Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför har man minigris inne??  (läst 3093 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Varför har man minigris inne??
« skrivet: 07 jul-08 kl 09:55 »
Jo, för att de är så sanslöst mysiga att se på tv ihop med!  ;D Här tittar jag och Hampus på hästmannen. Hampus blev dock lite trött, så han låg och snark-grymtade snarare än att titta på tv´n...  ::)

"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Varför har man minigris inne??
« Svar #1 skrivet: 07 jul-08 kl 09:56 »
(Dessutom är de duktiga dammsugare, har man ett 2-årigt barn i huset finns det olika rester och smulor mest överallt, grisen tar bort även de mest intorkade (och i princip osynliga) genom att böka loss den från mattorna!  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #2 skrivet: 07 jul-08 kl 10:05 »
Fan, nu blev jag sugen på minigris.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #3 skrivet: 07 jul-08 kl 10:10 »
 ;D Ha dock i betänkande att Hampus fortfarande är en "liten skit" på 6kg, det blir lite svårare, och framförallt obekvämare, att sitta såhär när han väger 50...  ::)  ;D

snarken

« Svar #4 skrivet: 07 jul-08 kl 10:30 »
Tuuuuulenelillanassenöffdååååå!!!  :) :) :)

Trodde för en sekund när jag såg rubriken att det skulle vara någon deprimerande historia om en instängd, vanskött minigris... och så är det en sådan här liten gosing  :-*

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #5 skrivet: 07 jul-08 kl 10:32 »
Men en 50 kilos minigris, kan den verkligen gå inne utan att riva upp hela lägenheten.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #6 skrivet: 07 jul-08 kl 10:42 »
Trodde för en sekund när jag såg rubriken att det skulle vara någon deprimerande historia om en instängd, vanskött minigris...
Det lär nog fler tro!  ;)

Men en 50 kilos minigris, kan den verkligen gå inne utan att riva upp hela lägenheten.

Det finns det nog olika åsikter om,men jag är tveksam. Kanske om man har ett mkt oömt hem och grisen är ute hela dagarna... Jag har bara små grisar inne för att få dem riktigt tama och sociala, sedan flyttar de ut i ladugård och hage. Har ju 4st, tänk när samtliga är i den storleken och ska vara ihop med resterande familj på 3rum och kök.  ;D

AnnaPanna_is_back

« Svar #7 skrivet: 07 jul-08 kl 19:46 »
Vad gött ni har det!  ;D

Ja här skulle jag kunna skriva en roman! Jag har ju haft en minigris inne 4,5 år, men nu bor han ute tillsammans med två andra minigrisar. Kan bara säga att jag aldrig har känt att han varit understimulerad eller olycklig inne, men nu när han bor ute så har vi en ny gris! Han är mycket gladare och lyckligare, verkar helt enkelt må bättre! Därför kan jag idag inte rekommendera att man har en gris inne... faktiskt med lite vemod eftersom det är så himla mysigt! Vår "plutt" väger ca 33 kg och det blev aldrig några skador i vårt hem av honom, jo förresten, dregglet var så starkt så det var svårt att få bort från linoliummattan.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #8 skrivet: 09 jul-08 kl 19:16 »
Jo, jag tycker väl inte heller att inomhus är ett riktigt grisliv! Hampus bot bara inne nu när han är liten för att "optimera" tamheten och umgänget!  ;D Sedan kommer han flytta ut, så alla fyra nassarna kan bo tillsammans!

Men det är så myyysigt att ha honom inne, varenda kväll framför tv´n så ligger han och sover i knäet/ovanpå mig, och han blir mkt arg när det är dags för honom att kliva ner till sin egen säng då jag ska lägga mig. Han gnäller ilsket och försöker somna om.

Den här söta synen mötte mig när jag kom ut i hallen förut. En solbadande liten nasse framför ytterdörren! (tyvärr kom jag inte närmare föän han lyfte på huvudet..  :-\)

morellen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 09 jul-08 kl 23:18 »
(Dessutom är de duktiga dammsugare, har man ett 2-årigt barn i huset finns det olika rester och smulor mest överallt, grisen tar bort även de mest intorkade (och i princip osynliga) genom att böka loss den från mattorna!  ::)
Aha, är det så man löser smulpoblemen? Fast med de här gamla köket blir väl mattorna snart avskalade de med...

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 10 jul-08 kl 23:39 »
Jo, för att de är så sanslöst mysiga att se på tv ihop med!  ;D Här tittar jag och Hampus på hästmannen. Hampus blev dock lite trött, så han låg och snark-grymtade snarare än att titta på tv´n...  ::)

Så sött!!!!!!!!!!
Hur övertalar jag gubben till en sån goding?!!!!!!!!!!!! ::) :P ;) ;D :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #11 skrivet: 11 jul-08 kl 11:15 »
Det går nog inte  ::) Min egen är inte övertalad ännu. Han liiiider av att ha grisen inne, tycker det är vidrigt. Förstår inte varför, han är ju rumsren och har hitills inte förstört någonrting...  ::) ;D

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #12 skrivet: 11 jul-08 kl 21:18 »
Så sött!!!!!!!!!!
Hur övertalar jag gubben till en sån goding?!!!!!!!!!!!! ::) :P ;) ;D :)

Ta med gubben till en uppfödare. Det har fått många skeptiska killar att smälta.. ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna_is_back

« Svar #13 skrivet: 12 jul-08 kl 22:26 »
Å andra sidan är det himla viktigt att alla i familjen är medveten om vad det innebär att ha ex. en minigris. Så övertyga inte för mycket, för om han ångrar sig så blir det tråkigt för alla involverade.  :-[

Gris-Eva

• ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
« Svar #14 skrivet: 13 jul-08 kl 09:56 »
Å andra sidan är det himla viktigt att alla i familjen är medveten om vad det innebär att ha ex. en minigris. Så övertyga inte för mycket, för om han ångrar sig så blir det tråkigt för alla involverade.  :-[

Självklart är det så.
Det är därför våra kundbesök tar i snitt 3 timmar och då är det mycket "skrämselpropaganda"  i det. 8)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

AnnaPanna_is_back

« Svar #15 skrivet: 13 jul-08 kl 15:46 »
Det är ju bra!  ;D

teufel

« Svar #16 skrivet: 19 jul-08 kl 23:14 »
Det här med att ligga och sussa i fåtölj framför TVn för ju fler saker med sig.
Framför allt på vintern när man har kommit in från stallet och är trött och frusen är det bra med en extra "kamin" som man kan värma sig vid. :)

Vår Greta ska alltid snuffa i höger armhåla, av nån konstig anledning. Var det nån som sa Vanedjur? ;)
Tyvärr får hon ett ryck efter ett par timmar, oftast när man själv har somnat och man snarkar ikapp...
Då tar hon spjärn med bakbenen och gör ett jättehopp rätt ner på golvet - på mattan som tur är.
Själv är man yrvaken och sitter där med ännu ett blåmärke i magen...

/P

Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser