Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på bra höräfsa?  (läst 9415 gånger)

Torpar-Jonas

Tips på bra höräfsa?
« skrivet: 10 jul-08 kl 16:54 »
Hej! Någon som kan tipsa om var man kan få tag på en riktigt bra höräfsa? Jag brukar slå en äng med lie och manuell slåtterbalk men har aldrig riktigt blivit vän med de räfsor som jag hittills använt för att räfsa ihop höet. Hälsningar // Jonas

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Tips på bra höräfsa?
« Svar #1 skrivet: 10 jul-08 kl 17:03 »
Biltemas räfsa tycker jag är stadig och bra för sitt pris, 59 kronor. Vi har två sådana.

guba

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 jul-08 kl 12:38 »
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1201093&Ggart=225213

Den här modellen använder mina gubbar och tanter 8 timmar om dagen under 4 - 6 veckor varje år, någon enstaka pinne har gått av, annars är den väldigt slitstark och glider lätt i stubben.
Även trimmat gräs är relativt lätträfsat med denna vilket det inte är med träpinnar till exempel.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 13 jul-08 kl 14:49 »
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1201093&Ggart=225213

Den här modellen använder mina gubbar och tanter 8 timmar om dagen under 4 - 6 veckor varje år, någon enstaka pinne har gått av, annars är den väldigt slitstark och glider lätt i stubben.
Även trimmat gräs är relativt lätträfsat med denna vilket det inte är med träpinnar till exempel.

Ser ut som den jag använder. Enligt inköpsstället är den dock egentligen en anläggningskratta. Den är lätt och funkar bra, men trä löper lättare i gräset. Gäller gräs slaget med lie, slåtterbalk eller ibland gräsklippare med rak kniv.

Rödjan

« Svar #4 skrivet: 13 jul-08 kl 22:08 »
En sån gammal modell

kan du ju tillverka själv i något lätt träslag (asp kanske, men någon gammal här vet säkert hur de gjorde förr), och den är suverän. Men pinnarna kan ju lossa eller brytas dock.
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

guba

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jul-08 kl 22:37 »

(asp kanske, men någon gammal här vet säkert hur de gjorde förr), och den är suverän. Men pinnarna kan ju lossa eller brytas dock.
Har faktiskt suttit som ung tillsammans med en 95 årig gubbe och täljt räfspinnar, han ville alltid ha en hink i reserv, minst.
Rönn skall det vara i pinnarna medans den delen pinnarna sitter i är av ask, skaftet vet jag inte vad de använde för träslag till.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 14 jul-08 kl 12:28 »
Har faktiskt suttit som ung tillsammans med en 95 årig gubbe och täljt räfspinnar, han ville alltid ha en hink i reserv, minst.
Rönn skall det vara i pinnarna medans den delen pinnarna sitter i är av ask, skaftet vet jag inte vad de använde för träslag till.

Aha, rönn till pinnarna. Då ska jag kika efter det. Jag har en räfsa utan pinnar och det vore ju trevligt att få den komplett. Kan säkert få hjälp med täljningen av barnen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Byracka

• -
« Svar #7 skrivet: 14 jul-08 kl 13:51 »

Eli, Eli, lema sabaktani!?

Och jag som i alla år har täljt räfspinnar av närmast tillgängliga vedträ...
Hade jag vetat att dom måsta vara av rönn hade dom aldrig fungerat så ändamålsenligt som dom gjorde.
Jag måste genast gå åstad  och slita alla orena pinnar ur räfsan, hoppas jag hinner innan det är för sent...

Genral von snajder

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 jul-08 kl 13:54 »
Eli, Eli, lema sabaktani!?

Hade jag vetat att dom måsta vara av rönn hade dom aldrig fungerat så ändamålsenligt som dom gjorde.
Jag måste genast gå åstad  och slita alla orena pinnar ur räfsan, hoppas jag hinner innan det är för sent...

bekänn dig till den rätta läran.

guba

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 14 jul-08 kl 22:43 »

Frågar jag tio olika gubbar så får jag säkert tio olika svar på vad det skall vara för träslag i pinnarna, min gubbe skulle ha rönn.

Men att gå sta och ta närmast tillgängliga vedträ är väl att gå alltför långt ifrån hur det skall vara.
Någon djävla ordning måste det ju även vara på pinnar i en räfsa.

Filip Skräplund

« Svar #10 skrivet: 14 jul-08 kl 22:56 »
"Förr" fanns det ofta en rönn på gårdstunet som reservdelslager till räfsor.

Citera
Veden är hård och användes bland annat räfstinnar. I våra trakter användes den lätta granen till skaftet, den starka björken till räfskammen och den sega rönnen till tinnarna när man tillverkade en räfsa.

http://www.arvidsjaurnaturochkultur.se/index.php?option=com_content&task=view&id=73&Itemid=103

Syren borde fungera till räfspinnar, det lär vara det hårdaste inhemska träslaget.

Själv använder jag gamla höräfsor av aluminium (formen mycket lika träräfsorna) med träskaft, nästan outslitliga.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

guba

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 jul-08 kl 02:20 »
"Förr" fanns det ofta en rönn på gårdstunet som reservdelslager till räfsor.
Veden är hård och användes bland annat räfstinnar. I våra trakter användes den lätta granen till skaftet, den starka björken till räfskammen och den sega rönnen till tinnarna när man tillverkade en räfsa.

Syren borde fungera till räfspinnar, det lär vara det hårdaste inhemska träslaget.

Själv använder jag gamla höräfsor av aluminium (formen mycket lika träräfsorna) med träskaft, nästan outslitliga.

Det blev lite motsägelsefullt där. Anledningen till att rönn används till pinnarna i en räfsa är just egnenskapen med segheten, i samma citat görs gällande att hårdheten är anledningen till att rönn användes till pinnar.

Har själv provat med hassel som mycket väl motsvarar syren i hårdhet om den vuxit trångt  med resultatet att de pinnarna spruckit/gått av just på grund av att de varit för hårda och saknat segheten i rönnens virke-.

signe

« Svar #12 skrivet: 21 jul-08 kl 16:53 »
Här använder vi alltid rönn till räfspinnar. Det gäller att ha ett lager med rönn i lämplig dimension. Blir betydligare enklare att tälja till dem då än ur "ett vedträ". De ska vara riktigt torra då man sätter i dem i räfsan så sväller de sedan lite när man börja använda den ute. Ett tips är att borra ett lika stort hål i en björkbit som man slår räfspinnarna igenom innan man sätter dem i räfskammen - så slipper man spräcka kammen.

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 21 jul-08 kl 21:49 »
Jag tror det är kombinationen av seghet och hårdhet som gör rönnen till bra räfspinneträ.
Oxel är nog det segaste träet men för mjukt, barrvirke är också för mjukt, därmot skulle möjligen idegran duga (tror inte det räknas till barrträd).
Det var väl Huggorm som skrev att syren var bra till hammarskaft, då har det nog tillräcklig seghet också.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 21 jul-08 kl 23:16 »
Det var väl Huggorm som skrev att syren var bra till hammarskaft, då har det nog tillräcklig seghet också.
Det var inte jag som skrev det, men det är sant att syren är ruskigt starkt trä så är säkert sant

Edit: annars är avenbok också extremt hårt och segt

annan

« Svar #15 skrivet: 04 aug-08 kl 17:49 »
om jag bara visste var vår räfsa kommer från så skulle jag genast åka och köpa ett tjog!

den hittades i skogen av maken och är synnerligen modern och består av nån lättmetall i skaftet och grön plast i "räfsdelen" som är ca 55 cm bred, en superräfsa, sanna mina ord.
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser