Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från svinstall till hönshus  (läst 11877 gånger)

orloff

• Gäst
SV: Från svinstall till hönshus
« Svar #20 skrivet: 24 jul-08 kl 23:56 »
Ett tips.....ser ut ungefär likadant hos mig men min "gubbe" kom på mitt i byggandet att göra väggarna "lösa" så om man vill kan jag öppna upp så ett bås blir dubbelt så stort.  Alla är inte sådana men några och det är kanon om man har stora raser som kräver större plats vintertid.    ;D  Visst är det roligt med nytt hönshus!!  ;)

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #21 skrivet: 25 jul-08 kl 07:56 »
Ser jättefint ut... alltihop!

Tycker du är fantastisk som hinner med detta OCH förbereda utställningar. Själv har jag fullt upp med mina vaktelbebisar och utställningsförberedelser, skulle INTE hinna nåt mer! :D Men jag är väl ineffektiv, som vanligt.... går och drömmer och funderar för mycket!   ;D
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #22 skrivet: 25 jul-08 kl 17:01 »
Fantastiskt!  :D 
Vilka idéer jag får! Mitt hönshus är på 2 kvm, det lär ju bli ändring på det!  ;D
Höns, stickning och pelargoner

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #23 skrivet: 25 jul-08 kl 18:38 »
Ett tips.....ser ut ungefär likadant hos mig men min "gubbe" kom på mitt i byggandet att göra väggarna "lösa" så om man vill kan jag öppna upp så ett bås blir dubbelt så stort.  Alla är inte sådana men några och det är kanon om man har stora raser som kräver större plats vintertid.    ;D  Visst är det roligt med nytt hönshus!!  ;)
tack för tipset, jag kommer att ha en box som är något större än de andra också, sen skruvar han fast bräderna så det går ju alltid att skuva bort om man skulle behöva ändra storlek.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Stavern

• Norge
« Svar #24 skrivet: 26 jul-08 kl 12:24 »
Fy sjutton va´fint det blir!!!  :oTror han samboern din är et riktigt kap!  :D

Jättekul o följa med på utväcklingen!

Ricard
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #25 skrivet: 26 jul-08 kl 13:04 »
Sååå himla fint det kommer att bli och redan är! Själv har det stannat av lite! Måste inhandla lite fog, färg å reden som jag kommer att anv mig av IKEAS förvaringsboxar i plast. Hoppas det kommer att funka! Måtten stämmer iaf!
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #26 skrivet: 29 jul-08 kl 18:01 »
Det går rätt sakta för tillfället, men det har oxå varit ohyggligt varmt och man har helt enkelt inte kunnat vara ifrån poolen.
Ett foderrum/förvaring håller dock på att byggas sen har jag massor av målning och balken ska upp på onsdag. Nog mest jag som sinkar bygget genom att inte ta mig tid att måla allt jag skulle, men man blir lite fördröjd oxå när man ska anpassa sig till en 8 mån illbatting och hennes sov och mattider.
Dessutom är det sambons sista semestervecka så sen lär det gå ännu långsammare.
Visar iaf en bild på någon av dem som ska flytta in i det nya sen.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #27 skrivet: 03 aug-08 kl 11:38 »
Nu har balken kommit upp, vilket det har varit lite jobb med, massa svetsjobb och annat som jag tycker är tråkigt men tyvärr ett måste. Därför ser man inte mycket förändring just nu.
Håller dock på att måla dörrarna och tänkte på en bräda måla en vit "skylt" och skriva något i stil med "hönshus" men jag vill kalla det något roligare och har bara en kort bit att skriva på så nu vill jag ha HJÄLP med FÖRSLAG!!!
Eventuellt kan jag skriva det på bägge dörrarna men då måste det vara ett namn som ser bra ut även när ena dörren är uppställd och då är det första halvan av orden som kommer att synas utåt gården  :P (hoppas ni fattade det där  :-\)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #28 skrivet: 03 aug-08 kl 13:50 »
Nu har balken kommit upp, vilket det har varit lite jobb med, massa svetsjobb och annat som jag tycker är tråkigt men tyvärr ett måste. Därför ser man inte mycket förändring just nu.
Håller dock på att måla dörrarna och tänkte på en bräda måla en vit "skylt" och skriva något i stil med "hönshus" men jag vill kalla det något roligare och har bara en kort bit att skriva på så nu vill jag ha HJÄLP med FÖRSLAG!!!
Eventuellt kan jag skriva det på bägge dörrarna men då måste det vara ett namn som ser bra ut även när ena dörren är uppställd och då är det första halvan av orden som kommer att synas utåt gården  :P (hoppas ni fattade det där  :-\)

På dörren till vårt hönshus har vi en skylt som jag har bränt in en brädbit och sedan lackat med båtlack.

Det står "Här bor hönorna" och så gjorde jag två hönsafötter också men alla tror det är pilar...

Om du skriver 'här bor' på ena dörren och 'hönorna' på andra så kan det ju funka? Eller om du får plats med allt på din skylt.

Ett litet tips bara (jag ska se om jag har foto på skylten så kan jag slänga in den).
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #29 skrivet: 04 aug-08 kl 07:51 »

Vi har en skylt där det står: "Här bor tuppen ...................... och alla hans hönor. I tomrummet har jag två små krokar, där hänger namnet på nuvarande tupp... just nu alltså "Här bor tuppen Conny och alla hans hönor".
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Krågedal

• Östergötland
« Svar #30 skrivet: 04 aug-08 kl 08:02 »
Hej angående skylt på dörren skrev min sambo Sveriges riksdag och regering.på dörren in mot hönsgården HaHA Haha
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Torry

« Svar #31 skrivet: 04 aug-08 kl 18:53 »
Haha,  ;D ;D ;D Han har så rätt. Bästa skylten
//Torry

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #32 skrivet: 24 aug-08 kl 15:35 »
Ok, lite nya bilder nu då. Det hela har stått ganska still ett tag nu men så börjar det hända grejer bara sambon får vara ensam där ute lite  :)
Mycket återstår men först ska jag på och måla.
Bild nr 1: Gången i stallet, stora boxar med utegångsmöjligheter på vä sida och mindre avelsboxar på hö sida.
Bild nr 2: En av dem stora boxarna, dock ej den största.
Bild nr 3: En av avelsboxarna som är tillfälligt bebodd av ett gäng. Där ska byggas ram till fönstret med nät så dem inte kommer dit och sen ska redet målas och hängas upp samt en ram till sandbad ska installeras.
Bild nr 4: Gången sett från andra hållet.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #33 skrivet: 24 aug-08 kl 15:38 »
Några bilder till...
Bild nr 1: Avelsboxarna
Bild nr 2: stora boxar

Bra namnförslag till hönshuset, men jag vill gärna ha flera.

fjäderfän

« Svar #34 skrivet: 24 aug-08 kl 19:13 »
om man kunde få ett sånt snyggt hönshus våre ju inte fel *avis*
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

tuva-li

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 24 aug-08 kl 21:20 »
Vi har skyltat vårt hönshus med "Kackelstugan"  ::)
(...inte vårt påhitt från början, döpt efter Kackelstugan på Öland).

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #36 skrivet: 25 aug-08 kl 08:17 »
Ja det var faktiskt ett mysigt namn som skulle passa här oxå, en massa kackel är det ju och dessutom är hönshuset föredetta gamla boningshuset så en stuga är det ju allt. Får jag stjäla det namnet av dig Tuva-li???

tuva-li

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 25 aug-08 kl 10:14 »
Apselut  ;D

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #38 skrivet: 23 okt-08 kl 16:46 »
hur går det?

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #39 skrivet: 30 okt-08 kl 07:30 »
Oj vad längesen det var sen jag var här inne sist.
Det har hänt ganska mycket på stallfronten. Tre stora boxar står klara och fyra små så för tillfället trängs hönsen i de boxarna, ganska blandat mao.
Sambon var tvungen att gå på sitt kostall och få det färdigt eftersom det börjar närma sig tiden för korna att få komma hem.
Han ska när det är klart göra färdigt restan av mina boxar och förhoppningsvis börja på utegårdarna. Som det är nu så öppnar jag en box ut om dagen så de hönsen får gå fritt, nästa dag är det nästa box tur så de kommer ut var tredje dag, inte optimalt men jag har inte så mycket att välja på.

Jag ska fota idag så ni får se hur det ser ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

741 gäster, 3 användare (2 dolda)
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser