Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitamin E till kanin  (läst 2150 gånger)

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
Vitamin E till kanin
« skrivet: 07 jul-08 kl 00:50 »
Jag har en hane som jag uppenbart inte kan riktig lita på angående betäckningen.
Av fyra betäckningarna har bara en lyckats.

I mars två honor: bara skendräktighet.
Lite senare försök två med en hona: en kull.
Senare igen (efter 21-dagars räkningen hos honan): ingenting.
Kanske var det för tidigt i mars och honorna hade inte börjat brunsta, ochså var det hans första betäckning. Men han betäckte dom, föll av, och trampade karakterisktiskt -så jag trodde nog att det hade blivit nåt.
Andra betäckningen lyckades ju och den sista betäckningen igen inte.
Han betäckte en hona som nu inte fick några ungar, och jag har nu en hane till som betäckte min andra hona som fick en kull.
Dom två hanar bo sida vid sida sval och skuggad, samma mat och allt.

Tillhör saken att han hade coccidios som liten, hela kullen hade det och han är den enda som överlevde. Jag tog honom ändå för att hans far är en väldigt fin och stor hane, dessutom är han själv väldigt trevligt, lugn och vacker.
Jag vet tyvärr för lite om coccidios (skulle nog läsa på lite...)

Eftersom han är pappa till en kull är han ju fertil -men bara inte så värst mycket...  :-\ känns det som...

Spara eller gryta ?

Kan det vara pga coccidios som lite ?

???

« Senast ändrad: 01 aug-08 kl 21:19 av Angelika »

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: betäckningsproblem / coccidios ?
« Svar #1 skrivet: 07 jul-08 kl 08:07 »
Fruktbarheten har inget med coccidos att göra och vise versa.
Ser många som tror att allt möjligt hos kaniner beror på coccidios.

Coccidios är en parasit som sätter sig i tarmen eller levern. Om den sätter sig i levern ger den symtom som avmagring, långsam tillväxt, högre dödlighet hos ungarna och vita klumpar i levern vid slakt. Denna kan man medicinera bort med Esbetre.
Om coccidiosen sätter sig i tarmen är kaninen inklusive de kaniner runt om som haft direkt kontakt med den smittade döda i kraftig diarré inom ett fåtal dygn.

Nu lämnar vi coccidiosen och fruktbarheten.

Även jag har haft flertalet honor som av oförklarlig anledning gått tomma i år. Det kan vara naturens nycker, det kan bero på näringsbrist, vitamin/mineralbrist, för lite ljuse eller stressig  miljö. Kort sagt det kan bero på vad som helst men inte coccidios.

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #2 skrivet: 07 jul-08 kl 10:01 »
Tack för svaret, då vet jag det  :)
Här är ju denna tråd av tjejen som har en för liten BJ och det berodde på coccidios, och min hane är ju liten ochså -så då mistänkte jag av bara farten att det kunde ha ett samband med fruktbarhet med...

Jag kände mig lite dum när andra här skriver om tjuvbetäckningar -och hos mig lyckas inte ens dom planerade betäckningar...

Visst kan det bero på allt möjligt, men den duktiga hanen har fått till 2 dräktigheter efter 2 parningar, och den andre har fått till 1 dräktighet , men parade sig 4 gånger.
Så nu när det inte är coccidios så är det ju ändå HAN som hade sämre resultat än den andre...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 07 jul-08 kl 11:56 »
Hanar liksom honor föds med olika anlag för bruktbarhet. För att få ett tillförlitligt svar huruvida han har sämre fruktbarhetsförmåga eller ej kräver att man testar honom med flera honor under ganska lång tid. Under tiden kan du ju ge dem lite tillskottsvitaminer och se om det har effekt på något sätt.
Jag ger mina selen med tillsatt E-vitamin (för hästar) var 14:e dag och vitaminer för gnagare 1 gång/vecka och jag tycker mig märka att det ger högre antal lyckade befruktningar, bättre brunst och piggare kaniner.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 07 jul-08 kl 12:14 »
Om det har varit varmt de dagar du parat, så kan det inverka. Hanarna blir tillfälligt sterila vid 25 grader plus... Har du kollat att båda kulorna finns i pungen?

Annars så tror jag Kimmas tips om vitaminer borde göra susen  :D
Landsflykting i storstan...

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 07 jul-08 kl 18:00 »
Jag visste att värme inte var bra (var nog en tråd om det nångång...) så hanarna bor så svalt som möjligt. Dessutom betäckte min andra hane min annan hona samma dag -så han hade ju inte nåt problem... Båda kulor finns, kollade jag i april när den första betäckningen inte hade blivit nåt.
Just nu har jag bara två honor, men det är två som står på vänt, dom blir 8 månader slutet denna månad -då få killarna jobba lite mer...

Men jag ska visst avvakta med att döma honom, han är en väldigt trevlig individ, bra lynne, och det ska man ju ochså avla på. Och han är jättevackert ochså.

Kimma, vad heter det tillskottsvitamin-preparat selen med e-vitamin ? Jag hoppas att det inte är en jättestor säck, jag har bara sex vuxna kaniner. Finns säkert hos lantmännen ?
Och det vitaminer för gnagare -är det något speciellt preparat eller kan jag bara köpa något i en djuräffär ?

Och tack för alla svaren  :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #6 skrivet: 07 jul-08 kl 19:00 »
Högberga AB har Vitaminer

Selen + E-vitamin har både Granngården och Citygross.Granngården har i 3kg`s förpackning och Citygoss i 1kg`s.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #7 skrivet: 01 aug-08 kl 21:18 »
jag tror att i någon tråd pratades det om hur man doserar vitaminerna, men jag hittar den inte...

jag har nu köpt VitaminE plus Selen, och bara Vitamin E när jag läste att Selen kan medföra förgiftning.  Jag vågar bara ge väldigt lite...  av båda..

Ni som redan använder det -hur doserar ni ? hur mycket vitamin på en liter vatten/10 liter vatten ?

:) Tack

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
SV: Vitamin E till kanin
« Svar #8 skrivet: 02 aug-08 kl 10:19 »
Jag ger 1 mått i en vattenkanna (tror den innehåller 20 liter vatten) var 14:e dag.

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #9 skrivet: 02 aug-08 kl 18:10 »
Jag ger 1 mått i en vattenkanna (tror den innehåller 20 liter vatten) var 14:e dag.

Tack.

Och hur mycket innehåller måtten ?
På min VitaminE plus Selen är måtten (skruvkorken) 10ml, på bara VItamin E är det 35 ml.

Dom fick förra vecka, så det är först dags för det igen nästa vecka.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 02 aug-08 kl 19:52 »
Mitt mått innehåller 12,5g vill jag minnas.

Oskarsgården

• Oskarsgårdens Lantrasfarm
    • Oskarsgården
« Svar #11 skrivet: 03 aug-08 kl 10:54 »
Är det i flytande form ni använder om ni blandar i vatten???

Har försökt blanda E-vitamin/Selen pulver i vattnet men då dricker dom inte :-\
Så jag får blanda i maten istället.
Finns på 3kgs hink på granngården, på vintern köper jag 25kgs säck för då får grisarna och fåren oxå.

Går på samma som till Iller och höns. (hönsen får oxå) Vilket blir ca 45ml (3mått) till 50 kaniner.

Har skickat en kaninunge som dött på obduktion, lokala distriktsveterinären obducerada och ska skicka delarna vidare till SVA.
Vet trodde på gallgångscoccidos pga av blödning i tarmen, men inga fläckar på levern och ingen diarré.
Väntar med spänning på vad SVA säger, återkommer om det här eller i en ny tråd nästa vecka.

Kimma vad ger du för gnagarvitaminer?

Vi har Australian Sheperd, Golden Retriever, Border Colie. Linderödssvin med Genbank, Gotlandskaniner med Genbank,
Skånska Blommehöns, Japanska vaktlar, Ankor, Gutefår, Shropshire och korsningstackor. Vill ha fjällnära dikor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #12 skrivet: 03 aug-08 kl 10:58 »
Jag blandar Selen E vitamin  pulver i vatten, vattnet blir lite svagt vitt/simmigt men de dricker det ändå utan bekymmer.

Jag ger mina gnagarvitaminer från Högberga AB
De är högkoncentrerade och man får vara noga med uppmätningen annars kan man tydligen överdosera enligt förpackningen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

749 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser