag rekommendera att köra en vanlig cirkpump med en 12-230V konverter. En liten finess med vanliga cirkoumpar är ju att dom går tyst i ditt fall kommer den sitta på kökspannan och ha någom pump som skränar i köket är ju omysigt. De vanliga cirkpumparna har en effekt på 80-90W och man måste ha en viss effekt för att dom ska ha en chans att göra sitt jobb!

Okej, är det det energisnålaste sättet att transportera iväg vattnet till mina 4 små element, det är 2 i varje rum, rummen ligger brevid varandra, och på samma våningsplan. Ljudnivån är inte det viktigaste. Tack för tipsen!

Mvh
Christian

Winnie

« Svar #6 skrivet: 28 jul-08 kl 14:32 »

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #7 skrivet: 28 jul-08 kl 15:04 »
Det finns 220V cirkulationspumpar som drar cirka 30W och mindre än så vill man nog inte ha, även med 2 element. Däremot kan ha den på timer med termostat.

rinkabyror.se  artnr 3083
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

muffman

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 28 jul-08 kl 16:03 »
kanske finns cirkulationspumpar hos båt eller husbilshandlarna? Annars har jag förmig att endel raceputtar kör med elpump till motorkylning i sina bilar, så kanske någon speedshop kan ha något av intresse.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #9 skrivet: 28 jul-08 kl 16:17 »
Problemet med alla dessa icke-VVS-cirkulationspumpar är att de ska anslutas med slang och för eller senare börjar det obönhörligen läckas.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Winnie

« Svar #10 skrivet: 28 jul-08 kl 16:56 »
Har man ej för klena rör så är det inga problem fär mågon av de två pumparna jag föreslog att flytta 6-8 kW... Har själv den minsta till 6 kW!

Satsar man bara på slang av bra kvalitet så håller det minst 20 år.... annars får man tillämpa förebyggande underhåll och byta dem innan läckage uppstår,,,hur svårt kan det vara!?!

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 28 jul-08 kl 18:02 »
Det finns ju ingen anledning att gummislangar inte skulle klara 20 år med varmvatten i en fast VVS-installation, när de utan vidare gör det i motorrummet i en bil. Det vill bara till att slangarna, som redan påpekat, är av god kvalitet, och att de verkligen är avsedda för hetvatten. Tänk på att slangar avsedda för t ex motorbränsle eller varm olja inte alls tål hetvatten i längden, och vice versa.

Innan man slår till på lösningen med 230 V-driven pump + inverter så bör man tänka på att en inverter kan ha relativt hög tomgångsförbrukning, den kan mycket väl vara 10 % av inverterns märkeffekt. Det är alltså mycket möjligt att det går åt en hel del ström "för kråkorna" även om den 230 V-pump man väljer råkar ha bra verkningsgrad.

Vargerik

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 jul-08 kl 12:51 »
Självcirkulation är det klart energisnålaste! Då kopplar man sina element i serie med grovsingrör, inte lika bra då det första elementet blir varmast.... Men du slipper pump.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 29 jul-08 kl 19:13 »
För att självcirkulation ska fungera måste man placera elementen högt i förhållande till pannan. Det fungerar om man kan ha pannan i källaren och element i övervåningarna, men det blir opraktiskt om panna och element befinner sig på samma plan. Det är inte så lyckat av andra skäl att sätta elementen uppe vid taket, som man måste göra för att få fart på självcirkulationen i så fall.

Dessutom leder ju de grova rören och grovt dimensionerade elementen som man måste ha vid självcirkulation, till att systemet blir trögt. Man måste elda länge innan det blir någon värme att tala om.

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 29 jul-08 kl 19:44 »
Det finns många äldre hus med kökspanna och självcirkulation, rören brukar vara minst en tum i diameter invändigt.
Det brukar funka bra men visst tar det en stund innan det blir varmt i ett nerkylt system.
Inte sällan har man då dragit nedersta rören i trossbotten, antagligen för att förbättra cirkulationen, men inbyggda järnrör är inte så lyckat på lång sikt.
« Senast ändrad: 29 jul-08 kl 19:47 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

teufel

« Svar #15 skrivet: 15 aug-08 kl 07:30 »
Om man nu inte kan ha självcirkulation, måste man ju ha någon sorts cirkulationspump.
Vore då inte en pump med automatisk varvtalsreglering det bästa, utifrån elementens inställningar, dvs. trögheten i flödet?
På så sätt behöver ju inte pumpen gå med full effekt när man bara vill ha ett litet flöde (=lite värme) i elementen.

/Patrick

Winnie

« Svar #16 skrivet: 15 aug-08 kl 12:25 »
Om man nu inte kan ha självcirkulation, måste man ju ha någon sorts cirkulationspump.
Vore då inte en pump med automatisk varvtalsreglering det bästa, utifrån elementens inställningar, dvs. trögheten i flödet?
På så sätt behöver ju inte pumpen gå med full effekt när man bara vill ha ett litet flöde (=lite värme) i elementen.

/Patrick

En sådan anordning blir nog onödigt krånglig och kostsam... och samtidigt onödig (läs varför nedan)!

Det är nämligen så att en centifugalpump (vilket är den typ av pump som cikulationspumpar är av) har högst energiåtgång vid fullt flöde, om man stryper flödet så minskar energiåtgången.
Kontentan är att om man stryper elementen så komer pumpen att dra mindre energi!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #17 skrivet: 21 aug-08 kl 13:40 »
Grundfos Alpha2 fungerar ungefär på det vis som beskrivs här: Den känner av ifall termostatventilerna på elementen har strypt flödet, och går då själv ner i varv. Skall tydligen fungera helt automagiskt.

Grundfos Alpha2

Har precis beställ en sådan från Rinkaby Rör. Dels drar den lite ström, och dels blir det tyst. Som minst går den ner till 5W. Med min nuvarande pump tycker jag att det brusar lite för mycket från elementen, särskilt när termostaterna börjar strypa flödet. Jag passar därför på att byta till en riktigt energisnål A-klassad pump som dessutom lär vara väldigt tyst. Fast den är ju rätt dyr.  :-X

http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=871

Jag har också redan automatisk shuntstyrning mha inomhusgivare. Så vattnet i mitt värmesystem är inte varmare än det verkligen behöver vara. Blir mindre förluster i min kulvert då. Kan ju vara kul att dessutom få flödet reglerat.

Hoppas bara att elektroniken i den överlever livet på landet. Jag sparar den gamla pumpen utifall att...

A.
« Senast ändrad: 21 aug-08 kl 13:42 av (Anders) »

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #18 skrivet: 07 sep-08 kl 11:00 »
Min nya fina Alpha 2 är i drift. Knäpp tyst i alla element...

Kör den iofs på lägsta varv nu. Drar 6W.

Väntar bara på att det skall bli lite kallt så att man får börja elda och kan testa hur auto-adapt och nattsänkning kommer att fungera ihop med min shunt-styrning... Skulle kunna funka bra. Skulle kunna motverka varandra... Men jag kan ju alltid ställa pumpen till att köra på konstant tryck och låta shunt-automatiken stå för regleringen.

A.

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser