Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rimlig stallhyra - tips önskas  (läst 10333 gånger)

Dolvis

• Östergötland
rimlig stallhyra - tips önskas
« skrivet: 11 jul-08 kl 11:15 »
Hej!

Jag undrar om ni erfarna hästmänniskor i tråden boendes på landet skulle kunna råda mig om vad som kan vara en rimlig stallhyra (ingen skötsel eller foder/strö ingår) i detta fall:

Förfogande över stallplats med fem boxar varav en i ponnystorlek, i ladugård. Ej finesser som ridbana, uppvärmd sadelkammare och spolsplita som man ser i annonserna på blocket. (Men så är det ej till hästar i träning heller, utan unghästar och fölston.) Dock fullt fungerande och stora fina beten med elstängsel och möjlighet att byta mellan olika hagar.

Mina föräldrar arrenderar nu ut beten mot att hästägaren ser till att det verkligen blir betat/hålls öppet, men nu är det även aktuellt med fem hästar i lagården på vintern + en liten flock får och då vet de inte riktigt vad som är rimligt. Skulle hästarna hyras i i ett "riktigt" stall verkar kallhyra exkl skötsel kunna ligga på kanske 300 kr /häst/mån enligt min research på nätet, men hur gör man när det inte är så lyxigt men ändå faktiskt logi för hästarna?

Råd någon? Hur ska man tänka?

/Dolvis

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
SV: rimlig stallhyra - tips önskas
« Svar #1 skrivet: 11 jul-08 kl 11:25 »
igenomsnitt ca 800 kr per mån,,  per box om det finns bete bra stall/ ladugård, men det är nog tillgång ock efterfrågan som gäller även med detta... hur långt är det till busshållsplats mm.. ju närmare stan ju dyrare..  bensin ock tid är ju dyr..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #2 skrivet: 11 jul-08 kl 15:46 »
Kolla på annonser på Blocket i ert område för att bilda er en uppfattning. Priserna skiljer sig väldigt mycket i landet, förutom hur hagarna ser ut kollar jag själv på ridvägar, kan man komma dit med buss, lagringsutrymmen, ridbana, spolmöjligheter, uppvärmd sadelkammare, hur ser gödselhanteringen ut etc.

Kanske de kan lägga ut det på anbud för att kolla vad folk skulle vara villiga att lägga? För att det ska vara värt att hyra ut måste elen, vattnet samt slitage betala sig. Är dina föräldrar ute efter en uppfräschning kanske det kan vara värt att hyra ut billigt mot att hyresgästen tar på sig vissa reparationer, målningsarbete etc.

Jag betalar själv 1200/mån (nu betalar jag bara hälften då han är föl) för lösdrift med tillgång till box, spolmöjligheter, uppvärmd sadelkammare, fritt lån av transport, fri tillgång hösilage, korn, havre samt ridbana och corall. Det är dock vi i stallet som fixat ridbanan.
Den service som ingår är utsättning av hösilagebalar, vi har uppvärmda vattenkoppar och ligghallar i alla hagar.
Annars sköter vi själva hagskötseln men stallägaren står för material.

Rätt lukrativt för stallägaren som har väldigt lite jobb med sina inhysningar och slår hösilaget själv. Det förvånar mig att inte fler med mark och stall gör samma sak.

Det enda jag kunde önska mig är lite fler ridvägar som var rundor istället för att rida rakt framåt och sedan vända.

Dolvis

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 13 jul-08 kl 12:48 »
Tack för era svar!

Jag har rekat på blocket och lite andra ställen, och priserna ligger ju där omkring ni beskriver beroende på standarden/skötsel och annat som ingår. Problemet jag behöver hjälp med är just när det INTE är särskilt hög standard - inget ingår utom själva boxplatserna, el, stängsel och annat basalt. De som hyr är grannarna som alltså har gångavstånd hit och sköter själva alla in- utsläpp, står för spån, foder etc. Jag har inte hittat någopn som annonserar ut för så "dålig" standard ;) och har alltså inget att jämföra med. Tidiagre tror jag de har betalat ett par tusen kronor för betena med ansvar att det också blir betat. Nu när det är frågan om fem hästar + en flock får på vintern också, blir det ju mer slitage, elkostnad, och så att man aldrig är ensam på gården, man måste ju anpassa sig mer och se till att inte råka ställa traktorn där det passar en själv om det är ivägen för hölasset etc vilket också innebär en liten"kostnad".

Så från dessa förutsättningar - är den någon som kan bedöma vad som rimligt?

Dolvis

Här finns fantastiska ridvägar och jättefina beten med möjlighet till betesväxkling, kuperade hagar etc. Dock har de bara fölston och unghästar och de hästarna som går här tränas knappt alls (lite hantering av unghästarna, sadelvänjning, tömköring etc) så spolspilta, ridbana och sånt är inget som efterfrågas heller.

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jul-08 kl 13:02 »
500 per häst skulle ja säga i mån om det inte ingår något.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #5 skrivet: 13 jul-08 kl 14:32 »
Hyr de hela stallet skulle jag nog lägga mig på 3-400 kr/box.
Men varför inte fråga grannarna om de har någon förslag på vad de själva tycker skulle vara rimligt. Ni kanske blir positivt förvånade?! :)

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jul-08 kl 16:42 »
jo  mellan 3-5 hundra per box beroende på standard ock skick...   jag har själv ett stall med 4 boxar ock bete som jag funderar på att hyra ut.....   det finns i östra blekinge  skicka medelande privat till mig om det låter intresant.  mycket gott skick på stallet,, ock boxarna

Dolvis

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 13 jul-08 kl 21:04 »
Tack för fler svar!

Jag har kollat igen med min far och de har hittills betalat 4000 om året totalt. Det dubbla för fem hästar och fem får skulle inte vara romiligt då väl?

(Han har nämnt att han vill höja arrendet pga att de nu även har djur under vintern, men det var inte så självklart för dem tydligen, så en sån positiv överraskning blir det nog inte om vi frågar dem, Sar....)

Dolvis

Dolvis

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 13 jul-08 kl 21:05 »
"orimligt" ska det så klart stå...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 15 jul-08 kl 00:13 »
Jag har aldrig hyrt ut någon box för under 800kr kallhyra.... Då med uppvärmd selkammare(eller sadel då  ;)) och dusch samt fodring, altså själva utförandet, eftersom alla hästarna i stallet ska ha samtidigt och det är ju inte ens särskillt besvärligt..

Men o andra sidan, har aldrig betalat dom summorna själv på den tiden jag hyrde box  :-X Men jag är en snål jäkel  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fyrdörrarsstolpe

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 jul-08 kl 07:41 »
jag tror läget spelar in väldigt mycket.. ju närmare stad ,samhälle ,,busskomunikationer mm.. avgör mycket...

Dolvis

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 15 jul-08 kl 21:18 »
Alltså läget är uselt i förhållande till städer, buss, ridklubbar etc, men guld med tanke på att hästägaren har gångavstånd. Typ som att ha hästarna hemma. (Men hittills verkar det i alla fall mycket fördelaktigare för hästägarna/grannarna att arrendera av mina föräldrar där det finns färdiga boxar, fårutrymmen, lagårdsdörr direkt till vinerhagen för hästarna, fri ut- och ingång för fåren i vinterhagen etc än att röja ur sin egen lagård som är full av bröte och bygga egna boxar och ordna till för vinterdjurhållning (vatten och el finns vet jag...))

Det skulle antagligen vara noll efterfrågan om vi annonserade ut det, det är därför jag behöver hjälp, hur attans avgör man när det inte stämmer på vanliga stallannonser?

Tack för all hjälp i alla fall, vi får väl se hur det blir i vinter!

Dolvis

I.A

« Svar #12 skrivet: 16 jul-08 kl 21:35 »
500/mån i kallhyra/häst, oavsett ras, tycker jag är rimligt om du har boxar som håller mått. Finns det sedan en massa bekvämligheter så bör det kosta mer.

Mvh Ingela

I.A

« Svar #13 skrivet: 16 jul-08 kl 21:40 »
Kolla på annonser på Blocket i ert område för att bilda er en uppfattning. Priserna skiljer sig väldigt mycket i landet, förutom hur hagarna ser ut kollar jag själv på ridvägar, kan man komma dit med buss, lagringsutrymmen, ridbana, spolmöjligheter, uppvärmd sadelkammare, hur ser gödselhanteringen ut etc.

Kanske de kan lägga ut det på anbud för att kolla vad folk skulle vara villiga att lägga? För att det ska vara värt att hyra ut måste elen, vattnet samt slitage betala sig. Är dina föräldrar ute efter en uppfräschning kanske det kan vara värt att hyra ut billigt mot att hyresgästen tar på sig vissa reparationer, målningsarbete etc.

Jag betalar själv 1200/mån (nu betalar jag bara hälften då han är föl) för lösdrift med tillgång till box, spolmöjligheter, uppvärmd sadelkammare, fritt lån av transport, fri tillgång hösilage, korn, havre samt ridbana och corall. Det är dock vi i stallet som fixat ridbanan.
Den service som ingår är utsättning av hösilagebalar, vi har uppvärmda vattenkoppar och ligghallar i alla hagar.
Annars sköter vi själva hagskötseln men stallägaren står för material.

Rätt lukrativt för stallägaren som har väldigt lite jobb med sina inhysningar och slår hösilaget själv. Det förvånar mig att inte fler med mark och stall gör samma sak.

Det enda jag kunde önska mig är lite fler ridvägar som var rundor istället för att rida rakt framåt och sedan vända.
Oj.....Var rädd om den stallplatsen! Allt detta har du för 20 kr/dag :o
Mvh Ingela

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 16 jul-08 kl 22:13 »
Tro mig, det är jag! ;) Stallägaren med fru och familj är dessutom väldigt trevliga så bara det är ett stort plus!
(Jag brukar dock fungera på de flesta ställena, jag har bara haft ledsna stallägare då jag flyttat p.g.a. studier, jobb etc)

kaninkattohöns

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 07 aug-08 kl 15:42 »
Jag fick erbjudande att hyra in min häst för 600,-Kr /månad utan stall, box, halm, hö, ...nåt.
Bara att hästen skulle vara där på ängen skulle kosta 600,- Kr. Sommar samma pris som vinter, när man kan ha sommarbete för 1000 för hela betessäsongen på vissa ställen...

4000/året är väldigt, väldigt lite; 8000,- är ochså lite

pengar

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
« Svar #16 skrivet: 08 jan-10 kl 22:15 »
Sitter i ungefär liknande sits som Dolvis inom en snar framtid - hur löste det sig för er?

Dolvis

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 09 jan-10 kl 02:04 »
Jag vet faktiskt inte hur mycket min far höjde, känner jag honom rätt så pinsamt lite.   ::) Antagligen betalar de 6000 om året för fyra hästar o 15 vuxna får inkl bete, ibland några till hästar sommarvis, betet räcker till det.

Men då ingår alltså inget annat än väggar, vatten, staket, lyse. All tillsyn, underhåll, skaffar foder etc gör de själva.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #18 skrivet: 09 jan-10 kl 20:51 »
När jag hyrde ett 4 boxars stall o skötte allt själv el , stängsel mm mm så betalade jag 500kr per box i mån , sen tillkom strömmen som skrevs över på mej o den kostade 1000kr i månaden ... :-\

Ne aldrig under 300kr i mån /box i kallhyra då går ni ju back på elen.
änk på att om dom använder vatten så kostar ju det oxå i underhåll o sånt .
+ Fåren .,så úngefär 20 000 om året iaf skulle jag nog ta .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

enveten

• I skogen kan ingen höra dig skrika
    • Värmland
« Svar #19 skrivet: 10 jan-10 kl 18:31 »
Okej, bra. Som läget är nu så avser den som har hästarna i stallet att ge mig 1000 + moms i månadshyra. För sju djur... Idag står de där gratis, så det är klart att det tar emot att börja betala för sig  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
Byggarmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser