Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Riva panel  (läst 8122 gånger)

Skytten

• Skåne
Riva panel
« skrivet: 14 jul-08 kl 18:01 »
Jag fick kontakt med en person, som i likhet med vad många gör nu, köper en attraktiv tomt med ett fritidsboende på, river huset, och bygger en ny villa.

Jag har hämtat dörrar och karmar, bla en riktigt pampig skjutdörr 2m x 2,4 m, som jag skall dela av ett rum hemma med, och ändå kunna ha det som ett ibland.

10 fina spröjsade fönster, detta har jag betalt 600:- för totalt.

Nu dröjer det inte länge innan grävskopan kommer och river huset, och då erbjöds jag att ta vad jag vill utan att betala mer, då avfall kostar att kasta per kg.

Jag har börjat att ta ner pärlspont, som finns i alla rum, och jag tänker använda dem till bröstpanel i mitt hus, då jag inte vill tapetsera och måla utan att göra det mer "kattsäkert", katten har en vana att klösa.

Det är dock svårt att få ner panelen utan att skada sponten, den sida som kommer innåt är den som är svårast att få ut hel.

Någon som känner till något bra knep, för att skada panelen mindre?
Hinner jag ska jag ta ner en öppen spis med många eldfasta tegel.
En kompis tar plankgolven.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Fridolf2

• Gäst
SV: Riva panel
« Svar #1 skrivet: 14 jul-08 kl 20:58 »
En del har ju mani på att spika panelen överallt också, och då är det inte lätt.. Är den spikad med synliga spik, eller inne i spånten...? Om det är synliga så skulle det ju vara om du kan bända ut den bara lite och så putta tillbaka den och hoppas att spikskallen sticker fram sen så du kan dra ut spiken...
Annars hade jag nog satsat på att få ner den i större sjok så att säga, typ 7-10 styck på en gång och sen offra en ibland... Om du ändå ska ha den till bröstpanel, kanske du kan såga den på plats , i lite längre längd än du behöver sen...Sitter den i taket? då kanske du har tur och kan såga mellan två spikrader och få det du behöver...

Filip Skräplund

« Svar #2 skrivet: 14 jul-08 kl 21:19 »
Om spikskallarna är synliga kan du slå ett slag med körnare mitt i varje skalle som styrning, och därefter borra bort spikskallen.
Sen är det i bästa fall bara att dra bräderna rakt ut.
En sån här med bräckjärn i ena änden är ett bra komplement:  http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20437408

Eller en sådan:  http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=13225190
« Senast ändrad: 14 jul-08 kl 21:21 av Filip Skräplund »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 14 jul-08 kl 22:00 »
Glömde skriva elen är borta, så finlir med borr går nog inte med tanke på tiden. Det jag gjort och kanske får fortsätta med, är att sticka in ett järn bakom, till jag når en regel, och dra så att några lossnar. Då brukar de flesta inte skadas, och de som skadas blir det på delar som iochförsig inte syns när de är uppe. Längst upp och längst ner blir en del dåliga, men den biten går att ta bort.

Panelen är supertorr, jag vågar inte lagra den i uthuset, då jag befarar att den slår sig eller ändrar sig.

I taket som är välvt går upp till hanabanden och panelen är drygt fem meter lång. Det är spikat med dyckert.
De flesta spiken blir kvar.

Allt arbete är väldigt välgjort, har varit bra de sista 60 åren eller så, men nu ska det ju bort, hoppas hantverkarna inte är vid livet, de skulle säkert gråta, om  de såg allt rivas.

Huset genomgick en uppsnyggning, strax före försäljningen, till de som bara ska riva.

Rummen i huset har inredning som gör att det känns som man är på ett skepp.

Attis

• -
« Svar #4 skrivet: 14 jul-08 kl 22:09 »
Kilar brukar fungera bra utan att skada det som ska bort. Tyvär så tar det lit tid. Tillverka kilar som inte är så branta i lutningen, och väldigt spetsiga, då får man oftast med sig brädan hel.
Björk, ek, furu det mesta fungerar som kilämne. Gör många, dom går sönder och blir trasiga i den tunna änden.
/Attis

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 jul-08 kl 23:40 »
Tog  nästan dubbelt på samma tid idag, med mindre skador. Jag tog ett spetsigt järn och slog in från sidan mot spiken, panelen lyfte ur spiken, om den inte gick av.

Ibaland när spiken är slagen väldigt nära sponten, går det aldrig ritigt bra(spricker), men det är inte på så många.

Vitis

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 16 jul-08 kl 00:47 »
Om panelen sitter med enbart dyckert så borde du väl kunna slå in dem med en dorn tills skallen går ut på baksidan. Ingen rolig arbetsställning iofs. om det handlar om takpanel.  :P

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 16 jul-08 kl 22:51 »
Nej det tar 5 timmar fram och tillbaks, så ja har högst lika lång tid på mej att få ett lass, det är gott om panel, så det mest praktiska är att chansa lite, men ändå få tillräckligt.

De rum som hade plywoodpanel med dekorlister, har faktiskt pärlspont under, så det blir en hel del.

Finns tre trevliga dörrar oxå. Skutdörrar med speglar, ganska smala. Tror jag tar dem och sparar till innerdörrar i ett framtida projekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 2 användare
Nataks, RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser