Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från svinstall till hönshus  (läst 11883 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Från svinstall till hönshus
« skrivet: 12 jul-08 kl 11:56 »
Nu när det äntligen börjar hända nåt i mitt blivande hönshus tänkte även jag starta en tråd om själva bygget.
Vi flyttade hit för nästan ett år sen och då började planerna ta form för hur vi skulle bygga om stallarna. Då var där ett stall för uppbundna mjölkkor, gammal anläggning och även en gammal stall där det gått svin.
Snabbt blev det bestämt att jag skulle få använda svinstallarna till vad jag ville och sambon skulle använda kostallet till sina dikor.
Min kära sambo blev väl inte överlyckling när mina planer kom fram med att göra "mitt" stall på 90 kvm till hönsstall. Sagt och gjort vi började med att riva den gamla inredningen och bila upp betonggolvet som var gjutit i olika höjder. Bilderna börjar med hur det såg ut innan, både utvändigt och invändigt så fyller jag på med uppdateringar allt eftersom.
Planerna är att stallet ska stå klart för invigning när sambons semester är slut dvs om fyra veckor. Vi får se om vi kan hålla tidsplanen, där är mycket att göra.
Det ska bli 5 boxar på 7-9 kvm med utegårdar till sen ska det bli 4 mindre boxar på 3,5 kvm för avel, sjukbox osv.
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
SV: Från svinstall till hönshus
« Svar #1 skrivet: 12 jul-08 kl 11:59 »
Lite fler bilder.
« Senast ändrad: 12 jul-08 kl 12:25 av Hönsakadurra »

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 12 jul-08 kl 12:26 »
Lite bilder från veckan som varit.
Betongen bilas bort, vi armerar och gjuter nytt.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #3 skrivet: 14 jul-08 kl 20:27 »
Bara ett ord: WOAUW :o
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

fjäderfän

« Svar #4 skrivet: 14 jul-08 kl 20:54 »
vill oxå ha såny hönshus.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

Stavern

• Norge
« Svar #5 skrivet: 16 jul-08 kl 13:18 »
heyheyhey! Tror det där blir kanonfint! Vill också ha ett så stort stall till förfogande! Blir skoj o följa detta =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

LILL-BONDEN

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 jul-08 kl 19:04 »
vad kostar gjutningen per kvm?

Cissiluria

• "Det var det värsta!!!"
    • Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #7 skrivet: 16 jul-08 kl 19:18 »
Oj, oj, oj, oj och wow!! :o Så himla fint ni gör!!! Jag vill också!!! Hoppas att vi också kommer dithän nån gång, men vi måste köpa stället först. Innan det är gjort, är det ingen idé att satsa så stort, men vi har också en stor ladugård och ett sädesmagasin och en gammal fin snickarbod och ett härbre till vårt framtida förfogande. Härligt, vi kan ha hur mycket djur som helst här! Och jag blir så himla inspirerad när jag ser hur ni jobbar och gör fint!
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Blogg finns på: http://akullakadorranfunderar.blogspot.co

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #8 skrivet: 17 jul-08 kl 11:29 »
vad kostar gjutningen per kvm?
Vi betalar ca 300 kr/kvm med bara material. Sambon sa att skulle han gjort ett sånt jobb ute så hade han tagit 40 000 - 50 000 kr för allt, inkl jobbet då.
Så man kan ju inte säga att det är billigt direkt men det blir nog värt pengarna i slutändan tror och hoppas jag  :)
Ska fota lite i em då vi kommit en bit till på vägen nu.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #9 skrivet: 17 jul-08 kl 15:14 »
Instämmer med tidigare talare: Wow!
Vilket jobb ni gör! Det blir ju inte bara ett hönshus utan en riktig investering i er gård med!
Ser fram emot fler bilder!

Mvh
Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 jul-08 kl 15:46 »
Det kommer säkert att bli jättefint, ser fram mot bilder! Kanske får du med höra att du har ett Hönsslott! ;D ;D ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #11 skrivet: 18 jul-08 kl 17:45 »
Här kommer lite nya bilder. Än har vi inte börjat med inredningen då där är massor att mura och putsa först men blivande utgångarna är ritade på väggen och ska sågas upp i morgon. Alla gamla dörröppningar som inte ska vara där är nu igenmurade och putsade.
Kolla in dörren, inte så snygg just nu men ibland måste det bli värre innan det blir bättre har jag lärt mig  ;D
Sambon är duktig han, går upp 07.00 varje morgon och kommer in nån gång närmre 19.00 (och detta på semestern)

Åsbokadorra

• Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 18 jul-08 kl 17:58 »
Det är såååå kul att följa med på resan! ;D
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #13 skrivet: 18 jul-08 kl 18:51 »
Ni är så duktiga båda två och det är kul att följa med på resan. Jag lär mig massor bara av att titta på dina bilder. Både hur ni gör och får idéer om hur jag skulle vilja göra. Tack för det! ;D
Bor på liten gård med sambo, katterna Frasse, Stina. Siri, Sockan och Daisy, cockrarna Nora och Malte, samt en flock blandrashöns.

Lena A

« Svar #14 skrivet: 19 jul-08 kl 17:57 »
Instämmer med ovan att det är jätteroligt att följa med på resan.  ;)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #15 skrivet: 22 jul-08 kl 18:08 »
Nu har det hänt lite till i det blivande hönshuset. Jag har själv målat fönster och dörrar och sambon han har fixat utgångarna till var bur och putsat dörrsmygen.
Nu ska jag snart på och börja måla väggar och sambon ska börja regla upp tall burarna.

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #16 skrivet: 23 jul-08 kl 21:32 »
waoww ;D läckert

Cissiluria

• Östergötland
    • Art CECILIA
« Svar #17 skrivet: 24 jul-08 kl 08:01 »
Du kommer, antar jag att ha många mindre avdelningar? Jag drar den slutsatsen av de många "luckorna"... det där är ju himla bra uttänkt. Jag funderar på. Hur ser väggarna i det hus som ni gör till hönshus ut? Väggarna i min ladugård är sedan 1700-talet och har liggande stockvirke... jag har svårt att se hur man skall fixa utgångar i dessa? Nån som har nåt bra tips? Bara att såga upp och sätta dit lucka eller? Känns som ett "helgerån". :) Jag funderar på om man skulle kunna göra en lucka i fönstren? med en förstärkt ram?

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #18 skrivet: 24 jul-08 kl 18:30 »
Du kommer, antar jag att ha många mindre avdelningar? Jag drar den slutsatsen av de många "luckorna"... det där är ju himla bra uttänkt. Jag funderar på. Hur ser väggarna i det hus som ni gör till hönshus ut? Väggarna i min ladugård är sedan 1700-talet och har liggande stockvirke... jag har svårt att se hur man skall fixa utgångar i dessa? Nån som har nåt bra tips? Bara att såga upp och sätta dit lucka eller? Känns som ett "helgerån". :) Jag funderar på om man skulle kunna göra en lucka i fönstren? med en förstärkt ram?
Jag ska ha 10 boxar sammanlagt, 5 st större och 5 st till avelsgrupper mm. Vi har putsade tegelväggar där vi bara sågat upp och tagit bort teglet och sen satt nån slags skivor som inklädnad i hålen så där blir jämt och tål vatten och skit bättre.
Det hade säkert gått för din del att gjort luckorna i fönstren.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #19 skrivet: 24 jul-08 kl 18:56 »
Nu börjar inredningen komma på plats. Avelsboxarna blir först då vi är beroende av pelare till en balk som ska stötta upp taket, dem pelarna kommer att ligga i främre väggarna i de stora boxarna och den kommer nog inte på plats förrän tidigast till helgen.
där är mycket jobb kvar än och vi har insett att vi var lite väl tidsoptimistiska när vi trodde att de fyra veckorna skulle räcka, lite längre tid än så tar det allt, men då har vi tagit lite tid till att bara ha semester oxå, och jag har några utställningar att lägga tid på.
Men man börjar iaf se hur resultatet kommer att bli.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser