Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elgrillade kaniner?  (läst 1485 gånger)

Anders Plogen

• -
Elgrillade kaniner?
« skrivet: 11 jul-08 kl 18:58 »
Jag har gotlandskaniner sedan någon månad tillbaka i elnätshage. Hittills har jag haft ett ganska klent 12V aggregat. Vet inte hur många joule det ger men det räcker inte till i alla fall. Särskilt inte när det är blött i gräset. Har fått tag på ett begagnat Toro magnum som ger 11,4 joule. Men jag vet inte om jag vågar sätta det på kaninhagen. Finns det någon risk att man skadar kaninerna? Kan de få missfall av en så kraftig stöt?

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Elgrillade kaniner?
« Svar #1 skrivet: 11 jul-08 kl 19:23 »
Du kan byta mot mitt 4 joules agregat, det är lagom.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 11 jul-08 kl 21:38 »
Det är egentligen inte energin (joule-talet) utan toppströmmen som är mest farlig.
Ett sätt att få ner den är att koppla ett lämpligt motstånd mellan stängselapparaten och stängslet.
Om vi antar att det är en ganska liten hage (max 50-100 m stängsel) och inga större problem med dåliga isolatorer eller växtlighet upp mot stängslet, så skulle jag tro att 2000-5000 ohm i serie är ganska lagom.
Lämplig motståndstyp är 10 W trådlindade effektmotstånd, finns t ex hos Elfa.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=6941.htm
Det är lämpligt att sätta 2-3 motstånd i serie för att få bättre spänningstålighet, då ska förstås vardera motståndet ha hälften eller en tredjedel av önskad total resistans.

Anders Plogen

• -
« Svar #3 skrivet: 11 jul-08 kl 22:12 »
Du kan byta mot mitt 4 joules agregat, det är lagom.

Tack för erbjudandet, men jag har inte köpt toro-aggregatet än. Tänkte kolla med er först. Om det är för kraftigt får jag väl leta efter något klenare.

Anna-Pia

« Svar #4 skrivet: 15 jul-08 kl 11:58 »
Försöker dom inte att gräva ut sig under nätet när det är elnät ? Det vore ju praktiskt.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 15 jul-08 kl 20:53 »
Försöker dom inte att gräva ut sig under nätet när det är elnät ? Det vore ju praktiskt.

Min erfarenhet är att de inte rätt gärna går nära nätet, de känner nog av spänningen i det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Anders Plogen

• -
« Svar #6 skrivet: 19 jul-08 kl 17:40 »
Har bytt upp mig till ett aggregat som ger 6 joule ut. Det verkar funka! Inga smitningar än så länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare (1 dolda)
GSS

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser