Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grisarna äter dåligt  (läst 1126 gånger)

purex

• Östergötland
Grisarna äter dåligt
« skrivet: 10 jul-08 kl 22:10 »
Jag har skaffat mig två linderödgrisar som är snart 4 månader, men jag tycker dom äter dåligt. Jag ger dom kornkross med lite havekross i. Dom äter bara ca 1 kg av det om dan. Är det normalt ???
Jag ger dom ibland lite matrester och då äterdom som besatta...vad är det som är fel :-\

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
SV: Grisarna äter dåligt
« Svar #1 skrivet: 10 jul-08 kl 23:21 »
Om du inte redan gör det så häll i vatten i krosset på kvällen..det som du ger dom på morgonen.. det sväller lite o de gillar blötare mat bättre.. :)
Här går allt korn ner..  ;D
Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 jul-08 kl 23:23 »
Grisarna tycks ha god smak!
Kan du inte fixa mer matrester?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

purex

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 jul-08 kl 23:30 »
Jag kan inte fixa mer rester just nu iaf... och jag har provat att blöta upp krossen men det är som om dom skulle tycka mindre om det.
Hur mycket ska dom äta vid den ålder som dom är i nu? Har för mig att det är runt 2 kg ihop om dagen.

Fridolf2

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 10 jul-08 kl 23:48 »
Vet du vad dom fick hos förre ägaren? Dom är ju lite vanedjur och kan tveka ett tag när dom får nåt nytt, innan dom fattar att detta är vad som bjuds...  Har du inget koncentrat som du blandar i krossen?, Det sätter ju lite mer piff på det än bara spannmål, oavsett om koncentratet bygger på ärtor eller soja eller nån annan proteinkälla så brukar det vara lite mer smakrikt..som en krydda.. Och dessutom tycker jag dom behöver det för att växa åtminstone hyfsat, bara spannmål blir lite dålig proteinhalt, i synnerhet om dom nu också äter lite dåligt.

purex

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 11 jul-08 kl 00:40 »
Ok, får ge mig ner till Granngården och köpa lite koncentrat :D

Fridolf2

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 11 jul-08 kl 08:52 »
Ja, jag kollade lite i utfodringsläran..en 50 kg gris behöver ca 20 Mj och 240 g smältbart råprotein  per dag.. Nu är det ju vanliga grisar, så lite kan man nog gå ner på en linderödare som går ute..men det är ju ett riktvärde.
Spannmål innehåller ca 11Mj och 70 g prot. per kg, så sett till energin så räcker det ju då med ca 2 kg spannmål om dagen för att täcka det..Men då blir det ju bara 140 g prot, och för att täcka upp det så får man då lägga till ett koncentrat som höjer proteinhalten..

Skulle man istället bara ge spannmål så skulle det ju behövas ca 3,5 kg per dag, men då får du ett energiöverskott som ger för feta grisar.. För lite förenklat kan man ju säga att energin bygger muskler(kött) med hjälp av protein som byggstenar, fattas det då protein så bygger den fett istället...
 Tror det funkar likadant på oss människor ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

702 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser